Heippa, kovasti olen ajatellut sinua ja teitä, niin tutulta tuntuu elämänne.
On hienoa, että pojallasi on suhde isäänsä ja tapaa häntä säännöllisesti. Kuinkahan heillä menee? Saakohan poikasi olla siellä rennosti, vai luuletko, että sielläkin pitää suorittaa olemistaan?
Meillä pojat eivät juurikaan käyneet isällään. Mutta ihan sama juttu, jos pojat olivat poissa, esim mummulassa, mies oli varmaankin ilman kasvatuspaineitaan kuin eri mies ja olin tosiaan palvottu ja rakastettu jne.
Mutta erki oli kuitenkin toista, kuten teilläkin. Se jatkuva jännitteiden ohjaileminen kävi minulle tosi rankaksi ajan mittaan. Pieninä pojat hioutuivat tietysti saman paineen alla, jossa itsekin elin, ns. kilteiksi, mutta murrosiässä tilanne muuttui. Tuli rajuja yhteenottoja, koska isäpuoli ei tietenkään hallinnut tilanteita kuin olisin aikuisen toivonut hallitsevan, varsinkin isän ja miehen roolissaan. Tästä pojat ovat kärsineet kovasti. Alistamisen tunteesta. Uhkailusta, väkivallan pelosta.
Meillä ei voitu koskaan syödä yhdessä. Mies keskittyi ruokapöydässä vain poikien ojentamiseen ja se oli tosiaankin suoraan helvetistä, koska oikeasti niin tiukkoihin sääntöihin ei ollut tarvetta. Muistan useampana jouluna pyytäneeni mieheltä joululahjaksi yhteistä ruokailuhetkeä, jossa kekityttäisiin syömiseen ja tunnelmaan eikä hän vahtisi jokaista liikettä syömisen yhteydessä. Kuullostaa varmaan tosi säälittävältä, mutta luulen, että tiedät, mistä puhun.
Pojat eivät voineet tuoda meille kavereitaan. Meillä ei koskaan ollut kavereita yökylässä. Sukulaisetkin, ne vähät, jäivät vuosien varrella.
Miksen toiminut silloin toisin? Miksen lähtenyt, vaikka tiesin koko ajan, että kärsimme kaikki? Uskoin tietysti, että pohjimmiltaan mies haluaa vain hyvää. Ja että hän rakastaa minua ja pitää minusta huolta. Ja että kaikki kääntyy vielä ihan ihmeen kaupalla hyväksi ja selviydymme ja tulemme onnellisiksi ja jne.... Paskat.
Hänellä oli omat tunnevammansa ja ongelmansa ja niillä hän pyyhki meitä muita. Ja annoin sen tapahtua, koska rakastin ja uskoin ja toivoin .. eikä minullakaan ollut muita, ei enää vanhempia, ei sukulaisia, ei juuria, ei omaisuutta ei mitään. Mutta vuosia kestänyt paha olo ajoi minut masennukseen, tietystikin. Ylitin oman sietokykyni, koska lapsenikin ylittivät oman sietokykynsä. Onneksi pojilla oli harrastuksia ja saivat sitä kautta kodin ulkopuolista elämää, koska meillä se pahan olon syy oli täällä kotona. Kuskasin ja järkkäilin elämää koko ajan siinä tuulenjakajalla..
kunnes en enää jaksanut. Ero maatilalla on aina monimutkainen eikä sieltä lähdetä ihan kuin havumajasta, varsinkin, kun oli tärkeää saada oma yritykseni eli eläimet mukaani. Onnistui lopulta.
Nyt meillä käy poikien ystäviä, kotona saa nukkua ja syödä rauhassa, ... olemme opetelleet ihan uuden tavan elää. Ei minullakaan ole ystäviä, ei perhettä, ei tukijoukkoja, työ ja yritys ja nyt kovasti kannustan poikia omaan elämään. Mutta selvästi eivät halua puhua kauheimmista kokemuksistaan, haluavat kai suojella äitiään. Arjen keveys ja ilo ja meteli tekee äidinkn särkyneelle sielulle kuitenkin niin hyvää, että hyppy taloudelliseen ahdinkoon ja yksinäisyyteen ja avioeroamisen tuskaan tuntuu ihan kestettävissä olevalle asialle.
Nyt elän vain päivän kerrallaan. Ei ole ketään, keneltä pyytää apua, mutta ei ole myöskään sitä pelottavaa virtahepoa miossään huoneessa määräämässä hengitystemme tahtia. Rahattomuus vaatii temppuja arjessa, mutta ne ovat
helppoja verrattuna edellisewn elämämme vaat
imuksin, niihin henkisesti lamaannuttaviin.
Olemme nyt puoli vuotta söhlänneet yhdessä tätä uutta elämäämme, nyt molemmat pojista suunnittelevat jo muuttoa omilleen. Tosi hienoa. Kaikki me näemme vielä painajaisia entisestä elämästämme. Kun pojat kerovat niistä, voin tosiaan ymmärtää, kuinka koville he kasvuvuosinaan joutuivat.
Itse ajattelen, että olisipa ollut rohkeutta tehdä ratkaisu aikaisemmin. Ei ollut. . Mutta nyt tiedän, että elämä kantaa, kun uskaltaa luottaa siihen.
Voimia toivon teille. Toivottavasti poikasi suhde omaan isääsi on keveämpi kuin isäpuoleensa. Sen voisi kuvitella auttavan jaksamaan.
Olen ihan iloinen, jos jaksat jatkaa keskustelua. Itse olen viisikymppinen, lapsia on neljä. Vanhin on tytär, joka lähti 16-v. omilleen varmasti ihan kotiolojen takia. Onneksi on päässyt hienosti ihan omaan elämään kiinni.Pienin on 5v ja isoveljet ovat onnellisia, että hän ei joudu samaan myllyyn, jossa arki on ahdistavaa ja painajaista. Poikien mielestä isäpuoli ei osaisi edes olla isä, vaikka pienimmän biologinen isä onkin. Ja kas, taidan itsekin olla samaa mieltä.