Vaikea äitisuhde - irtiottoa?
Olen lähes keski-ikäinen nainen. Ongelmakseni koen suhteeni äitiini. Vanhempani erosivat ollessani viisivuotias ja jäimme sisareni kanssa äidilleni. Perheemme elämää on varjostanut isäni tekemä törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö sisartani kohtaan, joka onkin sitten oma lukunsa. Perheemme jakautui kahteen leiriin, minä-äiti ja sisareni-isäni. Jako ilmeni siten, että minusta tuli äidin jatke hänen persoonalleen, johon hän peilasi kunniahimonsa ja toiveensa ns. täydellisestä ihmisestä. Olen aina ollut vastuunkantaja, siivooja, kuuntelija, suorittaja, miellyttäjä, hoivaaja, reipas, iloinen, urheilullinen, huumorintajuinen, älykäs, tekijä, itsenäinen asioiden huolehtija ynm. Kuitenkaan ikinä mitään tukea saava, näin koen. Kiitosta tuli teoista, kuitenkin aina sivulauseella, että paremminkin olisi voinut mennä. Äitini harrasti ja harrastaa syyllistämistä, manipuloimista. Nykyisin on käytössä jo lapsuudesta tuttu välinpitämättömyys ja tunnekylmyys. Jos yritän ottaa puheeksi tuntemukseni tai kokemukseni, alkaa armoton marttyyriys ja syyllistäminen hänen puoleltaan. Pelkään, että katkeroidun… Tunnen. että olen jäänyt ilman tukea, kannustusta, lämpöä, syliä, turvaa..henkisellä tasolla. Oma elämäni on ulkoisesti järjestyksessä, vieläkin sisälläni vain myllertää muistot lapsuudesta, nuoruudesta ja varhaisaikuusuudesta. Omat pohdintani syy-ja seuraussuhteista…yhtenä möykkynä… Kai tämäkin on eräänlainen avaus alkaa purkamaan tätä teemaa.. Haluaisin neuvoja hyvät ihmiset…???