Valitus huonosta kohtelusta terveysdenhuollossa

Valitus huonosta kohtelusta terveysdenhuollossa

Käyttäjä meebu aloittanut aikaan 08.06.2010 klo 10:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä meebu kirjoittanut 08.06.2010 klo 10:33

Olen kuullut ja lukenut paljon tarinoita huonosta kohtelusta terveydenhuollossa, erityisesti psykiatrian puolella. Onko kukaan kuitenkaan koskaan valittanut huonosta kohtelusta esim potilasasiamiehelle? tai tehnyt kirjallista muistutusta/kantelua? Miten on käynyt?

Itse aion tehdä jonkinlaisen kirjallisen valituksen eräästä toimintaterapeutista (psykiatrian puolella), joka loukkasi yksityisyyttäni lukemalla potilastietojani, kirjoittamalla sinne asioita, joita en olisi halunnut edes terapeuttini tietävän ja vieläpä juoruilemalla niistä ulkopuolisille. Kyseisen toimintaterapeutin kanssa hoitosuhde oli päättynyt kauan sitten, eli hänelllä ei ollut silloin oikeutta edes katsoa potilastietojani, saati sitten kirjoitella sinne mitään… ja tuo eteenpäin kertominen… vaitiolovelvollisuus!!! Potilasasiamies siis vahvisti sen ettei hänellä ollut oikeutta tietoihini.

Kuitenkaan potilasasiamies ei voinut auttaa sen enempää kuin kehoitti tekemään muistutuksen/kantelun kaupungin mielenterveyspalvelujen johtajalle. Tuon valituksen aionkin tehdä. Kuitenkin välillä tulee mieleeni, että onko tämä turha vaiva. Olen kuullut juttuja siitä, et mielenterveyspotilaan valituksia ei uskota. ”kukapa nyt hullua ottaisi tosissaan…”

Haluaisin kuulla onko kukaan muu valittanut huonosta hoidosta? Miten ongelma on ratkaistu? Kannattaako mielenterveyspotilan edes yrittää saada oikeutta itselleen?

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 08.06.2010 klo 12:47

Heippa
Kyllä kannattaa valitus tehdä jos on saanut huonoa kohtelua ja jos on
noin tehnyt kuin kerroit.
Mut eriasia on sitten johtaako mihinkään, mutta jää jokin merkintä rekisteriin sillä jos niitä valituksia tulee enempi niin
joku ees reakoipi joskus.
yleensä nämä asiat kaatuu näytönpuutteeseen tai ei ole todettu laiminlyöntejä.
ja terveydenhuolto toimii yleensä hyvin mut ongelmatilanteissa potilas saa nuolla
itse haavansa ja pitää kipeensä.
ikävä kyllä nain se menee yleensä.
Kaunista kesää sulle.

Käyttäjä silentdespair kirjoittanut 08.06.2010 klo 23:57

Anna olla, elämä jatkuu...

Olihan se väärin tehty (tottakai!) mutta en näkisi vaivaa pohtia/viedä asiaa eteenpäin. Enemmän sinä itse siitä hyödyt kun keskityt menemään eteenpäin elämässä ja annat sille tekijälle anteeksi tuon tökerön käytöksen ja hänen puutteelliset toiminta tapansa.
Ainahan joku jossain töpeksii, mutta se on vain elämää! Tuskin hän sinulle henkilökohtaisesti mitään pahaa halusi, jotkut eivät vain tiedä aina rajojaan...

Peace! 🙂🌻

Käyttäjä VimmaVamma kirjoittanut 09.06.2010 klo 09:58

Ei ole. Itse tein muistutuksen vastaavalle viranomaiselle ja mielisairaalan ylilääkäri pyysi minulta sairaalassa tapahtunutta kaltoinkohtelua anteeksi. Hoitovirheenä ja pahoinpitelynä asia oli vanhentunut, joten rahalliseen korvaukseen minulla ei ollut enää oikeutta.

Mutta kyllä anteeksipyyntökin lievitti koettua mielipahaa.😉

Käyttäjä meebu kirjoittanut 09.06.2010 klo 14:31

VimmaVamma kirjoitti 9.6.2010 9:58

Ei ole. Itse tein muistutuksen vastaavalle viranomaiselle ja mielisairaalan ylilääkäri pyysi minulta sairaalassa tapahtunutta kaltoinkohtelua anteeksi. Hoitovirheenä ja pahoinpitelynä asia oli vanhentunut, joten rahalliseen korvaukseen minulla ei ollut enää oikeutta.

Mutta kyllä anteeksipyyntökin lievitti koettua mielipahaa.😉

Miten kauan asiasta oli kulunut? Tiedätkö tai tietääkö joku muu milloin asia vanhenee? En oikein löytänyt netistäkään tuota tietoa.

Niin, ja kiitos kaikille vastanneille näkemyksistänne. Mä aion joka tapauksessa tehdä valituksen. mielestäni tuo ei oo mikään pikku moka. Se aiheutti sen,et meinasin lopettaa terapiankin,kun pelkäsin et mun asiat ei pysy salassa.

Käyttäjä VimmaVamma kirjoittanut 09.06.2010 klo 19:21

Hoitovirhe vanhenee viidessä vuodessa ja pahoinpitelyn vanheneminen riippuu teon törkeysasteesta. Kts. rikoksen vanheneminen rikoslain 8 luku.

Muistutuksen voi tehdä vanhenemisesta huolimatta. Valmiin kaavakkeen saa potilasasiamieheltä, mutta sen voi tehdä myös vapaamuotoisesti. Silloin on kuitenkin syytä muistaa laittaa otsakkeeksi muistutus.

Jos asia vaivaa sinua kovasti, valita ihmeessä. Se on yksi hyvä tapa saada asia pois mieltä vaivaamasta. Toinen on anteeksianto (annat anteeksi virheen tehneelle), joka aivan yhtä vapauttavaa.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 12.06.2010 klo 20:16

Hei, meebu!

Kyllä mielenterveyspotilan kannattaa yrittää saada oikeutta itselleen. Ihan siinä missä muidenkin! Huonosta hoidosta on oikeus ja milteinpä velvollisuus valittaa. Kuka siitä hoidosta osaa kertoa parhaiten, kun potilas ja kuka meitä hoitaa? Jälkimmäiseen vastaus kuuluu terveydenhuollon henkilökunta. Kuka sitten valvoo terveydenhuollon henkilökuntaa? Aika ytimessä on asiakkaat ja potilaat.

Me suomalainen yhteiskunta ollaan ylipäätään aika huonoja valittamaan mistään ihan kirjallisesti. Tällainen käsitys ainakin itselläni on. Minusta sinun tulisi toimia kuten sinua oli neuvottukin.

Itse annan palautetta niin terveydenhuollosta, kuin muustakin instanssista. Sekä negatiivista, että positiivista. Toivon, että muut toimivat samoin!
🙂🌻

Käyttäjä meebu kirjoittanut 14.06.2010 klo 15:23

Hei Pompula!
Kiitos vastauksestasi. Minulla onkin ajatuksena tehdä valitus tuosta. Halusin vain kuullla muiden kokemuksia. Kerroit antaneesi palautetta myös huonosta kohtelusta.. mihin se on johtanut? Mikäli haluat kertoa.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 14.06.2010 klo 15:50

Asia meni eteenpäin esimiestasolle ja minulla vaihtui hoitava henkilö.

Käyttäjä unei kirjoittanut 07.09.2010 klo 05:27

Mie olen vakavasti miettinyt, että tekisin valituksen yhdestä tietystä lääkäristä. En vain tiedä, että miten, koska en haluaisi saada rasistin leimaa otsaani jos käy huonosti. Jos niin käy, niin silloin ei hyvä heilu miulle.

Tilanne liittyy omalääkäriini tai jos sellaista käytäntöä enää edes on. En ole varma, että muutettiinko käytäntöä. Kumminkin kyseisen lääkärin vastaanotolla olen ollut useamman kerran peräkkäin, kun olen lääkärin apua tarvinnut.

Tilanteeseen liittyy lääkäri, jonka Suomen kielen osaaminen on sitä luokkaa, että kyseisen lääkärin vastaanotolla tulet ymmärretyksi, jos puhut hänen kanssaan Englantia. Toivottavasti tämä ei ole nyky Suomessa liikaa pyydettyä, että lääkärin vastaanotolla tulisi ymmärretyksi Suomeksi.

Tähän mennessä olen hänen kanssaan Suomea puhunut ja suurimmaksi osaksi hän ei meinannut ymmärtää mistä mie puhuin, vaikka olen yrittänyt puhua selkeästi. Noin muuten kyseinen lääkäri vaikuttaa silti, että osaa työskennellä alallaan. Olen saanut muun muassa väärän hoito ohjeen ja lääkkeen vaivaani. Tämä pahensi fyysistä tilaani. On myös ollut tilanne, jossa olisin tarvinnut masennukseeni apua. Lääkäri sanoi, että miulle infotaan jatkosta ja lupasi, että saisin apua. Mitään ei koskaan kuulunut kyseiseen käyntiini liittyen.

Miten tehdä asiallinen valitus, jossa minnuu ei väärinymmärrettäisi? Vai olisiko miun mahdollista päästä toisen lääkärin vastaanotolle ilman ettei lääkärin vaihdoksesta koituisi miulle jatkossa ongelmia?

Käyttäjä milooni kirjoittanut 09.09.2010 klo 23:13

Uskon että saat vaihdettua lääkärin ilman ongelmia. Eiköhän tuo kuitenkin ole ihan pätevä syy, kun kerrot tuosta kieliongelmasta ja väärästä hoito-ohjeesta. Tai sitten toinen vaihtoehto voisi olla se, että paikalla olisi samalla myös joku englanninkielen taitoinen hoitaja, joka varmistaa että ymmärrätte toisianne. Ota yhteyttä paikan ylilääkäriin ja kerro ongelmasta.