Terve Jussi76! Ja hyvää Uuden Vuoden jatkoa!
Minäkin liityn sun tsemppaajiin. Olen se joka on aikoinaan aloittanut ton ketjun Yksinäisen / yksinäisten palsta ja siitä kyllä näkee, että meitä yksinäisiä, toimettomia, osattomia, roolittomia, rahattomia, jne on pilvin pimein tässä maassa.
Itselläni on kaksi mieskaveria, joiden kanssa juttelin joka päivä pari kertaa Skypellä. Toisen tuttavuuden löysin Taimi ryn sivulta, jossa voi hakea kirjoituskaveria. Ei me kauan kirjoiteltu - siirryttiin pitämään toisillemme seuraa Skypellä ja nyt voidaan jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Matka välillämme on niin pitkä, että en tiedä koska tavataan oikeasti, mutta tätä on nyt kestänyt kesäkuusta, joten ei varmaan pian ota loppuakseen. Ystävälläni on bipo ja siis masennus vaivaa, hän on ilman töitä ja rahahuolia on hänelläkin, joten meitä, tätä kaltaistasi porukkaa on muitakin kuin sinä. Kuningas alko saattaa olla kuvioissa, mutta kun en häntä tapaa niin en tiedä sen asian laajuutta. Meitä on siis tässä porukkaa, joka voi tarjota sinullekin vertaistukea näissä meitä kaikkia rienaavissa asioissa. Spurguiksi ja alkkiksiksi ei ainakaan tämä minun porukkani pyri...yritetään selvitä muuten. Sitten mulla on toinen mieskaveri, eronnut monen lapsen isä, mt-kuntoutuja, joka välillä kanssa ottaa kännit, mutta sanoo, että alkkikseksi ei aio. Häneen tutustuin kun meidät hyväkuntoisina sijoitettiin melkein kaksisteen yksin sairaalan asuntolaan. Ihan ihme juttu eikä kait sairaalassa saisi ystävyyssuhteita solmia edes...Tämä kaverini olisi jäänyt ilman asuntoa, mikä olisi ollut ihan kamalaa ja varmaan johtanut sairaala- ja hoitokotikierteeseen, mutta otin sen mun kotiini asumaan ja asuttiin yhdessä noin kaksi vuotta. Ja meillä meni todella hyvin. Ei mitään ongelmaa KOSKAAN, joten aina vaan kysyn yhä uudestaan ja uudestaan, että onkos meillä muka jotain oikeita mielenterveysongelmia vai ovatko ongelmamme vain rahattomuus, toimettomuus, osattomuus, työttömyys jne sellaiset ongelmat, jotka kyllä aiheuttavat masennusta, mutta joita ei todellakaan voi lääkärit lääkkeillä parantaa. Lottovoittokin olisi tehokkaampi lääke. Nyt me ollaan käyty kolmen kuukauden välein Ruotsinristeilyllä ihan hissukseen. Rahaa ei ole mennyt paljon, muuta kun tupakka- ja alko-ostoihin (tietysti) ja niillä me saadaan sitten taas uusi matka. Nyt ollaan lähdössä Tallinnan päiväreissulle, kun saatiin ilmanen matka ja hytti maksaa vain 20 euroa. Meidän matkat eivät ole mitään kännäysreissuja, vaikka vähän ostetaankin tuliaisia. Omat ruokaeväätkin on aina mukana, että ei mene laivalla rahaa ihan hirveästi.
Tämän palstan kautta ei saa henkilökohtaista yhteyttä ihmisiin, mutta Taimi ry:n kirjekaveripalstan kautta saa yhteyttä ihmisiin. Se sitten, että löytää oman kivan porukan on kyllä vähän toinen juttu. Mulla oli ilmoitus siellä Taimisivustoilla joskus keväällä ja jonkun verran porukka kirjoitteli, mutta sitten tuli pari sellaista, jotka vaan selittivät mulle, että tekevät itsarin. Se oli sitten aika hankalaa, kun en tiennyt ketä olivat ja missä asuivat. Mutta kuten sanoin, tämän toisen Skypekaverini olen sieltä löytänyt. Jos yhdenkin hyvän ystävän löytää niin sehän on jo paljon ja me voidaan roikkua Skypessä tuntitolkulla, vaikka ikinä ei olla oikeasti tavattu. Se on sitten ihan oma juttunsa, että saa Skypen toimimaan. Kun meillä molemmilla oli mokkulat niin se Skype ei kyllä toiminut, mutta nyt kun mulla on kiinteä liittymä niin toimii aika hyvin. Ja Messengerihän toimii samalla tavalla ja on ilmainen sekin. Ensin me kyllä vaihdeltiin sähköpostiviestejä ennen kuin alettiin Skypellä rupatella. Mitäs jos perustaisit Skypellä toimivan AA-ketjun? Siinä olisi sulle hommaa päivät pitkät pitää ihmisille seuraa, jotta eivät päästä kuningas alkoholia pirttiinsä asustamaan. Jos alat sellaista pyörittää, niin mä liityn rupattelijoiden joukkoon, mullekin voi soittaa, ettei sorru yksinäisyyteen ja alkoon. Mä olen huomannut, että musta on vain tullut parempi ja parempi jauhaan ja keksimään jotain juttua ihan melkein tyhjästä kun olen harrastanut palstailua. Ja sitten tarttee lukea kaikkia uutisia netistä ja vielä noita viihdeuutisiakin, jotta tietää mistä ihmiset puhuu. Mutta se pääasia on se yhdessäolo eikä se aihe, josta rupatellaan. Aina ennen ajattelin, että se mistä jutellaan pitää olla niin sielukasta ja järkevää, mutta nyt en enää ajattele sillä tavalla, kun olen huomannut, että tärkeintä on yhteys toiseen ja kun puhelimessa roikutaan, niin jotainhan sinne tarttee sanoa. Välillä Skypekaverini kanssa ratkaistaan jotain ongelmaa tai selvitetään jotakin mieleemme tullutta asiaa, josta kumpikaan ei oikein tiedä. Silloin me tätä tehdäksemme surffailemme Googlessa, vaikka roikummekin Skypessä.