Yksin skitsofrenian kanssa
Minulla todettiin skitsofrenia noin 6 vuotta sitten. Olen saanut hoitoja, kuten keskusteluapu, lääkkeet ja sähköhoito. Olen ollut muutaman kerran myös sairaalassa.
Hoidosta huolimatta kärsin psykoottisista oireista, voimakkaasta ahdistuksesta ja voimattomuudesta. Oireina minulla on tarkkailutuntemukset eli kameroita ja salakuuntelulaitteita asunnossani. Olen varma, että vanhemmat ovat käyneet asentamassa ne minun ollessa poissa ja kameroita on jaettu läheisille ja naapureille. Koen myös, että naapurit tarkkailevat tulemisia ja menemisiä ovisilmästä. Kun lähden ulos, niin tulee lisää oireita. Näitä ovat minun tarkkailu, minulle nauraminen ja selän takana pahaa puhuminen. Tuntuu, että kaupungille mennessä ihmiset tietävät etukäteen tulla minua tarkkailemaan ja pilkkaamaan. Koen myös ajatuksiani pystytään lukemaan. Ne ikään kuin kaikuvat ja joutuu yrittämään kontrolloida ajatuksiaan. Hankala selittää, mutta jollain tapaa näen toisesta, että hän on juuri lukenut ajatukseni. On ollut myös tuntemuksia, että sanomalehdissä kirjoitetaan suoraa minulle. Kärsin peloistakin. Ne ovat yöllä tuleva ahdistus siitä, että joku ilmestyy asuntooni kuin tyhjästä minua vahingoittamaan. En tiedä mikä se ”joku” on. Nukun tästä syystä valot päällä, jotta ehtisin puolustautua.
Olen miettinyt, että miksi oireita ovat juuri nuo tai miksi olen sairastunut. Siihen varmaan vaikuttaa se, että olen ollut koko peruskoulun kiusattu, mikä on alentanut itsetuntoa. Toinen ajatus liittyy vanhempiini. Meillä ei ole koskaan puhuttu tunteista. Puhumattomuus on varmaan parempi sana. Vain arkisista asioista oli lupa jutella. Lisäksi olen kokenut heiltä pilkkaa minua kohtaan. Jos olen vaikka ollut jossain asiassa väärässä tai suuttunut jostain niin he ovat nauraneet minulle. Näitä tilanteita oli paljon ja on vieläkin. Häpesin itseäni heidän seurassaan ja häpeän edelleen. Pidän itseäni lisäksi todella vastemielisenä.
Koulussa ja kotona minua pilkattiin ja olin naurunalainen. Ja oireet perustuvat siihen, että minulle nauretaan ja minua pilkataan. Joku yhteys varmaankin on.
On myös todella usein voimattomuutta, jolloin kaikki pienetkin asiat tuntuvat ylivoimaisilta ja väsyn lähes tyhjästä.
Yritin saada tästä tekstistä ymmärrettävän ja asiallisen vaikka olo on todella huono.
Kirjoitin tämän, koska haluaisin saada muita skitsofreniaa sairastavia tai keitä vaan kommentoimaan ja kertomaan oireistanne ja etenkin selviytymiskeinoistanne oireiden kanssa. Omat selviytymiskeinoni ovat vähissä. Olen yksin tämän sairauteni kanssa. Vertaistukea kaipaisin.