Kiitos viesteistänne, Lukossa ja gaia72!
Avaanpa hieman taustaa, ja miksi ja miten tähän pisteeseen olen päätynyt.
Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä n. 30 vuotta sekä toistuvista keskivaikeista masennuksista. Näihin olen syönyt monia eri, lähinnä mielialaläkkeitä, joista en kokenut saavani helpotusta. Vaikutus tuntui tietyillä lääkkeillä olevan melkein päinvastainen, järkyttävästä aivosumusta puhumattakaan.
Kunnes reilu kaksi vuotta sitten sain Voxra-reseptin. Aluksi en huomannut mitään erikoista, mutta noin kolme kuukautta myöhemmin tajusin siivoavani ilman ahdistusta ja ärtyneisyyttä! Tein ruokarempan, aloitin jumpaamisen 4-6 krt/vko (kotona, mutta kuitenkin). Käytiin Ikeassa mieheni kanssa (tosi vaikea ollut minulle aina), jopa viihdyin siellä ja tunsin oloni ensi kertaa piiiitkään aikaan normaaliksi. Ei ahdistusta, ei paniikkikohtauksia.
Olin aikaisemmin myös lääkinnyt itseäni alkoholilla, ei hurjasti, sen verran että sisäinen levottomuus tasottui. Nyt olin reilun vuoden kokonaan juomatta, muutamaa yksittäistä juhlaa lukuunottamatta. Ai niin, myös tupakan onnistuin jättämään.
Puolisentoista vuotta syötyäni Voxraa, tajusin että alan "taantua". Alkoi pikkuhiljaa taas tuntua tahmealta ja vaikealta. Tällöin rupesin ottamaan lisää selvää kyseisestä lääkkeestä. Selvisi että käytetään myös ADHD/ADD -oireiden hoitoon. Luin oireista, jotka suurimmassa määrin osuivat minuun. Tein testejä jotka antoivat osviittaa mahdolliseen ADD:hen.
Siitä päätin hakeutua lääkärille. Mitäpä jos oireitani oltiinkin vuosikaudet hoidettu väärillä lääkkeillä?
Toki minulla on myös traumaa lapsuudesta, mutta olen sitä työstänyt terapiassa yhteensä 6 vuotta (1990- ja 2010-luvulla). Koen olevani sinut asian kanssa.
Haluaisin edes saada kokeilla lääkitystä, jospa siitä olisikin apua niin korkealta tuntuvan kynnyksen madaltamiseen. Turhat lääkkeet voisi ehkä jätättää pois.
Tunnistan itseni kirjoituksestasi, gaia72. Olen koko ikäni "ylituntenut", ilot, surut, sùuttumukset. Koen tämän olevan niin rikkaus kuin kirouskin.
Nyt pää lyö tyhjää, en ole edes varma mitä kirjoitinkaan enää... Ja kyllä, tähän rapustukseen meni turhan paljon aikaa😉
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!🌻🙂🌻