Vertaistuesta kulttuurishokkeja varten

Vertaistuesta kulttuurishokkeja varten

Käyttäjä White princess aloittanut aikaan 17.03.2011 klo 20:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä White princess kirjoittanut 17.03.2011 klo 20:20

Ajattelin kysäistä, että miten Suomessa saisi ns. vertaistukea kulttuurishokkeihin? Tämä ei ole mikään vitsi vaan ihan oikea kysymys. Ruotsissakin asti ollaan jo käyty toipumassa, vaikka se nyt ei ollut vertaistukea, vaan ihan normaalia elämää akateemisissa piireissä. Mutta palatessani taas takaisin Suomeen on tullut ongelmia, kun en ole täällä vieläkään ns. oikein kotonani. Olen tottunutt käyttäytymään sivistyenesti, en juo kovinkaan paljon tietysti lasillinen silloin tällöin seurassa tulee otettua, en tupakoi, enkä käytä huumeita. On opetettu välttelemään näitä piireiä turvallisuussyistä. Tarvitissin siis monestakin syystä ns. vertaistukea. Mitä tehdä? Mistä löytyy oikeanlainen vertaistuki?

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 18.03.2011 klo 09:00

Varmaan omasta kulttuuristasi tulleilla on joitakin ryhmiä. Vertaistukea saa tietenkin niiltä joilla on samanlaisia kokemuksia. Kirjoituksesta ei saanut selville tarvitsetko tietoa kulttuurista, Suomen elintavoista, vai onko sinulla henkisiä ongelmia sopetua suomalaisiin ja suomalaisuuteen. Väestöliiton monikulttuurisuus - toiminnasta löytynee vertaistukea ja Finfo neuvoo myös.
Jostain minulle jäi sellainen kuva että olet keskivaiheilla jotakin opiskelua (kandi?) yliopistoissa on paljon monikulttuurisuustoimintaa.

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 18.03.2011 klo 20:32

Ehkä olisi hyvä vähitellen altistaa itseään ns. keskiluokan tavoille ja elämälle. Minusta sinut on kasvatettu äärimmäisen tiukasti ja "sivistyneesti" mutta on unohdettu että ymmärtäminenkin on sivistystä. Sivistys ei ole sitä että pelätään kaikkea oman elinpiirin ulkopuolella olevaa tavallista kuin ruttoa.

Käyttäjä White princess kirjoittanut 19.03.2011 klo 12:19

Kiitos vastauksestasi Hmm... Henkisiä ongelmia, itse nään ne osittain vuorovaikutukseen liittyvinä ongelmina, jotka syntyvät, kun erilaiset kulttuurit kohtaavat. Esim. Ruotsissa on tietynlaisia sosiaalisia sääntöjä, ja niin on Suomessakin. Kulttuureissa osana on myös luottamus. Rikottua luottamusta ei saa takaisin. Se taas on osana kotikasvatusta, joka vaikuttaa kulttuuriin. Totta, voi myös vaihtaa kokemuksia niiden kanssa (ns. vertaistuki), jotka itsekin ovat olleet vähän hämillään... Aina ne sivistyneimmät eivät olen massan suosituimpia...

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 19.03.2011 klo 18:26

White princess kirjoitti 19.3.2011 12:19

Kiitos vastauksestasi Hmm... Henkisiä ongelmia, itse nään ne osittain vuorovaikutukseen liittyvinä ongelmina, jotka syntyvät, kun erilaiset kulttuurit kohtaavat. Esim. Ruotsissa on tietynlaisia sosiaalisia sääntöjä, ja niin on Suomessakin. Kulttuureissa osana on myös luottamus. Rikottua luottamusta ei saa takaisin. Se taas on osana kotikasvatusta, joka vaikuttaa kulttuuriin. Totta, voi myös vaihtaa kokemuksia niiden kanssa (ns. vertaistuki), jotka itsekin ovat olleet vähän hämillään... Aina ne sivistyneimmät eivät olen massan suosituimpia...

Tässä nyt hieman hämmentää tämä sivistys, että miten koet sen, - itse ajattelen sivistyksen latinan civis sanan mukaisesti kansalaista joka elää kansansa tapojen mukaisesti. Siis sivistys on silloin sitä tietoa kultturin "säännöistä". Sivistys sisältää myös avarakatseisuutta. Luokitteletko itsesi kuuluvaksi jotenkin "parempien" joukkoon? Vai vaan erilaisten?
Hämmennys liittyy minusta joka tapauksessa vieraassa kulttuurissa elämiseen, itse olen asunut ja työskennellyt kahdessa vieraassa maassa ja tottakai vaatii herkkyyttä sopeutua toisen kulttuurin erilaisiin tapoihin tehdä ja ajatella. Sosiaaliset säännöt ja järjestykset ovat todella moninaisia jopa yhden maan sisällä! On varmaan hyvä yrittää rakentaa itselleen vertaisverkko. On hyvä jos sinulla on myös paikka Ruotsissa? - sieltäkö olet? - jossa voit käydä lataamassa voimaa ja tulla ymmärretyksi oman lähtökohtaisen kulttuurisi perusteella.🙂👍

Käyttäjä White princess kirjoittanut 20.03.2011 klo 10:44

Kiitos vastauksistanne!

En ole ruotsalainen, mutta olen huomannut että olen enemmän sopsoinnussa itseni kanssa ruotsalaisessa kulttuurissa Suomessakin johtuen kotitaustastani joka kyllä on ihan suomalainen. Totta ,yhdessä kultturissa, kuten Suomessa on monenelaisia sosiaalisia sääntöjä. Usein Suomessa on esim. out sosiaalisista kuvioista, jos et juo. Kysellään, että oletko sairas tai jotain. No, olen sen takia alkanut silloin tällöin juomaan. Tosin en pidä siitä tunteesta, mutta päästäkseni joukkoon. Kotonani on saanut aina kieltäytyä alkoholista, mutta silti on kuulunut joukkoon. Kotonani voin hyvin, mutta tässä yhteiskunnassa en enää, koska en syntynyt tällaiseen. Tosin minullakaan ei ole täydellistä kotia, mutta minulle riittävä.