Viha vanhempia kohtaan
Olen kolmekymppinen nainen. Aloin nykyisessä työpaikassani, jossa työskentelen nuorten parissa, potea noin vuoden jälkeen voimakasta ahdistusta, joka ilmeni mm. unettomuutena, sekä jännittyneisyyden tunteina. En ole kouluttautunut ihmissuhdealalle, mutta nykyiseen työhöni – joka siis on oman alani työ – kuuluu sosiaalialalle tyypillisiä piirteitä.
Hakeuduin psykiatrin vastaanotolle. Lääkäri kiinnitti huomiota menneisyyteni tapahtumiin. Lapsuuteeni ja teini-ikääni kuuluu mm. vanhemman alkoholismia, omia vakavia terveysongelmia, runsasta yksinoloa ja liian varhaista itsenäisyyden vaatimusta, koulukiusatuksi tulemista, sekä vanhempien omasta lapsuudesta kumpuavia vaikeita traumoja. Nuorten parissa työskentely on tavallaan laukaissut nyt näitä traumoja.
Koko vyyhti on nyt alkanut purkautua. Olen pääsemässä psykoterapiaan, sillä lääkärin mukaan taustallani on paljon sellaista, joka minun täytyy selvittää.
Olen huomannut tämän tiedon saatuani tuntea silmitöntä vihaa vanhempiani kohtaan. Olen alkanut nähdä heidän laiminlyöntinsä ja ratkaisujensa seuraukset. Olen raivoissani siitä, että he eivät ole puuttuneet mihinkään tai tehneet mitään, vaan antaneet kuormittavan ja vahingollisen menon jatkua lapsuudessani, vaikka olen siitä kärsinyt. Äitini esimerkiksi usein tilitti kuinka vaikeaa hänellä on olla alkoholisti-isäni kanssa, mutta hän ei koskaan ottanut ja lähtenyt, koska ei halunnut muuttaa talostamme pois (talo on isän). Hän siis uhrasi lastensa turvallisuuden ja kasvurauhan materiaalisen hyvinvoinnin vuoksi. Luulen, että olisin ollut paljon onnellisempi niukemmassa, mutta tasapainoisemmassa kasvuympäristössä.
Isäni on sittemmin raitistunut (vasta muutamia vuosia sitten), ja välit vanhempiin ovat aivan hyvät. Nyt kuitenkin suorastaan kammoksun heidän kohtaamistaan, sillä pelkään räjähtäväni. Mieleni tekisi huutaa, että ”miksi ette tehneet mitään? Miten saatoitte antaa kaiken tapahtua? Ettekö ajatelleet lainkaan lastenne kärsimystä, senkin itsekkäät p*kiaiset”!
Tiedän, että tämä ei ole mitenkään rakentavaa, tai välttämättä hedelmällistäkään. Vanhemmissani on myös paljon hyvää, mutta nyt tuntuu siltä, että huonot teot, ratkaisut ja tekemättä jättämiset jyräävät kaiken yli. Kyseenalaistan jopa sen, miksi kaksi rikkinäistä ihmistä hankkii keskenään lapsia ennen kuin selvittävät oman suhteensa omaan menneisyyteensä. Miten edesvastuutonta!
Haluaisin kuulla, onko muilla ollut samantyyppisiä kokemuksia, ja miten olette selvinneet niistä? Oletteko joutuneet katkaisemaan välejä, ja onko suhde koskaan palautunut siedettäväksi?