Vauvan yksinhuoltajaäiti, masennus ja velkakierre
Minun tarinani:
Velkaantumiseni alkoi, kun autoin ystävää ja lainasin hänelle rahaa. Hän ei pystynyt maksamaan takaisin, ja aloin maksaa pikavipeillä omia velkojani. Ja taas uusilla vipeillä vanhoja pois, sillälailla summa kasvaa todella nopeasti. Olin todella masentunut, tullut petetyksi, enkä jaksanut välittää, enkä jaksanut avata laskuja.
Kävin velkaneuvojalla, joka oli todella ammattitaidoton. Osaisin nyt neuvoa samassa tilanteessa olevaa paremmin kuin hän silloin minua. Pelkäsin hirveästi luottotietojen menoa, ja sitä että laskut menisivät perintään. Silloin olisi kannattanut antaa vippien mennä perintään ja tehdä maksusopimukset, olen töissä ja olisin niistä osan pystynyt maksamaankin. Jos tämä velkaneuvoja olisi näin minulle sanonut, olisi velkaa nyt paljon vähemmän.
Sain pankistakin ison lainan, jolla maksoin osan veloista, ja loppu jatkoi kasvamistaan.
Tulin raskaaksi ja sain lapsen. Masennus alkoi vähetä, ihan kuin olisin herännyt vuosien sumusta.
Valtavat velat ovat ja pysyvät. Pikavippejä olen maksellut myös kulutusluotoilla, kunnes viimein menetin luottotietoni. Niinpä vipit alkoivat valua ulosottoon. Kun 20 vippiä menee ulosottoon, tulee siitä jo 4400 euroa ulosottomaksuja. Moni alunperin 300 euron vippi on perintä- ja muiden kulujen ja ulosottomaksujen kanssa muuttunut 800 euroksi. Ja kulutusluotot siihen päälle.
Nyt ei ole kuukausiin tullut uusia kirjeitä käräjäoikeuksista ja yhtäkkiä tulikin viisi. En pysty niitä avaamaan. En tiedä mitä teen. Lapseni ei tällä hetkellä veloistani kärsi, muuten kuin stressistäni, mutta kouluiässä hänelle eivät ehkä enää käykään kirpputorilta ostetut vaatteet.
Masentunut olen edelleen, ja haluaisin hakea terapiaan, mutta pelkään että sossut sitten pitäisivät minua hulluna yksinhuoltajana ja ottaisivat lapsen helposti pois. Lapsi voi hyvin, vanhempani auttavat paljon hänen hoidossaan, mutta raha-asioissa he eivät voi auttaa.
Kirjoitus on sekava koska olen niin väsynyt… Minä ehkä ansaitsen tämän, mutta… Rakas pieni vauvani ei ansaitse!