vaikea työkaveri

vaikea työkaveri

Käyttäjä terve88 aloittanut aikaan 29.05.2015 klo 21:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä terve88 kirjoittanut 29.05.2015 klo 21:41

Hei..
Minulla on aika vaikea työkaveri. Hän on ollut talossa alle kaksiviikkoa, mutta pompottaa jo minua kovasti. Olemme molemmat harjoittelijoita. Itse olen ollut melkeen vuoden samassa työssä.
En ole varma onko tämä vain oman pääni sisällä, tai olenko ainoa jolle hän uskaltaa aukoa päätään, mutta ainakin olen ainoa joka nielee kaiken. Pelkään riitoja.
Tänään töissä eräs toinen työntekijä huomautti tälle kiusaajalle, ettei kaikkeen mitä minä sanon pidä kommentoida negatiivisesti ja lyttäävästi.
Edellisestä päättelin että häntäkin tilanne oli alkanut risoa.
Töissä on ollut riitainen ilmapiiri ja kireä tunnelma. Se aiheuttaa minulle ahdistusta.
Arki on muutenkin niin haastavaa.
Olen yrittänyt miettiä jotain minusta johtuvaa syytä siihen että olen tämän uuden tytön silmätikku, mutten ole keksinyt.
Olisiko teillä antaa vinkkejä miten saisin nätisti hänet ymmärtämään kuinka harmiton ja hyväntahtoinen olen, ilman että alkaisin taas kynnysmatoksi.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 29.05.2015 klo 23:26

En tiedä olenko paras ihminen antamaan vinkkejä mutta itsellä samanlaisia kokemuksia että töissä on yritetty lytätä ja puhutaan negatiiviseen sävyyn, voisi kai jo laskea työpaikkakiusaamiseksi.

Itse sanoisin sille ehkä samalla tavalla takaisin tai sanoisin sille suoraan niin että se joutuisi miettimään mitä on tehnyt. Tai kysyisin jotain: onko kaikki hyvin? Jos se vastaa jotain: no on. Niin sitten sanoisin: ei kyllä ole kun sun pitää purkaa tuota ahdistusta muihin ihmisiin.

Käyttäjä Ahdistaja kirjoittanut 30.05.2015 klo 00:07

Itselläni on tästä paljon kokemusta, oman työni piirissä oli pitkään yksi henkilö joka otti aina kaikki heikommat kiusattavakseen. Ainoa lääke oli lopunperin esimiehen kanssa käydyt suoraviivaiset keskustelut ja loppujen lopuksi irtisanomisen uhalla kiusaaminen loppui. Näin pitkälle tuskin tarvitsee mennä. Neuvoni onkin, esimies esimies ja esimies. Jos päällikkö ymmärtää yskän niin hän ottaa hoitaakseen välinne yhdessä kuntoon. On hanurista että näitä työyhteisön mätiä hedelmiä aina pesiytyy jossain vaiheessa työpaikoille. Heille on näytettävä kaapin paikka joko itse tai esimiehen avulla. Omassa tilanteessani näytin itse kaapin paikan koska kiusaaja oli todellisuudessa pelkuri ja kun kuppini meni nurin, olin hiuksen mitan päässä etten käynyt häneen käsiksi, jolloin hän pelästyi ja kiuaaminen loppui. Muiden työkaverien kanssa hän joutui esimiehen välityksellä irtisanomisuhan alle. Mutta en usko että sinun tarvitsee koskaan näin pitkälle mennä. Aina ei voi hoitaa kaikkea nätisti mutta kaiken voi kuitenkin hoitaa.

Käyttäjä Opaque kirjoittanut 31.05.2015 klo 11:57

Minullakin on ollut taipumus alentua kynnysmatoksi, mutta nyt olen ottanut jämäkämmän asenteen enkä anna enää pompotella itseäni. Työpaikalla tilanne riistäytyy helposti käsistä, jos epäasiallinen käytös saa hiljaisen hyväksynnän. Suosittelen että kun työkaverisi on ollut talossa vasta pari viikkoa, niin teet käytökselläsi heti selväksi että hänellä ei ole oikeutta puuttua sinun tekemisiisi tai sanomisiisi. Sano siis reippaasti mielipiteesi vaikka alussa pelottaisikin ja hoida omat työsi kuten ennenkin. Olet ollut töissä jo vuoden, joten kyllä sinä osaat!

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 31.05.2015 klo 20:52

Tosi hyviä neuvoja kysyjä sai kirjoittajilta. Joskushan meidän on opittava pitämään puolemme.
. Itse jouduin kanssa vaatimaan itselleni paremmat työolot. Ja vielä olen hengissä! Ja nyt on paremmin.
. Tosin nyt taas mietityttää kun tehdään osin porukalla... Mutta kaikkea ei tarvitse sietää.
Kaikkee sitä on. Monella muullakin.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 31.05.2015 klo 22:44

Hyvä että meidän vastanneiden viesteistä oli hyötyä. Olen huomenna menossa kesätöihin uuteen paikkaan. Jännittää millainen työympäristö on. En kuitenkaan odota liikoja paikalta.

Itsekkin olen tuollainen liian kiltti ja usein olenkin se kuka on kiusattu.

Onko teillä muillakin sama ongelma jos yrittää puolustaa itseään tulee itserakas olo?

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 06.06.2015 klo 19:29

Aloitin kesätyöt uudessa paikassa. Kaikki ne vanhat työntekijät viettävät taukonsa samaan aikaan. Sitten kun tulevat tauolta he katsovat minua ilmeellä kuin olisivat jonkin urotuon tehneet johon minun olisi pitänyt osallistua. Jos vain pokkana menen samaan aikaan tauolle kuin kaikki muutkin työntekijät he häätävät minut pois.