Yksinäisyys ja vieraantumisen tunne
Tunnen itseni usein niin hirveän yksinäiseksi ja vieraantuneeksi. Ihmettelen usein ihmisten muodollisia tapoja ja käyttäytymismalleja. On kuin putoaisin aina aivan uuteen maailmaan, jonka normit olen unohtanut. Tältä varmaan tuntuu jos sairastaa jonkinlaista muistisairautta.
Luulen, että mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä korkealentoisemmaksi mieli menee. Me olemme kuin puita. Mitä suuremmiksi kasvamme sitä kauempana latva on maan pinnasta. Kun ikää tulee lisää, ihminen, tai ainakin minä, kasvaa ikään kuin ulospäin myös yhteisön piiristä.
Täytän jossain vaiheessa kolmekymmentä. Siihen ei ole enää pitkä aika. Minun latvani on jo tarpeeksi korkealla. En haluaisi enää korkeammalle.
Olen pohtinut kuntoutumista. Huomasin aikoinaan, että mitä syvemmällä juureni olivat maan mullassa, sitä parempi oli elämäni laatu. Tulin johtopäätökseen: maadoittuminen on kuntoutumisen kannalta tärkeää.
Tarkoitan maadoittumisella kaikkea arkeen liittyvää, kuten ruoanlaittoa ja siivoilua, yms. .
Vielä yksinäisyydestä. Olen kuullut puhuttavan monta kertaa siitä, kuinka tuntee itsensä yksinäiseksi, vaikka olisi ystävien ympäröimänä. Olen nyt ymmärtänyt tuon tunnetilan hyvin omakohtaisesti. Minulla on paljon ystäviä ja tuttavia. Tuntuu kuitenkin, että olen menettänyt mielenkiintoni sosiaaliseen kanssakäymiseen. Olen mieluummin kotona, kuin käyn esim. ulkona. Millään, tai kenelläkään ei ole minulle enää mitään annettavaa ja päinvastoin.
Kun alan pohtia elämän tarkoitusta, kaikki alkaa mennä vinoon. ajattelu kieroutuu, enkä näe lopulta enää missään mitään järkeä.
Toisinaan elämä toki tuntuu myös mielekkäältä. Välillä uskoni systeemiin ja sen huolenpitoon ovat kohdillaan.
Luonnossa oleilu ja mielekäs tekeminen maadoittavat parhaiten.
Luulen, että masentunut ihminen on menettänyt ennen kaikkea luottamuksensa. Tällä tarkoitan luottamusta itseensä, omiin mahdollisuuksiinsa selvitä ja maailmaan. Jos tulee liian monta kertaa torjutuksi, alkaa usko ja luottamus omaan pärjäämiseen horjua.
Tässä vaiheessa onnistumisen kokemukset ovat tärkeitä.