Uusi työ, ahdistus ja riittämättömyyden tunteetn
Olen n. 40-vuotias ajoittaisesta masennuksesta ja ahdistuksesta jo pitkään kärsinyt mies.
Työskentelen IT-alalla ja aloitin vuoden vaihteessa uudessa työpaikassa.
Uuden työn piti tarjota mahdollisuuksia syventää teknistä osaamistani. Valitettavasti työ ei ole toistaiseksi vastannut odotuksia ja työtehtävät ovat olleet pelkkää määrittelyä sisältäen paljon matkustamista ja asiakaspalavereja.
Viime viikkoina olen tuntenut itseni usein masentuneeksi ja turhautuneeksi. En osaa hoitaa minulle annettuja usein melko epämääräisiä työtehtäviä, enkä saa niihin myöskään riittävää opastusta. Masennus nostaa jälleen rumaa päätään ja tuntuu että elämästä on kaikki ilo kadonnut.
Työtehtävien ongelmien lisäksi pitkät palaverit ja palaverimatkat aiheuttavat ahdistusta.
Tunnen jatkuvasti itseni muita tiimikavereitani huonommaksi eikä tilannetta helpota esimieheltä tippuvat ”toiveet” sertifioinnin suorittamisesta.
Koeaika on edelleen käynnissä ja voisin käytännössä katkaista työsuhteeni koska vain. Olen viime vuosina kuitenkin vaihtanut työpaikkaa usein, ja toiveet pidempiaikaisesta työsuhteesta olivat korkealla aloittaessani.
Työkaverit ovat mukavia ja työympäristö muutoin kunnossa. Omat tuntemukseni ovat kuitenkin olleet viikko viikolta huonommat ja masentuneisuuteni vaikuttaa myös perhe-elämään ja vapaa-aikaan.
Mitä siis tehdä? Yrittää sinnitellä rapistuvan mielenterveyden ja itsetunnon varassa ja toivoa parempaa tulevaisuutta, vaiko heittää hanskat tiskiin?