Vaikeaa on tämä elämä..
Tuntuu, että on pakko kirjoittaa jonnekin tuntemuksistani. En tiedä, lukeeko kukaan tai ymmärtääkö sanaakaan, mitä kirjoitan, mutta olkoon tämä sitten monologi pääni sisäisistä ajatuksista.
Kävin eilen psykiatrian akuuttivastaanotolla, jossa juttelin naisen kanssa. En tiedä hänen nimikettään, joten sanotaan hoitaja. Kerroin hänelle elämästäni viimeisen kuluneen vuoden ajalta, tältä syksyltä enimmäkseen. Mieheni laivareissusta, jolla hän pussasi toista naista. Hoitaja sanoi minun kärsivän kaamosajan masennuksesta, jonka laukaisi tämä tapaus. Sanotaan, ettei masennus ala yhtäkkiä, oireita on oltava pidemmältä ajalta. Itse en niitä tunnistanut, mutta ilmeisesti niitä on jo ollut. Olen syönyt masennuslääkettä, 10mg escitalopram actavis tjsp, viime joululta saakka ja sitä ennen milloin minkäkin pituisia jaksoja, aina asianmukaisesti lopettaen. Silti tuntuu, että masennus yllättää.
Yhtäkkiä en tiedä, mitä tunnen. Miestäni kohtaan, lapsiani kohtaan, itseäni kohtaan. Samalla, kun janoan mieheni lähelläoloa, hyväilyä, suukottelua, rakkaudenosoituksia, tunnen oloni epämukavaksi, kun en tiedä mitä tunnen häntä kohtaan. Ikävöin hänen vierelleen hänen ollessa töissä, toisaalta hänen lähellään en tunne rakkautta tai lämpöä. Kyselen, rakastaako hän minua, myöntävä vastaus helpottaa hetken ja sama olo jatkuu. Jatkuva kysely hänen tunteistaan minua kohtaan, saa hänet ärtymään ja kääntämään selkänsä tai olemaan hiljaa, mikä tuntuu minusta entistä pahemmalta. Pelkään, että hän hylkää minut nyt, kun olen haavoittumaisillani. En tiedä mitä tunnen, mitä mieheni tai lapseni tuntevat.
Mistä tietää, mitä oikeasti tuntee? Hoitaja sanoi lääkkeen annosnoston auttavan oloa viikon sisällä. Mutta mistä minä tiedän, mikä on normaali olotilani? Mistä tiedän, mikä johtuu masennuksesta? Voiko masennus yllättää näin totaalisesti, itse tajuamatta ja aiheuttaa näin sekavaa oloa? Turruttaako lääkkeet tunteeni vai auttavatko ne näkemään asioiden oikeat mittasuhteet? Kello käy, mutta mieli tuntuu pysähtyneen. Toisinaan en tunnista kuka olen, miksi olen tässä ja tunnen näin. Ahdistaa, pelottaa, itkettää.. Milloin tiedän, että mitä oikeasti tunnen, miestäni kohtaan, lapsiani kohtaan. Kuinka tämä voi tuntua niin monimutkaiselta tilanteelta? Olen sekaisin, rikki, yksin näiden ajatuksien vankina. En tajua, kuinka asioita tapahtuu yhtäaikaa, tuntuu kuin olisin paikalla mutten läsnä, joku kysyy jotain, vastaan hetken viiveellä tai en ollenkaan.
Onko masennus oikeasti näin sekavaa olotilaa, mistä tietää milloin helpottaa vai helpottaako? Kuinka tulla toimeen tämän olon ja lähinnä näiden tuntemuksien kanssa? Apua..