vuokra rästi, vuokria maksamatta mistä apuja?

vuokra rästi, vuokria maksamatta mistä apuja?

Käyttäjä piipeM aloittanut aikaan 20.10.2008 klo 00:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä piipeM kirjoittanut 20.10.2008 klo 00:41

Mistä voisimme saada apua? Olemme mieheni kanssa kummatkin työttömiä ja nyt vuokria maksamatta. Meillä ei ole riittänyt rahat millään. Elimme kolme kuukautta vain minun työmarkkinatuella ja oli pakko ostaa ruokaa. Emme saaneet toimeentulotukea kun mieheni oli karenssilla. Mistä voisimme kysyä apua vuokra rästeihin? Ettemme lennä asunnottomiksi.

Käyttäjä Mikado kirjoittanut 20.10.2008 klo 14:44

No minulla menee 2 hengelle (kaveri kämppää minun työkkäreillä täällä,
kun on asunnoton) n. 20e viikossa ruokaan. Ruoan teemme itse, ja tingimme
pakollisista. Kummatkin tupakoi, joten joudun ostamaan kummalletkin tupakatkin
vielä. Ruoka on kohtuu halpaa, jos tyytyy perusruokaan.

Ruoanlaittotaito aina kunniaan 🙂 Vähälläkin tekee herkkua...

Mikado

Ja siitä vuokrista, ota yhteyttä paikalliseen sosiaaliviranomaiseen jolta pyydät
vuokra-apua...

Käyttäjä rrr kirjoittanut 20.10.2008 klo 17:18

hei,

minä sovin isännötsijän kanssa rästivuokran, jota maksoin vuoden, koska toimeentulo oli työharjoittelusta saatava toimeentulo (työttömyysraha, verollista + 8 euroa päivässä verottomana). Viimeisen osan maksoin kuukausi sitten. Mielummin ottaa asian puheeksi, kun ´kököttää kotona piilossa´. Lyhensin 20-30 euroa kuukaudessa silloin.

Käyttäjä Regina kirjoittanut 22.10.2008 klo 17:14

Jokaisella pienituloisella on oikeus sosiaalitoimiston toimeentulotukeen, varsinkin karenssin ajalta. Kannattaa varata rohkeasti aika sossuun ja mennä keskustelemaan.

Käyttäjä piipeM kirjoittanut 24.10.2008 klo 00:44

Olen käynyt sossussa. Mutta he katsovat että elokuussa meillä ei ole oikeutta toimeentulotukeen. Eikä he avusta vuokra rästeissä. Mistä muualta voisin saada apua? Mistä saada edes ruokaa? Onko Keski-Pohjanmaalla mitään?

Käyttäjä angergo kirjoittanut 24.10.2008 klo 08:57

Kirkon diakonilta voi saada ruokaa varten maksusitoumuksen kauppaan, eihän se paljon ole mutta jotain kuitenkin.
Sosiaalivirastosta voi anoa ennaltaehkäisevää harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Jos ei onnistu niin ota yhteyttä sosiaaliasiemieheen, ja yritä sitä kautta.
Vuokranantajan kanssa pystyy aika hyvin neuvottelemaan jos on esim kunnan omistama asunto, myös suuren vuokranantajat varmaan tekee maksusopimuksia.
Minusta sosiaaliviranomaiset olisi pakko ymmärtää että kenenkään edun mukaista ei ole se että ihminen jää asunnottomaksi.
Jos sinulla on lääkärintodistuksia, vie sinne, samaten kaikki mahdolliset paperit ja lausunnot.
Onko teillä lapsia? Jos on niin yhteys lastensuojeluun ja sitä kautta anomus rästien maksuun.
Toivon että asianne järjestyvät.
Itse olen lähes kaksi vuotta tapellut läheiseni asunnottomuudesta, siis siitä että hänelle ei ole myönnetty asuntoa, se on ihan kauhea tilanne jos joutuu asunnottomaksi.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 25.10.2008 klo 13:35

Tämä ei paljoa rästeihin auta, mutta kysykää kelalta, onko teillä mahdollisuutta asumistukeen, jatkossa.
Neuvotelkaa rästistä vuokranantajan kanssa.

Käyttäjä koiraneito kirjoittanut 07.12.2008 klo 03:01

Hei!

Voit muuten hakea sosiaaliluottoa, ainakin minulle on sitä haettu että saataisiin velat maksettua pois. 🙂 se on tosi kätevä ratkaisu ja raja on se et yli 15000e ei saa olla velkaa..silloin voit hakea sosiaaliluottoa ja se tarkoittaa sitä että helsingin(tai minkä tahansa kaupungin) sosiaalitoimisto lunastaa sun velat pois ja maksat takas maksusuunnitelman mukaisesti. 🙂 ite maksan takas vain 200€/kk et ei oo paha! 🙂

Käyttäjä Piipai kirjoittanut 10.12.2008 klo 19:21

piipeM kirjoitti 20.10.2008 0:41

Mistä voisimme saada apua? Olemme mieheni kanssa kummatkin työttömiä ja nyt vuokria maksamatta. Meillä ei ole riittänyt rahat millään. Elimme kolme kuukautta vain minun työmarkkinatuella ja oli pakko ostaa ruokaa. Emme saaneet toimeentulotukea kun mieheni oli karenssilla. Mistä voisimme kysyä apua vuokra rästeihin? Ettemme lennä asunnottomiksi.

Hei.
Menkää hakemaan apua kirkolta. Teidän ei tarvitse viedä mitään papereita, selitätte vain hankalan elämän tilanteenne. Sieltä teille annetaan ruokalappu, jonka avulla voitte ostaa itsellenne ruokaa. Lapulla ei saa ostettua tupakkaa eikä kaljaa, mutta ruokatavaroita sillä saatte kaupasta, sitä lappua vastaan. Lapulla ei tarvitse ostaa "kokorahan edestä" vaan jos siitä jää yli "arvoa" voitte käydä myöhemmin ostamassa lisää ruokaa. Näin teiltä säästyy vuokraa varten edes vähän rahaa.

Toinen paikka on sosiaalitoimisto. Menette oman kuntanne sosiaalitoimistoon ja täytätte toimeentulotuki hakemuksen. Oman kuntanne sivuilta voi löytyä apua ja tietoa toimeentulotuesta. Raha pitää maksaa myöhemmin takaisin, mutta sen voi maksaa erissä. Alhaalla pieni tietopaketti=)

Mitä toimeentulotuki?

Toimeentulotuki on muuta toimeentuloturvaa täydentävää viimesijaista ja yksilökohtaista taloudellista tukea. Se on siis tarkoitettu tilanteisiin, joissa palkka- tai muut tulot ja varat eivät riitä kohtuullisiin elinkustannuksiin. Aina ennen toimeentulotuen myöntämistä selvitetään henkilön tai perheen mahdollisuudet saada toimeentulonsa turvatuksi muista tulonlähteistä

Toimeentulotuen suuruus saadaan laskemalla yhteen asiakkaan/perheen käytettävissä olevat tulot ja vähentämällä niistä toimeentulotukeen oikeuttavat menot.

Kuka toimeentulotukea voi saada?

Toimeentulotukilain mukaan toimeentulotukea on oikeutettu saamaan henkilö, joka on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.

Toimeentulotuen hakeminen ja maksatus

Toimeentulotukea haetaan kirjallisesti. Hakemuslomakkeita saa sosiaalitoimistosta, yhteispalvelupisteestä ja tarvittaessa hakemuslomake lähetetään postitse.