Vieroitusoireita vai?

Vieroitusoireita vai?

Käyttäjä soilil aloittanut aikaan 02.07.2014 klo 17:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä soilil kirjoittanut 02.07.2014 klo 17:39

Tervehdys kaikille, tai ainakin niille jotka lukevat… Käytin Cymbalta 30 mg n. puolitoista vuotta ahdistuksen ja uusiutuneen masennuksen hoitoon. Lääke toimi ok ja kävin samalla terapiassa joka myös osaltaan auttoi toipumisessa. Olin jo pitkään voinut hyvin, ja kun lääkkeet loppuivat viime vuoden elo-syyskuussa en enää uusinut reseptiä, vaikka psykiatri oli vähän ounastellut että minun saattaisi olla syytä syödä estolääkityksenä pitkänkin aikaa, ehkä loppuelämän. Masennus/ahdistusjaksoja on vuosien varrella ollut useampia, joista tosin vain yhteen olen 2006-2007 ollut piyemmällä lääkityksellä, taisi olla sama rohto. No, joulukuussa rupesi elämä taas takkuamaan ilman mitään ainakaan ymmärrettävää syytä, levottomuutta, ahdistusta huonoine yöuninee, no tiedättehän nämä. Kävin joulukuun puolessavälissä psykiatrilla ja hän antoi Cymbalta 60 mg jota oli tarkoitus syödä keväälle ja sitten hänenkin mielestään jatkaa estolääkityksenä 30 mg. Kävi sitten vissiin pöllölle taas vanhanaikaisesti, kevät meni ihan ok ja huhti-toukokuussa rupesin vähentämään pillereiden ottamista. Otin vain joka toisena päivänä ja kun ne toukokuun alkupuolella loppuivat niin en hakenut lisää. Reilu viikko sitten alkoivat samat vanhat oireet/olotilat palaamaan, hain reseptillä olevan paketin ja viikon päivät olen taas lääkettä ottanut. Ehkä vähän on olotilaa helpottanutkin. Ajetteluttaa itseäni se, onko kyse viekkareista vai vaivan uudistumisesta.Varasin ensiviikolla psykiatriajan, saapahan hänenkin mielipiteensä asiaan ja mahdollisesti uuden reseptin. Sinällään minulla ei lääkkeen syömistä vastaan sinällään mitään estettä, jos apua saa niin ok. Jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia asiasta niin mielellään lueskelen kokemuksista.

Käyttäjä soilil kirjoittanut 04.07.2014 klo 21:18

No, onpas kumma kun tai jos kellään ei ole kokemuksia aiheesta, tai edes mielipiteitä. Puolitoista viikkoa olen nyt lääkettä ottanut, olossa ehkä pienoista parannusta mutta ei vielä kehumista...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.07.2014 klo 09:26

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta vierotusoireista, kunniitä ei ole tullut. mutta voi olla että sun noi oireet johtuvat vierotusoireista tai sit voi olla lievästä masennuksesta. Sitä on niin huono alkaa tietää kumpaa on. sun kannattaa kokeilla sitä pienempää annosta ja kattoa mitä se tekee.
Anteeksi etten osaa selvemmin vastata.

Käyttäjä soilil kirjoittanut 05.07.2014 klo 14:11

Kiitos saloka vastauksesta, tuohan kyselin eli kokemuksia asiasta. Oletko siis lopettanut jossain vaiheessa lääkityksen ilman oireita? Yleensä kai viekkarit tulevat melko nopeasti, mutta saattaahan niissä mennä pitempikin aika. Olispa helppoa kun olisi vain yksi ja ainut totuus tässäkin asiassa... En uskaltanut jäädä odottelemaan kun en ollut varma, vaan aloitin lääkityksen. Saas nähdä mitä psykiatri on asiasta mieltä, ensiviikolla selviää. Toivottavasti olet jaksanut mahdollisimman hyvin.

Käyttäjä h kirjoittanut 05.07.2014 klo 15:50

Musta tuntuu että se on vanhan vaivan uusiutumista. Sillon kun otat lääkettä niin olo on hyvä ja kun lopetat niin olo on huono. Itse olen jo vuosia syönyt lääkettä ja olen hyväksynyt ajatuksen että niin joidun tekemään loppuelämäni.Joskus ajattelin että voin jättää ne pois mutta ei elämä ole koskaan niin tasaista että voisin sen tehdä. Enkä edes uskalla kokeilla olla ilman. En tiedä oliko tästä mitään apua.

Käyttäjä soilil kirjoittanut 06.07.2014 klo 10:50

H, noinhan se minullakin on, lääkityksellä olo on aina tähän mennessä tasaantunut ja olen voinut ihan ok. Ei minullakaan ole sinällään mitään jatkuvan lääkkeen syömistä vastaan, vaikka osa asiantuntijoista on sitä mieltä että pitkässä juoksussa se ei olisi hyväksi. Toisaalta mikä muu on vaihtoehto, niitäkin olen kokeillut mutta ei ainakaan pysyvästi apua ole ollut. Jos noista on apua niin miksi ei sitä vastaan ottaisi. En sitten tiedä, eikä kai varmasti kukaan tiedäkään, onko kyse aineenvaihdunnan häiriöistä tms jota lääke korjaa?. Helppohan tämäkin asia tosiaan olis jos olisi se ainut totuus. Kiitos vastauksesta ja hyvä kuulla että voit ok, eikä pitkästä (?) lääkkeen käyttämisestä ole ollut enempiä haittoja?

Käyttäjä h kirjoittanut 08.07.2014 klo 12:39

Ei mulla ole niistä mitään haittaa ollut. Elämä on tasaisempaa kun ei ole lääkkeen jättämis kokeiluja. Tää mun lääke on ns. vanha lääke eikä ole kovin vahva. Kerran yksi lääkäri ehdotti mulle vahvempaa mutta en mä halunut vaihtaa niitä. Joskus kauan sitten kun alunalkaen sain lääkkeet niin kokeilin muistaakseni Cipramilia mut se ei sopinu mulle yhtään, zombina istuin sohvalla. Nää mun nykyiset lääkkeet otetaan illalla ja niillä on nukuttava vaikutus mikä on hyvä kun mun unet häiriintyy herkästä ja niistä huolimatta on joskus huonoja öitä.