Yksi kohtaus pilasi elämäni

Yksi kohtaus pilasi elämäni

Käyttäjä asiakaskaksi aloittanut aikaan 02.05.2017 klo 10:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä asiakaskaksi kirjoittanut 02.05.2017 klo 10:26

Olen 22v ja ammattiautoilija ja raskaan liikenteen autokorjaaja. Olin töissä pienessä firmassa jossa korjasin autoja ja ajoin rekkaa. Yhtenä yönä väsyyneenä sain jonkunlaisen kohtauksen ja heräsin sairaalassa. Jossa olin viikon ja kerrottiin et sairastan epilepsiaa.

Olen nyt ollut kolme kuukautta sairaslomalla mutta en voi enää palata vanhaan työhöni ikinä. Vielä on lomaa jäljellä samat kolme kuukautta.
En ole sairas en ole saanut toista kohtausta. Seuraavan kerran menen tarkastukseen vuoden päästä. Olen aina ollut vaan autojen kanssa enkä tiedä mitä nyt tekisin elämässä. Kukaan ei neuvo mitään. Sanokaa mitä teen?

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 03.05.2017 klo 01:31

asiakaskaksi kirjoitti 2.5.2017 10:26

Olen 22v ja ammattiautoilija ja raskaan liikenteen autokorjaaja. Olin töissä pienessä firmassa jossa korjasin autoja ja ajoin rekkaa. Yhtenä yönä väsyyneenä sain jonkunlaisen kohtauksen ja heräsin sairaalassa. Jossa olin viikon ja kerrottiin et sairastan epilepsiaa.

Olen nyt ollut kolme kuukautta sairaslomalla mutta en voi enää palata vanhaan työhöni ikinä. Vielä on lomaa jäljellä samat kolme kuukautta.
En ole sairas en ole saanut toista kohtausta. Seuraavan kerran menen tarkastukseen vuoden päästä. Olen aina ollut vaan autojen kanssa enkä tiedä mitä nyt tekisin elämässä. Kukaan ei neuvo mitään. Sanokaa mitä teen?

Kerrottiin, että sairastat epilepsiaa.
"En ole sairas en ole saanut toista kohtausta."

Kyllä lääkäreiden pitää olla aika varmoja, ennen kuin antavat diagnoosin. Sinun pitää hyväksyä diagnoosisi. Miten olisi epilepsiaan sairastuneiden sopeutumisvalmennuskurssi? Takaisin päin ei pääse, on mentävä eteenpäin. Voimia uuteen elämään 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 03.05.2017 klo 15:34

Epilepsia ei ole sillä tavalla sairaus, että yhdestä kohtauksesta saisi puoli vuotta sairauslomaa. Vaan sulle on annettu noin pitkä loma, kun et pysty enää jatkamaan nykyistä ammattiasi ja aikaa hankkia uusi työ tai mennä kouluun.
Voi olla, että saat vain tuon yhden kohtauksen etkä koskaan enää toista.
Tavallaan kyllä sitä voikin elää niin ettei sulla ole mitään sairautta vaan pelkkä rajoite tehdä nyk. työtäsi.

Sulla on varmaan joku työeläkelaitos ja he varmaan sinut kouluttavat uuteen ammattiin.
Eli kysy työnantajaltasi mikä se on ja laita sinne viestiä tilanteestasi. Sen voi tehdä netissä. Ja saat sieltä neuvoja lisää.

Käyttäjä nahkasarana kirjoittanut 11.05.2017 klo 11:01

Kerroit olevasi ammattiautoilija JA raskaan liikenteen autokorjaaja. Etkö voi palata entiseen työpaikkaasi ja tehdä pelkkää korjaushommaa? Raskaan kaluston korjaajalle löytyy avoimia työpaikkoja toki muualtakin. Eikun hakemusta menemään.

Jos kohtauksia ei tule enempää, niin pääset aikanasi takaisin ratin taa (1v pakettiautoa pienemmät autot ja 5v raskas kalusto). Kannattaa varmaan sillä aikaa kuitenkin keskittyä mekaanikon hommiin.

Kyllä se siitä suttaantuu. 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 11.05.2017 klo 15:48

Sinä jaat väärää tietoa.
https://www.epilepsia.fi/tyo-ja-epilepsia
"On vain muutamia kokonaan kiellettyjä tehtäviä:

ammattimainen henkilöliikenteen kuljetus
raskaan kaluston kuljetus

Jo yksittäinenkin epileptinen kohtaus on EU-direktiivin mukaan este ammattimaiselle autoilulle, vaikkei epilepsiaa diagnosoida eikä epilepsialääkitystä tarvitse aloittaa".

Eikä missään nimessä kannata sairauslomalla lähteä etsimään uutta työpaikkaa. Eikä varsinkaan itse sanoa itseään irti työpaikasta.

Käyttäjä kenkä2 kirjoittanut 12.05.2017 klo 10:56

Moi olen tuo aloittaja mutta unohdin kaikki tunnukset ja otin uudet.
En saa enää ajaa ammattimaisesti rekkaa ja myös työ korjaamolla on liian vaarallista. Voin pudota rasvamonttuun jos saan kohtauksen. Olen myös muille työntekijöille terveysuhkana.
Pomo ei aio mua sanoa irti vaan katsoo mitä voisin tehdä.
Olen lähettänyt vakuutuslaitokseen b-todistuksen ja odotan vastausta.

Olen terveenoloinen ja pystyn tekemään kaikkea muuta mutten työtäni ja vanhempani eivät ymmärrä miksen mitään teen. He eivät ymmärrä koko epilepsiaa.
Onko netissä joku nettiyhteisö missä epilepsiaa sairastavat puhuvat keskenään? Onko jotain tuollaista liveryhmää?

Käyttäjä kirjoittanut 12.05.2017 klo 16:45

Facebookissa on epilepsiaryhmä. Minä en kuulu facebookiin ja jos kuulusinkin en kyllä kehtaisi kaikille mennä julkaisemaan, että sairastan epilepsiaa. Vaikka lähipiirini sen tietääkin ja kannan sos-ranneketta jossa tieto selviää.

Tukinetissä alkaa kohta olla jokaiselle muulle sairaudelle liveryhmä muttei epileptikoille. Mikähän siihen on syy?