vahvoista ja heikoista ryhmistä

vahvoista ja heikoista ryhmistä

Käyttäjä White princess2 aloittanut aikaan 04.07.2013 klo 19:03 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 04.07.2013 klo 19:03

Kaikki ihmiset ovat ryhmässä erilaisia kuin yksilöinä. Vahva ryhmä on mielestäni ryhmä, jossa kunkin ryhmän jäsenen omia vahvuuksia kunnioitetaan, eikä ketään suljeta ryhmän ulkopuolelle. Ryhmässä voi myös aistia luottamuksen.
Usein kuitenkin käytännössä ryhmän ulkopuolelle suljetaan joku. Omasta mielestäni tällaisessa tapauksessa ryhmä on heikko. En tarkoita kuitenkaan, että ryhmän jäsenet olisivat yksilöinä heikkoja. Kukaan ryhmän jäsen ei varmaankaan osaa sanoa, miksi sulkee jonkun ryhmän ulkopuolelle. Se varmaankin harvoin johtuu ryhmän ulkopuolelle suljetusta itsestään yksilönä. Jos kuitenkin herkkävaistoisen sosiaalisesti lahjakkaan sulkee ryhmän ulkopuolelle jatkuvasti, niin hyötyykö tällaisesta sitten ketään? Jotkut ryhmään otetut saattavat jälkeenpäin tajuta, että sitä ulossuljettua oltaisiinkin tarvittu. Vahva ryhmä on myös suvaitsevainen erilaisia persoonallisuuksia kohtaan ja keskittyy itse asiaan eikä mene hekilökohtaisuuksiin ryhmän jäsenten suhteen. Vahvalla ryhmällä on myös rajat ja säännöt. Kaikista ei voi pitää, mutta kaikkien kanssa on hyvä tulla toimeen. Ja kun ryhmä taas hajantuu, niin ihmiset ovat omia yksilöitään. Ryhmän ulkopuolelle sulkemisen syy löytyy varmasti aina, jos sitä oikein etsii. Jos jatkuvasti suljetaan ryhmän ulkopuolelle niin ulossuljetulle saattaa jäädä trauma ryhmästä. Hän näkee ryhmän kuin ryhmän jatkuvasti epäluotettavana. Onko tämä yksilön vai ryhmän ongelma? Itse myönnän etten tiedä.

Käyttäjä kirjoittanut 05.07.2013 klo 08:28

Minä olen ihminen joka näkee ryhmän kuin ryhmän epäluotettavana jossain vaiheessa.
Tai epäluotettava on väärä sana, jossain vaiheessa vaan tulee tunne etten sovi ryhmään.
Yleensä kyllästyn ryhmään, kun en tajua enää sen sääntöjä, kun ryhmän sisälle syntyy pieniä kuppikuntia jotka noudattavat kuppikuntansa sääntöjä. Ne säännöt ovat eri kuin ryhmän säännöt alunperin olivat.

Mielestäni se ei ole ongelma minulle vaan se on vahvuuteni, kun en enää halua kuulua ryhmään.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 06.07.2013 klo 13:42

Mulla vähän samantyyppinen ryhmäytymisongelma. Kun tarkastelen ryhmää ulkoapäin, huomaan tavallista enemmän ryhmädynamiikassa sellaista, mitä ryhmän jäsenet itse eivät huomaa. Huomaan usein ulkoapäin ryhmän jäsenten vaikeuden ryhmän sisällä luottaa yl ryhmän vahvuuteen. Jos joku lärpättää arkaluontoisia ryhmässä eli asioita, jotka eivät kuulu ryhmän toimintaan, en millään haluaisi sitoutua ryhmään. Koska yleensä se, joka on luotettava ei näy eikä kuulu. Kun lärppäsuita on liikaa, en kohta itsekään huomaa niitä luotettavia ryhmän jäseniä. Usein kun olen avaamassa ryhmässä suuni, niin joku toinen ei huomaa sitä. Harvoin saan siis sanottua ryhmässä oikeastan paljon mitään, koska aikani menee siihen, että odotan suunvuoroani. Olen kait liian korrekti ja hienotunteinen ryhmiin yleensäkään ollakseni ryhmän suosiossa.