Vuosi 2010

Vuosi 2010

Käyttäjä Jussi76 aloittanut aikaan 19.12.2010 klo 12:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 19.12.2010 klo 12:33

No niin. Päätin minäkin sitten viimein tänne kirjoittaa palstaa usein lukeneena. Elikäs tämä vuosi tulee jäämään mun mieleen elämäni vittumaisempana vuotena. Sairastuin Viime helmikuussa vaikeaan masennukseen ja olen ollut siitä lähtien sairauslomalla. Kesäkuussa tuli avioero ja muutto toiselle paikkakunnalle. Sen jälkeen on tullut alkoholiongelma ja yksinäisyys joka raastaa kyllä mua aivan helvetisti. Jatkuva rahapula ja huolia muutenkin aivan helvetisti. Sen lisäksi mua epäillään seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Mitään tälläistä en todellakaan ole tehnyt. Unihäiriöitä myös. Kauanko tällästä jaksaa. Olen miettinyt itsemurhaa monta kertaa. Olen aivan hajalla. Sairauspäivärahat loppuu tammikuun alussa ja sen jälkeen on vuorossa kuntoutustuki.. Niin ja olen 34v Mies.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 20.12.2010 klo 16:58

Heippa
Niin onhan tuossa sinulla paljon ongelmia tullut ja sattunut ihan liikaakin.
Mutta kaikki noi asiat pystyy hiljakseen korjaamaan.???!!!
Mutta älä ajattele ikinää itsetuhoajatuksia sillä se ei ole mikään ratkaisu.
Mut ekaksi kyllä sinun pitäisi jättää alkohooli pois kokonaan???
Luuletko että pystyt siihen??
sillä voin sanoa että alkoholi sekoittaa sinun elämän ja jos et siitä pääse pois
niin muutkin asiat menee huonosti.
Oletko hakenut kaikki sinulle kuuluvat tuet???
Kaunista Joulua sinulle

Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 23.12.2010 klo 14:38

Hei. Ja kiitos vastauksesta. Kun se olisikin niin helppoa. Jättää alkoholi. Käyn kyllä terapiassa kahden viikon välein puhumassa tunteistani. Tuntuu vaan että mistään ei ole apua. Lisätään vaan lääkitystä ja muuta ku kotiin. Yksinäisyys tässä kai pahinta on ja varsinkin nyt joulun aikaan. Jatkuva ahdistus ja väsymys päällä. Tekisi vain mieli itkeä koko ajan mutta en pysty enää edes itkemään. Joulun kuitenkin ajattelin olla selvin päin. Hyvää ja rauhallista Joulua myös sinnepäin.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 23.12.2010 klo 19:50

Heippa
Joo onhan se vaikeata kun yrittää päästä eroon alkoholista mut etsippä
tukea vaikka AA sta sieltä saisit vertaistukea ja ystäviäkin niin helpottas
sinun eläämääsi.
Kysy kunnalta / kaupungilta noita tukiryhmiä??!!
Yksinäisyys on kurjaa mut yritä harrastaa jotain esim vaikka kävele luonnossa,
lepää, kerää voimia jne
Mieti olisiko ketään tuttua jonka luonna voisit käydä Jne
Kaunista Joulua sinulle

Käyttäjä Eila kirjoittanut 24.12.2010 klo 11:02

Moikka Jussi76, mäkin yhdyn sun kirjoitukseen...

Ikävää, että olet kokenut vuoden 2010 ahdistavaksi ja olet ruvennut juomaan reippaasti. Mun mielipide on nyt vain se, ettei missään nimessä kannata alkoholia ottaa kun masentaa ja olet kokenut ikävän avioeron. Paras ratkaisu sulle on käydä ahdistavista asioista puhumassa jossain ja koittaa vaikka väkisin mennä ihmisten ilmoille, koska kotiin hautautumalla sä teet itselles pahimman mitä tehdä voit. Mä tiedän tasan tarkkaan, mitä on masennus ja sitä kautta alkoholin tuleminen kuvaan mukaan. Mut meinas tuhota sellainen elämä täysin, musta oli tulossa sitä menoa alkoholisti. Sitä en kuitenkaan halunnut itselleni. Ja annoin myöskin ihmisten tehdä mulle mitä sattui, mutta sitten hankkiuduin sairaalahoitoon, sairaalassa mä olin 9 viikkoa, joka on pitkä aika, mutta auttoi ainakin mua tosi paljon. Sun itsesi pakko itsesi nostaa suosta, hakea enemmän apua, että elämäsi tulisi valoisammaksi, koska itsestä kaikki pitää lopulta lähteä.

Mäkin käyn nyt juuri tosi rankkoja asioita läpi. Mua on kiusattu työpaikalla, jälleen kerran, sairaslomalla olen mäkin, mutta vasta vähän aikaa ollut, enkä ikuisesti aio ollakaan. Mua kiusaa/haukkuu mun esimies, joka on mun yläpuolella tittelinsä mukaan, mutta ihmisenä taitaa olla aika heikoilla, kun pitää alaisiaan kiusata. Ja sairasloman aikana mut on siirretty toiseen työkohteeseen, ilman mua kuuntelematta. Ei ole oikein, mutta näin vain mun kohdalla taas kerran tapahtunut. Menneisyys kertaa itseänsä munkin kohdalla koko ajan, mutta periksi vaan ei pidä antaa, vaikka monesti tehnyt mieli laittaa hanskat tiskiin ja antaa asioitten olla, elämällä ei tunnu useinkaan olevan merkitystä, vaikka jokaisella ihmisellä on joku tehtävä ja paikka täällä maailmassa.

Onneksi on tää palsta, jonne voi kirjoittaa tuntemuksiaan, kenenkään arvostelematta pahasti. Paljon pahaa mieltä näin joulunakin, työasiat mielessä, vaikka pitäisi olla joulumieltä.

Koitahan jaksaa ja pitää lippua korkealla, koita lähteä vaikka ulos, usein ulkoilu auttaa masennuksen suossa 🌻🙂🌻

Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 24.12.2010 klo 16:36

Hei. Kävelen kyllä paljon ulkona. Päivittäin. Mutta selvinpäin en oikeastaan halua nähdä ketään ihmistä ja kaupassa käyminenkin on yhtä tuskaa. Tuota aa-ryhmää olen kyllä miettinyt useastikin mutta en ole saanut itsestäni mitään irti. Paljon tulee myös levättyä koska olen jatkuvasti väsynyt ja ahdistunut. Ja tuntuu että tämä Joulun aika on vielä pahempaa. Selvinpäin kuitenkin ajattelin olla ja uudenvuoden myös. Katsotaan miten tässä käy.

Käyttäjä Eila kirjoittanut 25.12.2010 klo 22:41

Toivotaan, että olet niin voimakastahtoinen, että saat itsestäsi irti, että menet katkaisuun, eli sinne AA-kerhoon, koska sun tilanteessa alkoholi ei ole mikään ratkaisu. Kaupassa käyminen voi olla ylivoimaista, mä tiedän sen mutta se on pakko, jos aikoo jotain syödä. Mikä siinä selvin päin olemisessa ihmisten kanssa tekee kaikista hankalinta? Mä itse en juo enää mitään minään päivänä, olen ratkaisuni tehnyt, koska tiedän, miten alkoholi vaikuttaa mun psyykkeeseen, olen juomatta kokonaan. Mutta olematta absolutisti, alkoholi ei varsinaisesti mulle ollut koskaan ongelma. Voin lopettaa juomisen jos vain niin haluan ja jos haluan, voin ottaa muutaman annoksen, haluamatta sitä lisää.

Voimia sulle ja hyvää loppujoulua, toivottavasti mun kirjoituksista olisi ollut sulle jotain apua🌻🙂🌻

Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 26.12.2010 klo 13:58

Hei ja kiitos vastauksista. Tiedän että alkoholi ei ole ratkaisu mun ongelmiin. Mutta se on ainoa "lääke" jonka olen löytänyt. Saan hetkeksi ahdistuksen pois ja vaikka se sitten tuleekin entistä pahempana se ahdistus niin sitten juon lisää. Sehän on sellainen oravanpyörä. Tunnustan sen että olen alkoholisoitunut, mutta mulla ei ole henkisiä voima varoja tällä hetkellä mennä aa-kerhoon. En osaa tarkalleen sanoa mikä siinä ihmisten näkemisessä on niin vaikeaa, mutta koen sen vaan niin ahdistavaksi. En myöskään voi palata entiseen työhöni koskaan. Olen joutunut kokemaan henkistä kiusaamista esimieheni taholta monta vuotta ja uskoisin että se oli yksi syy mun masennukseen.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 26.12.2010 klo 17:27

Heippa
Millä paikkakunnalla sinä asut niin voin kysyä missä on esim AA niin sieltä
saisit apua???
ja kun se olisi nimenomaan tärkeätä että et retkahda ryypäämään
sillä se on sitten vaan alaspäin menoa yleensä ja sitten tulee ne muut ongelmat siinä
sivussa et nyt otat vaan itseäsi niskasta kiinni.
Kannattas kyllä käydä lääkärissä kun on ahdistunut ja väsynyt niin saisit
helpotusta eläämääsi???
Sillä ahdistus ja väsymys yleensä vaan ajan oloon pahenee jos sitä ei hoida.
Itse olen elämän aikana ollut monenlaisessa vaikeudessa ja vaikeuksissa ja jos olisin
retkahtanut juomaan niin kaikki olisi varmaan mennyt mut minä olen
sellainen taistelia luonne niin en ole luovuttanut ja nyt elämä menee liijankin
hyvin niin sinäkin saat oman elämäsi kuntoon mut pitää olla lujaa halua ja tahtoa
taistella onnen eteen itse minä olen 44. vuotta ja tee niinkuin sinulle sanoin
ja yksin et tarvitse olla sinua autetaan ja saat avun mut itse pitää olla
aktiivinen.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 27.12.2010 klo 20:49

Hei volvomies. Hyvinkäällä asustelen nykyään. Kyllä oli Joulu tosi ahdistavaa aikaa mutta selvisin siitä. Kävi useamman kerran mielessä et ois vaan antanut periksi, mutta en antanut. Tässä sitä nyt rämmitään päivästä päivään etten ratkeaisi ryyppäämään. Syön kolmea eri lääkettä päivittäin. Aamulla Sertralin 100mg*2 mielialalääke. Illalla Mirtazapin 30mg*1 ja Levozin 25mg*2 että saan nukuttua. Terapiassa käyn kahden viikon välein ja viimeksi sain kuulla että sieltä lähtee Lääkäri nyt vuoden vaihteessa ja ei tiedetä kuinka nopeasti saadaan tilalle uusi. Sekin asia ahdistaa. Tiedän sen että itsestähän se kaikki lähtee, mutta tällä hetkellä mun voimavarat on mitä on. Toivottavasti ensi vuodesta tulee parempi. Hyvää loppu vuotta sinullekin.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 28.12.2010 klo 12:45

Heippa
Joo hyvinkäällä on AA ja se puhelinnumero on 040 7474901 mut siellä
pyörii nyt nauhoitettu viesti mut klo 18.00- 20.00 on joku vastaamassa puheluihin
niin soita silloin niin sieltä löydät ja saat vertaistukea niin et tarvitse olla ongelmien
kanssa yksin ( se on pahin virhe että jäät ongelmien kanssa yksin )
nyt vaan otat eka askeleen parempaan suuntaan niin kyllä se elämä järjestyy.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 29.12.2010 klo 21:20

Hei. Ja kiitos kun olet selvittänyt tuon aa asian. Soitan kyllä varmasti sinne kunhan saan itsestäni sen verran irti. Olen ollut viime päivät melko masentunut ja erittäin ahdistunut. En ole saanut öisin nukuttua ja päivällä taas nukkuisin koko ajan. Sellanen ikävä asia mulle kävi eilen että rahoitusyhtiö haki mun auton pois. Eli ei ole enää sitäkään millä pääsis liikkumaan. Bussilla en mene koska ihmiset ahdistavat mua. Ainoastaan kävellen pääsen nyt liikkeelle ennenkuin saan jostain auton. Asun sen verran sivussa että keskustaan tulee matkaa täältä sellaiset 3km. Selvänä olen kuitenkin tässä nyt ollut ja ei tuo uusi vuosikaan ahdista niin paljon kuin Joulu. Hyvää loppuvuotta sinullekin volvomies.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 31.12.2010 klo 10:30

Heippa
Joo soita heti siihen AA numeroon niin saat varmasti tukea ja apua ja uskon että
kun kysyt niin saat varmasti autokyydinkin sieltä joltakin.
Jos on väsymystä / masennusta niin käy ehdottomasti lääkärissä niin saat siihen
avun niin elämä helpottaa ja jos masennusta ei hoida niin ajanoloon se vaan yleensä
pahenee.
Eli älä ratkea juomaan sillä se on sitten yleensä tuhon tie ja kaikki asiat menee
huonosti siinä sivussa sitten.
Kun tulee heikkoja hetkiä elämässä niin lähde vaikka luontoon kävelemään tai tee jotain
mistä tulet onnelliseksi tai mieltä piristää.
Itse olen elämässä noussut niin huonoista lähtökohdista että en tiedä miten olen
selvinnyt mut niin vaan olen selvinnyt ja niin sinäkin selviät ( usko minua )
Sinullekin hyvä neuvo tee itsellesi sellainen hyvä iltarukous minä lähes joka ilta muistan
luojaa kiittää ( en ole uskovainen )
Minulla se menee näin.
Kiitos tästä päivästä
Kiitos perheestä vaimosta ja lapsista
Kiitos että minulla menee niin hyvin
Auta minua että jaksan ja osaan auttaa ihmisiä
Auta kaikkia ihmisiä
Kiitos.
Tee itsellesi sopiva iltarukous ja uskot siihen niin se kyllä auttaa varmasti.
Kuin myös jos sinulla ei ole ystäviä tai kaveria niin hommaa itsellesi esim tukihenkilö niin
et tarvii ongelmien kanssa olla yksin eikä pidäkkään yksin jäädä.
Kaunista uuttavuotta sinulle

Käyttäjä Jussi76 kirjoittanut 31.12.2010 klo 15:40

Hei vaan volvomies. Ja kiitos sanoistasi. Olen alkanut miettimään taas elämää vähän eri kantilta. Kävelen paljon luonnossa ja mietiskelen asioita. Yli viikko on mennyt nyt ilman tipan tippaa ja ei mene kyllä tänäänkään. Ja sain ostettua itselleni "uuden"auton jolla pääsen taas liikkumaan. Vaikka olenkin erittäin masentunut ja ahdistunut enkä oikein saa nukutuksi öisin olen pistänyt itseni liikkeelle. Toivon että tulevasta vuodesta tulisi parempi.
Hyvää Uutta Vuotta myös sinnepäin 🙂

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 02.01.2011 klo 20:18

Heippa
Joo tästä vuodesta tulee sinulle parempi kun niin itse päätät ja taistelet paremman
elämän puolesta mut muistutan että et jää yksin vaan sinua autetaan ja saat avun mut
itse pitää olla vähän aktiivinen mut tee nyt ekaksi niin kuin olen sanonut eli
soita siihen AA numeroon niin saat vertaistukea ja uusia ystäviä niin pääset hurjasti
elämässä eteenpäin ja hoidat sen masennuksen pois eli käy lääkärissä.
Nuo asiat kun saat kuntoon niin on iso askel ja sen jälkeen muita asioita hiljakseen
parannella pienin askelin niin kyllä elämä järjestyy siitä ( usko minua )
Mut se on tärkeintä että et jää yksin ongelmien kanssa sillä silloin on sellaisessa
oravanpyörässä että ei näe ulospääsyä.
Käy esim kaikissa tapahtumissa mistä sinulle tulee hyvä mieli ja esim kirjastossa
siellä on vaikka mitä kirjoja, lehtiä, elokuvia jne eli mieli pysyy virkeänä.
Oletkos työelämässä???
Kaunista uutta vuotta sinulle

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 03.01.2011 klo 02:03

Minulle luonnossa oleminen ei ole ollut aikaisemmin niin tärkeää kuin nyt on. Asun yksin, erosin vuosi sitten. Työtä minulla ei ole ollut kohta puoleen vuoteen. En tupakoi enkä juo alkoholia. Kuulin eräältä asiantuntijalta, että ulkoileminen ja liikunta auttaa saman verran lievässä masennuksessa kuin masennuslääke. Ulkoillessa tuntuu, että ei malttaisikaan tulla sisälle kovin nopeasti. Jos ahdistaa, niin voi vaikka kävellä mitään ajattelematta niin kauan kuin siltä tuntuu. Luonto ja ulkoilma hoitaa siinä samalla. Itse pidän eniten pyöräilystä hyötyliikunnan muodossa. Nykyään olen myös tullut herkemmäksi luonnon kauneudelle.