Mul on todettu pakko-oireinen häiriö joku vuosi sitten. Lisäksi mulla on ollut vaikea asteinen masennus kauemmin. Mutta nyt voisin kertoo tähän muutamia esimerkkejä niistä tilanteita, joissa pakko-toimintoja syntyy. Mikäli en tee pakko-toimintoa niin pelkään että sattuu jokin suuri katastrofi. Pakko-ajatus laittaa siis tekemään tämän pakko-toiminnon, jotta ei sattuisi mitään pahaa.
Kun olen lähdössä kauppaan niin tulee pakollinen tarve katsoa keittiöön muutaman kerran, ettei jääkaapin ovi ole jäänyt raolleen tai että levyt ovat pois päältä. Tarkistan myös pariin kertaan valot. Siinä ku vois muuten rauhassa pukeutua ja suht luottavaisin mielin vaan lähteä kauppaan niin alan hikoilee näiden pakolisten toimintojen takia. Lähes joka kerta. Eikä aina vain tarvi lähteä kauppaan. Riittää ihan että menee viemään roskia.
Toinen mikä on kans niin harrastelen käsien pesua. Kun vähänkin on likaa käsissä niin tekee mieli pestä ne. Esim. isomman hädän jälkeen pesen kädet viiteen kertaan ja vielä pyyhin hieman pöntön ympäriltä. Jos vaikka jotain rippeitä olisi päässyt tippumaan. Ikinä ei oo kyllä mitään paperiin tarttunut. Myös käsien pesun aikana alan hikoilemaan.
Autoonkin liittyy sellainen pakko-toiminto, että aina kun olen lähdössä ajelulle, minun on otettava mukaan varmuuden vuoksi välipala patukka tai kaksi. Mikäli auto sattuisi sammumaan, ei sitten tule niin paha olo odottaessa apua.
Mun kotiin on tulossa yks tuttava auttamaan siivoamisessa. Se hoitaa ensimmäisellä kerralla vessaa ja hieman keittiötä. Mulla liittyy tähän pakko-ajatuksia. Pelkään kosteusvaurioita. Kun se siivouksen aikana käyttää vettä niin mietin, että jos siitä jää pisaroita lattialle. Minun tekisi mieli heti kuivata kaikki pisarat pois, mutta en tietenkään voi mennä ammattilaisen työtä häiriköimään (mokomilla) ajatuksilla. Tämän kosteusvaurio ajatuksen takia pyysin juuri häntä aloittamaan wc:stä. Siellä nyt käydään kuitenkin myös suihkussa.
Tavallaan järki sanoo että pakko-ajatukseni esim. pisaroista lattialla ovat suurimmalle osalle ihmisistä mitättömiä. Mulle nämä ovat kuitenkin realistisia ja todella pelottavia. Olen varma että näistä pisaroista syntyisi kosteusvaurio ja siten ne tarvitsisi heti pyyhkiä pois.
Jos sitten jättäisin vaikka nämä pisarat pyyhkimättä eli pakko-toiminnot tekemättä niin tuntuu että ahdistus kasvaisi jättiläiseksi ja luhistuisin maahan ihan uupuneena. Saattaisin jopa alkaa huutamaan. En (ainakaan vielä) kestäisi sitä tunnetta.
Minulle on kokeiltu muutamia masennuslääkkeitä. Näiden pitäisi tehota myös pakko-oireisiin. Kyllähän ne ovat auttaneetkin hieman, mutta sivuvaikutusten takia ollaan jälleen vähentämässä tällä hetkellä olevaa Escitalopramia. Tuntuu toivottomalta kun ei saa pysyvää masennuslääkitystä, josta olisi apua myös pakko-oireisiin. Olen myös lukenut yhtä pakko-oireisiin liittyvää kirjaa. Siitä en koe itseni kohdalla olleen hyötyä paljon, vaikka toivoa olikin.
Toivoisin vertaistukea ja omakohtaisia kokemuksia pakko-oireisiin liittyen. Olen todella väsynyt päivittäisiin pakko-toimintoihin, joissa sit ahdistun ja alan hikoilemaan. Kaikki ajatukset ovat tervetulleita. 😯🗯️