K83 kirjoitti 20.11.2009 0:53
Diagnoosin kanssa on hankala elää.
- -
Diagnoosi EI ole sinä! Se kuvaa vain sitä kohtaa sinussa, jossa on jokin toimintahäiriö.
- -
Miettikää sitä, että mitä DIAGNOOSI tarkoittaa minun kohdallani.
- -
Miettikää, että mitä diagnoosi kohdallani tarkoittaa, mitkä ovat omat toimintahäiriöni ja esteeni. Minulle on nykyään aivan sama, mikä diagnoosi paperissani on, kunhat itse tiedän, mikä minussa on sairautta ja mikä minua.
- -
Minulta meni 7 vuotta taistella itseni tähän tilaan, ettei diagnoosini enää hallitse elämääni, enkä sitä tuijota.
Sori, että vähän lyhentelin K83:n viestiä, mutta halusin poimia siitä esille minua erityisesti kiinnostaneet asiat. Vaikka viestistä voi lukea monista vastoinkäymisistä, niin minun mielestäni tuo lainauksen loppu nousee myönteisyyden puolelle. Toivon joskus yltäväni vastaavaan olotilaan. Aikaa minulla on, sillä olen vasta viisikymppinen.
Tämä koko viestiketju on ollut minulle rohkaisevaa luettavaa. Ehkä juuri sen takia, että siinä on noussut esiin hyvin perusteltuina erilaisia näkökantoja. Jonkun mielestä on ollut ihan hyvä saada diagnoosi "vaativa persoonallisuus", joku taas on kokenut sen leimaavana. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen koulukuntaan. Tosin ellei mitään diagnoosia olisi koskaan tullut, olisin ollut todella ihmeissäni. Niin olen kyllä vieläkin, sillä kuten K83 toteaa: "Diagnoosi EI ole sinä!" Siitä seuraa vastakysymys: Kukas minä sitten olen?
On houkuttelevaa ajatella, että persoonallisuushäiriöt ovat vain erilaisuutta, jota muitten (ns. terveitten) ihmisten on liian vaikea sietää. Niin minä olen itse asian kokenut. Olen kokenut olevani erilainen ja siksi oudoksuttu. Minulla ei ole kovin usein ollut vaikeuksia työssä jaksamisen kanssa, sillä olen pääasiassa ollut työttömänä. Minusta vaikuttaa, ettei minua haluta mihinkään porukkaan.
Joskus olen ajatellut, että minua itseäni auttaisi ehkä parhaiten kognitiivinen terapia. Se eroaa tästä varhaislapsuutta tonkivasta nk. psykodynaamisesta terapiasta siten, että kognitiivisessa suuntaudutaan tämän päivän ongelmiin ja keksitään niihin ratkaisumalleja. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Jos vähän paremmin tietäisin, miten minun odotetaan tietyissä tilanteissa toimivan, ja vielä oppisin niin toimimaan, saattaisin selvitä siinä työelämässäkin. Varhaislapsuus meni jo. Tämä päivä meillä on aina sylissämme.