Hei. Olen paininut jo kauan ja painin edelleen saman asian kanssa. Minun on nimittäin todella vaikea sanoa ei. Tuntuu että ystävilläni ja tuttavillani on kohtuuttomia tarpeita ja toiveita. Jos joku tarvitsee apuani, tarjoudun liian helposti auttamaan ja tuon vaikka kuun taivaalta kunhan en tuottaisi pettymystä. Oma psyykeeni kärsii aika paljon tästä ominaisuudestani. Jälkeenpäin tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Olen äärimmäisen passiivisaggressiivinen ja katkeroitunut ihminen. En haluaisi olla. Minun täytyisi opetella sanomaan ei. Pelkään että minut hylätään, jolllen uhraa omaa hyvinvointiani ja ota muita aina niin kovasti huomioon.
Kaikki kaverit ja tutut sanovat, että on osattava sanoa ei, mutta auta luoja jos yritän sitten sanoa heille ei. Kaikkien mielestä minun on opeteltava sanomaan ei kaikille muille, paitsi heille.
Lisäksi minua ärsyttää että olen niin itsestäänselvyys kaikille. Asioita lupaillaan puolestani, mikä ärsyttää periastteessa.
Onko jollakulla vinkkejä, miten sanoa ei jämäkästi mutta aiheuttamatta turhaa draamaa?
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.