”Vertaistukipalstat helppo kiusankohde ” HS

"Vertaistukipalstat helppo kiusankohde " HS

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 22.10.2007 klo 11:23 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 22.10.2007 klo 11:23

”Vertaistukipalstat helppo kiusauskohde

Luin mielenkiinnolla kirjoituksen Auta netti, nyt ahdistaa (HS 8. 10.). Tosiaan netin tarjonta on todella kirjavaa, kuten jutussa annetaan ymmärtää. Olen joutunut sen karvaasti kokemaan mielenterveysongelmaisena ja paljon kotona aikaa viettävänä.

Kun ystäväni ovat töissä ja niin sanotusti terveitä, on suuri houkutus hakea samanhenkistä seuraa netistä ja varsinkin näistä ilmaispalveluista, joista mainittiin HS:nkin jutussa. Sieltä löytyy juuri sairastamalleni sairaudelle vertaiskeskusteluryhmä. Tietenkin tuntuu kivalta, kun löytyy ihmisiä, joilla on sama sairaus ja näin ollen voi heidän kanssaan vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia.

Mutta kuinka ollakaan, tämä vertaistukipalsta on mainio kanava myös kiusanteolle kyseistä sairautta sairastavia kohtaan. Pieni nälvintä esimerkiksi heidän lastenhoitotaitojaan, seksuaalista käyttäytymistään, painoaan ja rahankäyttöään kohtaan voi olla hyvin tuhoisaa tällaisella palstalla, varsinkin jos vertaistukipalsta on ehtinyt muodostua tärkeäksi osaksi mielenterveyspotilaan tukiverkkoa.

Ihmettelenkin, voiko kuka tahansa perustaa tällaisen internetsivuston, ja suosittelen jokaista osallistumaan vain sellaisten sivustojen toimintaan, joiden perustaja löytyy sivustoilta ja joiden takaa löytyy Suomen mielenterveysseura, koska silloin voi olla varma, että sivustojen taustalta löytyy asiantuntemusta.

NETTISIVUIHIN PETTYNYT MIELENTERVEYSPOTILAS”

Minä olen itse kyllä myös aikamoinen herjaaja. myönnän sen heti alkuun.

Olen mysö joutunut systemaattisen kiusauksen kohteeksi, joka kyllä on jo nyt loppunut. Ehkä siksi, että uhkasin tekeväni sähköpostin kautta kirjottajasta rikosilmotuksen. Kyseessä oli sellainen toisen ihmisen kuolemaan liittyvä huhu, jonka eräs pani liikkeelle ihan itse ja mutta väänsi sen sitten että minä sen kerroin.

Sen kyllä olen huomannut, että pitää olla aika terve jotta jaksaa olla mt- ihmisten foorumeilla, sellaisia tarkoitan, joita ei ennakkoon moderoija. Ei paljon enää auta, jos teksti poistetaan, jos sen on jo ehtinyt lukea. Terveenä sitä oikeastaan mitä vaan kestää mutta sairaana ei oikeastaan jaksa mitään herjausta lukea vaan tuntuu, että just lähtee tekemään itsemurhan sen jälkeen kun on lukenut jonkun herjauksen,

Mitä kokemuksia teillä on vertaistukifoorumeista?