Uusiutuva masennus
Täällä yksi uusiutuvan masennuksen kanssa kamppaileva, löytyykö kohtalotovereita?
Kiinnostaisi tietää, miten olette tämän kanssa pärjänneet? Onko joku jolla masennus uusii aika ajoin ja on sinut asian kanssa? Tai onko joku joka olisi tästä parantunut? Mitkä asiat ovat auttaneet? Miten selviätte työelämässä vai selviättekö?
Mulla oli ensimmäinen masennus melkein kymmenen vuotta sitten, ja sen jälkeen on ollut eriasteisia jaksoja lievemmistä vaikeampiin keskimäärin vuosittain, joskus useamminkin. Joka kerta olen löytänyt taistelutahdon sillä, että ajattelen että ehkä tämä on viimeinen kerta kun suosta joudun itseni nostamaan. Tällä kertaa on toisin. En enää pysty uskottelemaan itselleni, että ehkä tämä on viimeinen kerta, koska en pidä sitä ollenkaan todennäköisenä.
Toistuvat masennusjaksot haittavat kohtuuttoman paljon elämää, enkä oikein tiedä miten tästä eteenpäin. Itsetuhoisista ajatuksista huolimatta en ole vielä valmis siihen ratkaisuun. Vielä siksi, että en tällä hetkellä hyväksy tätä osaksi omaa loppuelämän tarinaani. En kyllä tiedä miten tämmöisen sairauden kanssa voi elää saatika parantua tästä. Miten voi tehdä töitä, jos suunnilleen kerran vuodessa putoaa kuukausiksi pohjalle, menettää keskittymiskykynsä, muisti huononee, mieliala on maassa, voimat vähissä..? Miten ihmissuhteiden kanssa…? Pitääkö minun vain hylätä ajatukset jotakuinkin ”normaalin elämän elämisestä” työpaikkoineen ja ihmissuhteineen vai onnistuuko jotenkin niiden yhteensovittaminen?
Joten uusiutuvasta masennuksesta kärsivät, miten te olette selvinneet tämän kanssa? Löytyikö joskus vihdoin joku oikea lääkitys, joka vei masennusjaksot tiehensä tai auttoiko terapia? Psykiatrini sanoo, että vielä ei olla kokeiltu kaikkea, että toivoa kuulemma on… En tiedä siitä sitten. Tai auttoiko joku elämänmuutos? Tai joku muu? Vai kamppailetteko edelleen kuten minä? Yksi askel eteen, kaksi taakse.