Tytta91, minulla on paljon ahdistustiloja, mutta en ole kokenut juuri samanlaista ahdistusta, mitä kuvaat. Ymmärsin niin, että sinulle tulee voimakasta ahdistusta sellaisista ajatuksista, jotka eivät vastaa todellisuutta välttämättä ollenkaan. Esimerkiksi että kokisin, että FBI olisi perässäni ja minua vakoillaan, ja olisin siitä kauhuissani. Sellaista ei ole. Minulla ahdistus ei tuota vainoharhoja, enkä tiedä, miten juuri sellainen ahdistus eroaa tästä mitä itselläni on.
Minulla ahdistus tuottaa voimakkaita kauhun tuntemuksia, mutta ne liittyvät arkipäiväisiin todellisiin asioihin. Näitä on terapiassa selvitelty. Niihin tulee iso kauhu ja se tuntuu aidolta ja voi kestää päiviä tai viikkoja melkein yhtäjaksoisesti. Kun sitä on koko ajan, menetän pian tajun siitä, mikä tunne liittyy todelliseen tapahtumaan ja mikä merkitys sillä on, ja mikä on pelkkää ahdistuksen kauhua. Eli melko pieni asia voi saada valtavan suuren kauhun sisälläni aikaan, enkä voi sille mitään. Asia on aina todellinen ja tapahtuu oikeasti tosielämässä, mutta kauhun määrä on epärealistinen. Mulla se menee niin.
En tiedä, oliko tästä mitään apua sinulle. Luulen, että ahdistuksen kauhu voi olla samanlaista ja se on tosi raskasta.