Voiko luopuminen olla henkisen kasvun mahdollisuus?
Keski-ikä on kukoistuksen aikaa, mutta myös valmistautumista vähittäiseen, mutta pakolliseen luopumiseen. Luopuminen on menettämistä ilman katkeruutta. Miten tehdä se mahdollisimman kivuttomasti?
Olen kirjoitellut näille palstoille aika paljon ja enimmäkseen siitä kriisipalstojen kestoaiheesta: rakkaudesta luopumisesta. Viime aikoina olen joutunut työstämään näitä asioita työelämässä. Meneillään on muutoksia, jotka tekevät kipeää ja pakottavat luopumaan sellaisesta, joka on ollut ja on minulle rakasta.
En tarkoita nyt työttömyyyttä, sillä työpaikkani olen saanut pitää, vaan muita työjärjestelyjä, joihin liittyy rakkaista asioista luopumista. Voin vain kuvitella, miten epätoivoisia monet työttömät ovat. Ei siis kannattaisi valittaa.
Tosiasia on se, että rakkaista luopuminen koskee aina, oli sitten kyse rakkauden tai ystävyyden loppumisesta, kuolemasta tai vaikkapa omaisuudesta. Omaisuudenkin voi menettää monella tavalla. Esimerkiksi tulipaloissa tuhoutuu monen omaisuus ja monet ihmiset joutuvat aloittamaan tyhjästä lukuisin tavoin. Ensin on tietysti hirvittävä epäusko, shokki ja vähittäinen toipuminen. Jälleenrakennus.
Minä olen menettänyt rakkaan äitini, rakastettuni ja monta ystävääkin. Ystävänkin voi menettää monella tavalla: vanhuudelle, sairaudelle tai vaikkapa kiireelle. Yksi ystävistäni väsyi masennukseeni ja hylkäsi minut siksi. Kai se on vain elämää, mutta sattuu silti.
Mitenköhän sitä jaksaisi työstää omaa mieltään, jotta ei vain katkeroituisi, vaan jaksaisi niin sanotusti kääntää vastoinkäymiset voitokseen?