Yksinäisyyden monet ulottuvuudet
Yksinäisyys on kaikkien surumielisten kestoaihe, niin myös minun. Yksinäisyyden tunteesta olen kärsinyt lähes koko elämäni, vaikka on ollut onnellisempiakin jaksoja. Lapsena olin koulukiusattu, se on jättänyt syvät jäljet. Nuorena tyttönä oli lähes mahdotonta löytää poikaystävää. Ajauduin pettymykseen toisensa jälkeen.
Nyt, keski-ikäisenä, minulla on muutama pitkäaikainen ystävä ja heistä olen onnellinen. Elin pitkään vanhan äitini kanssa ja hoidin häntä loppuun asti. Hänen kuoltuaan olen ollut entistä enemmän yksin. Samaan aikaan hajosi sellainen ystäväpiiri, jonka toiminnasta sain paljon iloa ja sisältöä elämääni. Eräs henkiystäväni jätti minut tällöin kokonaan. Ei ole lapsia eikä kotieläimiä, eipä juuri sukulaisiakaan enkä saa heiltä mitään tukea. En myöskään esimieheltä omaan työhöni, työtovereilta sentään jonkin verran. Elämä on raskasta tarpomista tiellä, joka johtaa vain alaspäin.
Professori Juho Saari on tutkinut yksinäisyyttä sosiaalipsykologisena ilmiönä. Eräs hänen kiteytyksistään on jäänyt erityisesti mieleen. Saaren mukaan mitä monimutkaisimmaksi yhteisöt kehittyvät ja mitä enemmän on mahdollisuus yksilöllisiin valintoihin, sitä yksinäisemmiksi jotkut jäävät, siis ne, joita ei valita. Tässä on vinha perä. Täällä on moniin muihin yhteiskuntiin verrattuna aika paljon vapauksia, mutta myös tosi paljon niitä, jotka jäävät kaiken ulkopuolelle. Erityisesti sairaat, vanhukset, työttömät… mutta on niitäkin pienipalkkaisia työssäkäyviä, joille elämä ei hymyile.
Mielenkiintoinen lastenkirja Konrad ja Kornelia kertoo Korneliasta, vanhasta tädistä, jolla on aina mukanaan mielikuvitysystävä Penttinen. Penttinen häipyy vasta silloin, kun Kornelia viimeinkin löytää oikean ystävän vanhasta miehestä nimeltä Konrad. Tämä kaunis ja liikuttava satu kertoo jotakin monen yksinäisyyden perusongelmasta. Jos ystävää ei ole, sellainen on luotava, koska ihminen vaan ei voi elää yksin. Ei ole minää, jolla ei ole suhdetta johonkuhun sinään.
Oma lapsuuden mielikuvitusystäväni oli Kana, jonka kanssa leikin ja jonka syyksi kaadoin omat pienet kolttoseni. Joskus mietin huvittuneenä, että tavallaan en ole koskaan luopunut Kanastani, vaikka vanhemmiten hän onkin muuttunut paljon, saanut ihailemani Satuprinssin piirteitä.
Onni on unelma, joka ei toteudu koskaan.. Henrik Ibsen sanoi aikanaan hienosti, että jos riistät keskitason ihmiseltä hänen elämänvalheensa, riistät samalla hänen onnensa.
Onni on tietysti myös asenne, mutta masentunutta ei kyllä kauheasti lohduta, että hänelle sanotaan, että asenteessasi on vikaa. Itse hoen sitä itselleni kaiken aikaa.
Yksinäisyyden tunteeseen ei auta vain ihmisten seura, vaan syvällinen kokemus siitä, että tulee hyväksytyksi omana persoonanaan. Jos joku vielä ihan oikeasti rakastaisi… mutta ei kai sellaista tapahdu. Jokainen rakastaa vain omissa rajoissaan, sillä kyvyllä, jonka on tähän ikään kehittänyt. Miten keski-ikäinen ihminen pystyy muuttumaan? Ei ainakaan samalla notkeudella kuin nuorempi. Muuttuminen vaatii enemmän ponnistelua, koska oma itse on jähmeämpi. Nuorena uidaan vilpoisissa vesissä, keski-ikäisenä räpiköidään raskaassa liejussa haaveillen veneestä, joka noukkisi uijan turvaan… siis, kultaisesta ja hyvästä miehestä, joka ottaisi syliinsä ja lämmittäisi. Mutta yksinäiseen sänkyyn kaadutaan lopulta nukkumaan, kuitenkin. Mikäpä tämänkin kuvion nyt enää muuttaisi?