Vakava masennus??

Vakava masennus??

Käyttäjä Winkswinks92 aloittanut aikaan 06.06.2012 klo 15:37 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Winkswinks92 kirjoittanut 06.06.2012 klo 15:37

Olen parikymppinen nuori mies. Nyt minulla on ilmennyt vakavan masennuksen oireita. Aiemmin ollut vain lievää ja sitä ns. normaalia masennusta. On ollut itsetuhoisia ajatuksia, olin täydessä kännissä, yksi yö soitin hätäkeskukseen ja kerroin heille, paikalle tilattiin lanssi. No ei siitä järin apua sitten kuitenkaan ollut.

Jostain syystä minulla on henkisesti todella paha olo, en vain enään tiedä mistä se johtuu kun olen selättänyt tai olen selättämässä sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Eilen jatkui epäsuora itsetuhoinen käytös, ajoin autolla kuin mielipuoli lähes ilman valoja ja turvavyötä. Ja se tuntui ”mukavalta” ??

Tunteet vaihtuvat laidasta laitaan, välillä hymyilyttää, sitten itkettää yms. En tiedä johtuuko tämä vaikeasti elämästä jonka ansiosta olen nyt menettämässä järkeni. Vai onko mulla todella voimakas kilpirauhasen liikatoiminta kun on ollu monia vuosia siihen sopivia oireita, julmettua hikoilua, paino ei kertakaikkiaan nouse, palelua ja sitä masennusta. Vai onko kyse jostain muusta sairaudesta??

Itseäni en tahdo tappaa mutta jostain syystä ajatuksia tulee päähän!

Vai purkautuuko nyt järkkynyt elämäni. Olin työharjottelussa faijan firmassa 75 päivää ja ei olisi kannattanut. Se aina vittuilee, huutaa, haukkuu eikä ikinä kehu. Täysi narsisti, elämämme on ollut yhtä helvettiä. Yhdessä vaiheessa työharjoittelua tuntui että nyt heittää nupissa ja pahasti kun aloin noin vain ilman syytä nauramaan kun käki. Ihan missä tahansa.

Olen myös tosi yksinäinen, minulla ei ole kavereita ja siitä saan syyttää ihan itseäni. Minulle on ajoittain tullut järkyttävä tarve eristäytyä kavereista. Niinpä aloin olemaan vastaamatta heidän puheluihin kun he soittivat. Lopulta he jättivät minut rauhaan.

Tiedän että tarvitsisin kriisiapua mutta hoitoon en voi mennä syystä a) äitini mielenterveys myös järkkyisi siitä että olen näin sairas b ) se olisi aivan vitun noloa joutua hoitoon ja olla näin heikko ja mitä muut mahtaisivat ajatella sitten minusta?

Ja näistä ongelmista en ole juuri puhunut kuin äitini kanssa mutten näköjään tarpeeksi…

Onko jollain samanlaisia kokemuksia ja miten päästä yli masennuksen syövereistä?

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 07.06.2012 klo 09:02

Puhumalla.
Puhumalla ihmiselle johon voi luottaa tai jota sitoo vaitiolovelvollisuus.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.06.2012 klo 11:46

Winkswinks92 kirjoitti 6.6.2012 15:37

Eilen jatkui epäsuora itsetuhoinen käytös, ajoin autolla kuin mielipuoli lähes ilman valoja ja turvavyötä. Ja se tuntui "mukavalta" ??

Sinulla on kovin kurjaa, ja suurin osa meistä täällä on kokenut samaa ja haluaisi auttaa, jos voisi.
Tärkeää olisi nyt joka tapauksessa lopettaa heti tuo toistuhoinen käyttäytyminen! Sinua ei auta tippaakaan, jos tapat jonkun viattoman liikennerikkomuksillasi!

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 07.06.2012 klo 13:11

Moikka,

minusta sinun pitäisi kiireesti hakea apua, ennen kuin tapahtuu jotain vielä kamalampaa. Eli hakeudu lääkärin hoitoon! On mahdoton tietää, johtuvatko ongelmasi kilpirauhasesta, masennuksesta vai mistä, ainoastaan tutkimuksessa asiat selviävät.

Ei ole yhtään noloa hakea apua. Vielä nolompaa on törttöillä ja joutua esim. putkaan tai peräti vankilaan. Äitisi mielenterveyttä rasittaa taatusti vielä enemmän se, että kaahailet liikenteessä ja muuta vastaavaa kuin että hakeudut lääkäriin. Minua aikanaan tyrkki oma äitini hoitoon ja olen hänelle kiitollinen siitä, tosin silloin 1980-luvun alussa kun itse olin nuori, ei hoito ollut hääviä. Mutta nyt ovat asiat paremmin.

Kuka tahansa voi seota jos on joutunut kasvamaan vaikeassa perheessä, jossa on vaiettu hankalista asioista. Suosittelisin myös ottamaan etäisyyttä isääsi, joka selvästi aiheuttaa sinulle ongelmia. Hyvä, että olet puhunut äitisi kanssa, mutta nyt tarvitsisit jonkun ulkopuolisen näkökulman näihin ongelmiin. Tukinettiin kirjoittaminen on hyvä alku ja voit halutessasi saada täältäkin ammattitaitoisen tukihenkilön. Rohkeutta ja tsemppiä! 🙂👍

Käyttäjä Tuumaaja68 kirjoittanut 08.06.2012 klo 10:03

Moi,

sulla on vähän sellaisia oireita, että käy ihmeessä ammattilaisen luona. Jos vähänkään on rahaa jostain jäänyt niin varaa aika yksityiseltä lääkäriasemalta ja aika psykiatrille. Sinne yleensä pääsee kohtuunopeasti. Ei ne sieltä kerro äidillesi tms että olet käynyt ja ei varmasti ole mitään hävettävää. Ja jos ei ole rahaa yksityiselle niin päivystykseen vaan ja vaadit pääsyä psykiatrille.

Sulla on sellaisia oireita, että niitä voidaan hoitaa ihan lääkkeillä. Kannattaa kokeilla!

Käyttäjä troubles kirjoittanut 10.06.2012 klo 13:10

Et kertonut tarkemmin vaikeista kokemuksistasi, mutta vaikuttaa siltä, kuin jaksamisesi olisi tavoittanut ääripäänsä ja nyt et enää jaksa.
Itsetuhoinen käytöksesi jo kertoo, että haet tilannetta, jossa voisit menettää henkesi. Älä yritä sitkoilla enää pidempään, vaan hae välittömästi apua. Mene terveyskeskukseen, varaa aika itsetuhoisten ajatusten sekä myös käytöksen vuoksi tai mene suoraan sairaalaan ensiapupoliklinikalle ja kerrot itsetuhoisuudestasi. Kerro, että et kestä enää päivääkään, vaan tarvitset apua HETI. Se ei ole liioittelua, siltä tekstisi kuulostaa.
Et voi tässä tilanteessa enää miettiä, miten muut suhtautuvat, vaan sinulle on löydyttävä taho, jossa ammatiauttaja kartoittaa tilanteesi perusteellisesti. Toimit nyt vara-akun voimalla, teethän itsellesi palveluksen ja haet itsellesi välittömästi apua.