Hei,
minäkin olen yksinäinen seniori, joka on pettynyt hoitoon. Mielenterveyden hoidossa on aina dilemma, että kemiat hoitajan ja hoidettavan välillä eivät kohtaa - ja onko aina mahdollisuus valita, vaihtaa ja etsiä sitä oikeaa? Minä kävin vuosia puhumassa sairaanhoitajalle (muka "tukikeskustelussa"), joka ei enimmäkseen sanonut session aikana mitään muuta, kuin että nyt aika on loppu ja oli myrtsin näköinen. No, sain aina ennen töihin menoa purkaa pahimmat paineet ja kun sitten vielä pyöräilin töihin toistakymmentä kilometriä, olin aika rentoutunut suihkun jälkeen ja työpäivät sujuivat. Mutta mitään tukea en koskaan kokenut saavani eivätkä asiat minun mielessäni muuttuneet mitenkään, samaa tarpomista jatkui, niin kuin ennen keskustelujakin.
Nykyisellä paikkakunnallani sain taas kontaktihenkilöksi sairaanhoitajan, joka minusta lässytti tyhjänpäiväisiä kommentteja, kuten "Ne äidit!", kun puhuin kroonisesti tulehtuneista väleistäni äitiini. Ja kirjoitti tosi typeriä kommentteja potilasasiakirjoihin, jossa ne nyt seisovat kaikkien luettavissa ikuiset ajat. Eli on vaikeaa luottaa niihin tukihenkilöihin, ei uskalla puhua kaikesta ahdistavasta, kun ei tiedä miten hölmösti he tulkitsevat ja tuomitsevat ja mitä sitten kirjaavat ylös. Lopetin käymästä sillä vastaanotolla ja yritän kärvistellä yksin, mikä on välillä tosi ahdistavaa. Psykiatri oli järkevä, mutta häntä saan tavata vain lääkitysasioissa.
Yksinäisyys on välillä tukahduttavaa. Ja pitkän masennuksen jatkuessa sitä tulee moniongelmaiseksi, monet asiat menevät solmuun, yhdestä pienestä edistysaskeleesta ei kokonaistilanne juuri muutu, sata muuta asiaa pysyy edelleen pielessä. Urakka nousta suosta on valtavan raskas. Ja yksinäisyydessä harvat asiat tuntuvat mielekkäiltä edes yrittää. Jo puhuminen auttaisi, mutta kehen luottaa, kenelle voisi puhua avoimesti? Puhuessa sitä jäsentelee ongelmiaan ja saattaa joskus saada langan päästä kiinni, Toisen järkevä tunnustus vahvistaisi ja antaisi toivoa.
Minua ahdistaa myös maailmantilanne ja taloudelliset huolet. Vaikka netti tarjoaakin jonkin verran sisältöä arkeen, tarjoaa se myös huolta. Televisiosta tulee yhdet ja samat elokuvat uusintoina kuukaudesta toiseen, luonto-ohjelmatkin merkitsevät usein huolta ja surua eläinten kohtalosta, eivät piristä. Kunpa alkaisi edes tulla vähän valoisampaa, niin mielikin avartuisi!
Minulla on yhä osa-aikatyö, joka on henkireikäni, saan edes jonkun kerran viikossa kokea tekeväni jotain hyödyllistä ja kohdata järkeviä ihmisiä. Luulenkin, että eläköityminen sysäsi minut masennukseen, olen ilmeisesti aina ollut työorientoitunut, pärjännyt työsuorituksillani ja sen tuomalla identiteellä, ja kun päivätyö loppui, putosin rotkoon. Minulla ei ole lapsia, olen siis aivan yksin, paikkakunnalla ei edes sukulaisia. Mutta jotenkin kitkuttelen, juuri nyt olen onnellinen, että yksinäinen ja ahdistava joulu on ohi!