Virheiden tekeminen / ammatinvalinta

Virheiden tekeminen / ammatinvalinta

Käyttäjä Merccu aloittanut aikaan 26.04.2012 klo 16:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Merccu kirjoittanut 26.04.2012 klo 16:54

Olen juuri aloittanut työharjoittelun sellaisella alalla, josta ei juurikaan ole käytännön kokemusta. Ongelmaksi on muodostunut oma vaativuuteni, mikä juontaa juurensa lapsuuden ympyröistä. Harjoittelupaikassa on kolme työpistettä ja jotenkin tulen heti kättelyssä vaatineeksi täydellistä osaamista jokaisessa pisteessä. Virheitä olen kyllä tullut jo tehneeksi runsaastikin, mutta oppimistakin on tapahtunut. Virheistä kyllä nousen, mutta usein ne jäävät kalvamaan mieltä, varsinkin usein sattuessaan. Jotenkin tunnun olevani hukassa. Hankalaa edes selittää koko tunnetta, mikä työstä kokonaisuudessaan välittyy. Nyt on ollut kahden päivän vapaa ja olen tullut miettineeksi, missä loppujen lopuksi mättää. Huominen herääminen uuteen työpäivään ei saa mieltäni innostumaan ja harjoittelua on kuitenkin edessä vielä noin kuukauden päivät.

Aiemmissa paikoissani on kuitenkin ollut naurua ja avoin ilmapiiri, mutta tässä ihmiset vain puurtavat omissa pisteissään välillä jotakin mörähtäen toisilleen. Voiko olla vain niin, että ala on täysin väärä ja se saa jo valmiiksi pasmat sekaisin? Juuri hetki sitten tein AVO-ohjelman ammatinvalintatestin ja se osoitti soveltuvuuteni markkinoinnin saralle, luovalle puolelle. Tällä hetkellä itse olen kassalla/vastaanotossa…

Millä miettein tästä tulisi jatkaa harjoittelun loppuun? Mistä ammentaa tsemppiä? Tokihan voisin paikkaa vaihtaa, mutta kurssi, johon harjoittelu kuuluu, on juurikin myyntiin suuntautuvaa.

Jos jollakulla tulee mietteitä asiaan, jota en osaa kunnolla edes selittää, mielelläni kuulisin niistä!

Käyttäjä (n)87 kirjoittanut 28.04.2012 klo 00:33

Mulla myös on aina tuo virheiden teko pelko vaikeutta työssä suoriutumista. Haluan tehdä kaiken oikein, virheille en anna sijaa. Mulla on myös sos. tilanteiden pelko joka vielä pahentaa asiaa, kun en uskalla muutenkaan pomoille puhua saatikka tilanteesta kun olen mokannut.

Mulla virheet alkavat aina kalvaa mieltä, alan miettiä mahdollisia virheen seurauksia ja saatan kehitellä mielessäni niistä lähes katastrofeja.

Olen huomannut että tämä virheen teko pelko on tullut esille joka työpaikalla, alasta riippumatta. Joka paikassa kun mokaa saa virheestä pään vaivan.

Ainoa mikä on helpottanut virheen tekoa on ainoastaan ollut muut työntekijät ja ylipäätän työpaikalla vallitseva ilmapiiri. Jos työpaikalla on mukavia ihmisiä jotka itsekin välillä mokailevat ei omatkaan virheet tunnu niin pahoilta silloin. Mutta kun työpaikka on sellainen että yheishenkeä ei löydy, tai yksikin työntekijä on sellainen jota karttaa niin heti tulee tämä virheen tekokin vaikeaksi.

Mua ei myöskään koskaan ole auttanut se että olen ollut vain harjoittelija. Virhe kun virhe, ja sillä voi aina olla jotain seuraamuksia. Sitten kun tälläisenä pelkurina ei uskalla mennä edes sanomaan asiasta tai ylipäätään ilmoittaa työpaikalla että pelkää mokaavansa...

Käyttäjä Wintteri kirjoittanut 28.04.2012 klo 21:30

Kannattaa asennoitua siten, että tuosta hommasta saa kokemusta, jota voi soveltaa markkinointiin, jos niihin hommiin pyrkii.

Itsellänikin on pakonomainen tarve osata homma ennen kuin teen sitä, mutta tosiasiassa kukaan ei ole seppä syntyessään.