Vapaaksi pakkoajatuksista
Hei!
Olen nuori nainen ja minulla on pakko-oireinen häiriö. Aikaisemmin se ilmeni lähinnä pakkotoimintoina, mutta nykyään suurin ongelmani ovat erilaiset ahdistavat/kummalliset/epämiellyttävät pakkoajatukset. Lisäksi tässä on pahinta se, etten usein tunne pystyväni erottamaan sitä, että mieleeni tulevat ajatukset ovat todellakin vain ajatuksia eivätkä voi olla todellisia. Ajatuksia on monenlaisia, mutta usein ne ovat väkivaltaisia/seksuaalisia. Saatan esimerkiksi tahtomattani kuvitella tehneeni jotain pahaa jollekin (sellaista mitä en uskoisi tekeväni) tai ajaneeni autolla jonkun päältä huomaamattani sitä. Välillä jos mieleeni tulee jokin vanha ajatus, saatan ahdistuneena miettiä, mitä jos se onkin totta ja olen tehnyt jotain kamalaa. Järki sanoo, että sen kyllä tietäisi ja muistaisi jos jotain olisi tapahtunut, mutta mieli ei vaan usko…
Lääkärini mukaan mitään psykoottista ei ajatuksissani kuitenkaan ole. Olen jatkuvasti todella ahdistunut ja turvattomuuden tunne on voimakas. Keskittyminen asioihin on vaikeaa ja valtavasti energiaa menee outojen ajatusten kanssa taisteluun. Olisiko täällä muita kellä olisi ollut jotakin vastaavaa ja miten olette selvinneet ajatusten kanssa? Vaikka minulla hoitokontaktia onkin, tuntuu että tämän vaivan kanssa on todella yksin. Joitain aiempia ketjuja tästä aiheesta löysin, mutta halusin nyt kuitenkin aloittaa uuden.
Olen yrittänyt erilaisia keinoja tilanteen helpottumiseksi, mm. ajatusten vastaanottamista ja hyväksymistä estelyn sijaan, rentoutumista, järkeilyä sekä monenlaista mielekästä tekemistä. Ja luen myös parhaillaan Kerrasta poikki-kirjaa. En vaan tunnu pääsevän tästä millään eteenpäin normaaliin elämään. Miten näistä voi päästä irti?? 😯🗯️