vertaistukea masentuneen käytännön asioiden hoitamiseen

vertaistukea masentuneen käytännön asioiden hoitamiseen

Käyttäjä papayak aloittanut aikaan 09.11.2007 klo 12:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä papayak kirjoittanut 09.11.2007 klo 12:40

Etsin siis vähän informaatiota, miten lähteä hoitamaan sairaslomalta käsin käytännön asioita, kun tuntuu että sairasloman varsinaista tarkoitusta; olon paranemista häiritsee käytännön järjestelyt, jotka kasaantuvat ja lisäävät ahdistusta. Olen sairauslomalla tällä hetkellä, nykyiseen työpaikkaan ei ole aikeita palata monista eri tarkkaan harkituista syistä, keskustelu sairauslomaa määränneen lääkärin kanssa jäi häiritsemään, sillä hän oli sitä mieltä että en periaatteessa olisi oikeutettu saamaan enää sairauslomaa. Mitä tehdä siis? Mikäli irtisanoudun, joudun karenssiin työttömyystukien kanssa, uusia työpaikkoja en ahdistukseltani lähde etsimään, muutenkin kaikki järjestely tuntuu liian raskaalta hoidettavaksi. En koe olevani paperisotaan sossun kanssa. Mitä tehdä siis?

Käyttäjä riinuli kirjoittanut 18.11.2007 klo 22:59

Sairauslomaa saa määräajan, oliskohan se jotain 300 päivän paikkeilla. Sen jälkeen saa kuntoutustukea, joka on sama kuin entinen määräaikainen sairauseläke. Älä siis sano irti työpaikkaasi eikä sairaana voi mennä töihin. Lääkärin pitää tehdä lausunto Kelaa varten, josta voit hakea kuntoutustukea.
Kirvistelen täällä itsekin samanlaisten oireiden kanssa joten kertomasi on hyvin tuttua ja kuin omasta kynästäni.
Hyvää vointia Sinulle!

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 19.11.2007 klo 14:14

Hei papayak.

Itse olen samassa tilanteessa sikäli että mun sairauspäivärahaan oikeuttavat 300 päivää tulee täyteen kohta eikä kuntoutustuesta/eläkehakemuksesta kuulu mitään. Olen asiasta jo kysellyt mutta käsittelyaika taitaa olla aika pitkä. Kyllähän sairaslomaa voidaan kirjoittaa käsittääkseni pidemmäksikin ajaksi kuin tuo, mutta sairaspäiväraha muuttuu kuntoutustueksi/määräaikaiseksi eläkkeeksi. Mulla ainakin on kirjoitettu sairaslomaa useampi kuukausi pidemmälle kuin nuo päivärahapäivät. Samoin itsekin olen miettinyt että olenko ymmärtänyt asian oikein. Lopputiliä ei kannata ottaa. Lääkäri ymmärtääkseni voi tarvittaessa kirjoittaa todistuksen jolla sun ei tartte mennä samaan paikkaan töihin ja voithan kysyä lääkäriltäsi tarvittaessa työkkäriin todistusta jolloin katsovat sitä karenssia eri kantilta.

Käyttäjä papayak kirjoittanut 27.11.2007 klo 13:13

Kiitos ensinnäkin teille vastanneille! Ajattelin ensin että onko hieman tyhmää hakea täältä apua käytännön asioiden hoitamiseen, mutta kokemuksesta tiedän että ihmiset virastoissa, joidenka näitä asioita ja kysymyksiä pitäisi selventää osaavat olla kyllä julmia. Asioita kierrellään ja kysymyksiin ei saa oikeita vastauksia. Kaikkien vastaus tuntuu olevan että töihin töihin vaan, aivan kuin nämä ulkopuoliset ihmiset pääsisivät pääni sisälle.

Olen kuitenkin viimeisestä ehkä vielä enemmän hämilläni, kävin viime viikolla lääkärillä joka kyllä jatkoi sairauslomaani, mutta neuvoi minua irtisanoutumaan, antoiymmärtää että kela kyllä antaa sairauspäivärahaa, mutta aloin vielä epäröidä tätä, ja nyt olen ihan hakoteillä kaiken kanssa, mitä oikeasti MINUN kannattaisi tehdä? Sillä sen nyt ainakin tajuan, että MINÄ olen tässä tärkein. Eikö irtisanoutuminen aiheuta karenssin myös Kelan toimistoon, ihan kuin työvoimatoimistoonkin? Osaisiko joku neuvoa minua tässä samaisessa asiassa vielä..
Yhteiskunta ei tee kyllä masentuneiden ihmisten elämää helpoksi, milloin minä ehtisin tässä sairauslomalla levätä, kun kaikki aika menee käytännön asioiden järjestelemiseen ja stressi ja pala kurkkuun senkun kasvaa kasvamistaan taas.
Tarvitsen kohta sairauslomaa sairauslomastani, makes any sense?😐