Velkaantunut nuori aikuinen.

Velkaantunut nuori aikuinen.

Käyttäjä Tiriac aloittanut aikaan 23.05.2009 klo 01:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tiriac kirjoittanut 23.05.2009 klo 01:30

Veloissa.

Ei rahaa.

Ei töitä.

Oikeasti laskut vaa tulee ikkunoita ja ovista.

En uskalla sanoa äidille et olen velkaanutunut.

Ihan jo vuokrakin on rästissä. . .

”joo joo minä pärjään”

Täl hetkel vaa haluaisin lähtä pois kokonaan.

Velathan ku eivät periydy.

Käyttäjä kirjoittanut 24.05.2009 klo 10:43

Sitten se vasta äidistäsi tuntuisi kurjalta, jos velkojen takia tekisit itsarin. Puhu sille ja pyydä lainaan rahaa tms. Tai mene sossuun. Oikeasti olen kyllä aika huono neuvomaan raha-asioissa, koska minulla on edunvalvoja ja se hoitaa laskuni.

Käyttäjä Tiitiäinen kirjoittanut 24.05.2009 klo 20:58

Olen myös. Ja kyllä siitä selviää...päivä kerrallaan.
Kannattaisi ehkä kertoa jollekin, soittaa velkaneuvontaa, tai esim. käydä diakonin kanssa
juttelemassa.

Kun se suurin ahdistus on päällä ei kannata tehdä mitään tyhmää. En osaa paremmin
neuvoa. Itsellä laskuja kaapissa niin, etten enää tiedä mistä aloittaa. Sain nyt töitä ja
koitan elää päivän kerrallaan.

Ja pitkän pohdinnan jälkeen; Olen pilannut raha-asiani. Raha on kuitenkin vain rahaa. Se
ei määritä minuuttani ja ihmisarvoani, eikä velat vie sitä pois, ei siis sinunkaan!
Tässä rahan pesemässä maailmassa se on vaan joskus tosi vaikeaa uskoa.

Kaikki tekee virheitä, jotkut pieksevät lapsiaan, pettävät, käyttävät huumeita, juovat tai
pelaavat, tappavat jopa toisiaan. He saavat anteeksi. Miksi siis et sinäkin! Älä vaan
luovuta velkojesi takia!! Voimia sinulle paljon ja koita uskoa huomiseen!

Käyttäjä angergo kirjoittanut 25.05.2009 klo 09:26

Älä nyt ihmeessä tuollaisia mieti, niinkuin tuossa sanottiin raha on vain rahaa.
Yritä nyt jutellan asioista jonkun kanssa, diakoni on hyvä, myös velkaneuvojan kanssa kannattaa jutella, ja yritä jutella myös äitisi kanssa. Tärkeintä varmaan olisi että vuokran saisit hoidettua, sen jo sos.virastokin hoitaa.
Jos et saa laskuja maksettua, anna mennä perintään ja ulosottoon, ei se elämä siihen lopu.
sos.virasto maksaa silloin vuokran ja saat toimeentulotukea elämiseen.
Jaksamista sinulle!

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 27.05.2009 klo 13:27

Voi sentään! Melkoisen rankkaa on yrittää laskujaan maksaa, jos taloudellinen tilanne on päässyt heikoksi. Monilla on. Kaupan kassalla näin, ettei eräällä äidillä ollut varaa ostaa edes mehupurkkia!

Oletko jo vastaanottanut kaikki yhteiskunnan avustukset?

Oman elämäni suunnittelua hankaloittaa kovasti se, että sain koeajalla potkut kesätyöstäni. Elämässä on mentävä eteenpäin. Olen päättänyt, että jossen mitään muuta saa, niin lähden työharjoitteluun. Säännöllinen elämänrytmi kuitenkin on hyväksi, ja kun jotain saa aikaan, se tuo hyvää mieltä.

Tsemppiä sinulle!

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 27.05.2009 klo 13:45

On inhimillistä haluta näyttää siltä kuin kaikki olisi hyvin. Aikanaan totuus vain tulee vastaan. Aikuisena ihmisenä ajattelet, ettei sinun pidä enää vastaanottaa äitisi rahoja. Minkä ikäinen sitten oletkin, niin hän välittää sinusta aina! Äidit ovat sellaisia. Ehkä voisit tehdä äidillesi vastapalveluksia, siivota hänelle tms? Tällöin ns. ansaitsisit rahaa. Olisit valmis tekemään tätä ilmaiseksikin, mutta rahatta et selviä. Tiedät tämän itsekin.

Käyttäjä SuprA kirjoittanut 17.06.2009 klo 13:35

Olen samassa tilanteessa nyt ja olen ollut useamman kerran. Edellisellä kerralla myin tavaroita huutonetissä 😋 ja seuraavalla kerralla muutin pois vanhasta asunnostani että sain asunnon takuurahat itselleni ja näillä maksoin osan laskuista pois. Nyt olen jälleen laskuissa ja miettinyt ratkaisua tähän kun itsekkään en voi äidille myöntää etten osaa hoitaa asioitani ja olen laiska tyhmä ja saamaton. Ei helppoa, mutta kyllä niistä selviää. Perintätoimistoille voi soittaa ja tehdä joka laskusta maksusuunnitelmat esim. voi sopia maksavansa vaikka 5e joka kuukausi. Sossussa kannattaa käydä vaikka ei sinne aina ole niin helppoa mennä. Mutta siinä tapauksessa kun ei enää muuta vaihtoehtoa ole kannattaa pyytää vaikka äidiltä apua ja kertoa ainakin yrittäneensä muilla tavoilla hoitaa asiansa. Tuo äidin luona siivous idea oli hyvä.🙂👍