Valitus huonosta kohtelusta terveysdenhuollossa
Olen kuullut ja lukenut paljon tarinoita huonosta kohtelusta terveydenhuollossa, erityisesti psykiatrian puolella. Onko kukaan kuitenkaan koskaan valittanut huonosta kohtelusta esim potilasasiamiehelle? tai tehnyt kirjallista muistutusta/kantelua? Miten on käynyt?
Itse aion tehdä jonkinlaisen kirjallisen valituksen eräästä toimintaterapeutista (psykiatrian puolella), joka loukkasi yksityisyyttäni lukemalla potilastietojani, kirjoittamalla sinne asioita, joita en olisi halunnut edes terapeuttini tietävän ja vieläpä juoruilemalla niistä ulkopuolisille. Kyseisen toimintaterapeutin kanssa hoitosuhde oli päättynyt kauan sitten, eli hänelllä ei ollut silloin oikeutta edes katsoa potilastietojani, saati sitten kirjoitella sinne mitään… ja tuo eteenpäin kertominen… vaitiolovelvollisuus!!! Potilasasiamies siis vahvisti sen ettei hänellä ollut oikeutta tietoihini.
Kuitenkaan potilasasiamies ei voinut auttaa sen enempää kuin kehoitti tekemään muistutuksen/kantelun kaupungin mielenterveyspalvelujen johtajalle. Tuon valituksen aionkin tehdä. Kuitenkin välillä tulee mieleeni, että onko tämä turha vaiva. Olen kuullut juttuja siitä, et mielenterveyspotilaan valituksia ei uskota. ”kukapa nyt hullua ottaisi tosissaan…”
Haluaisin kuulla onko kukaan muu valittanut huonosta hoidosta? Miten ongelma on ratkaistu? Kannattaako mielenterveyspotilan edes yrittää saada oikeutta itselleen?