UUPUNUT.AINOAKO???

UUPUNUT.AINOAKO???

Käyttäjä kahvimuki.. aloittanut aikaan 24.04.2010 klo 15:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kahvimuki.. kirjoittanut 24.04.2010 klo 15:14

Moi
Mä kärsin todella kovasta fyysisestä uupumuksesta,kaikki on tosi raskasta ihan fyysisellä tasolla,kaikki on ponnistelua jopa keittiöön meno on työlästä tämän ollessa pahimmillaan.

Olen käyny lääkärissä useampaan kertaan, verikokeet ja kaikki tutkimukset on ollu todella hyvät , lääkärin mukaan mulla on masennus,ahdistuneisuushäiriö ja uupumus.
Sen tiedän itekki että kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja ennen tätä uupumusta kärsin kovasta stressistä ja toimintakykyä haittaavasta ahdistuneisuudesta,sitten iski tämä uupumus mikä ei poistu nukkumalla.
Joskus tämä helpottaa ja energia palautuu,joskus kun uupumus menee pariksi päiväksi pois olen todella energinen ja koen hyvää oloa,hyvä olo tuntuu jopa ”liiankin” hyvältä.Ei sitä montaa päivää kestä ja taas olen todella uupunut,raajat on raskaat,on niin kovin unelias ja tokkurainen olotila että on aivan pakko nukkua päiväunet joka päivä.
Kaikki askareet tuntuu niin raskaalta fyysiesti että tuskan hiki tulee jopa siitä joskus kun ajan pyörää.kaupungilla tuntuu että haluaisi lyyhistyä keskelle maata ja jäädä
siihen kun on niin uupunut olo,tuntuu että miten tämän kanssa oikein jaksaa,tätä on kestänyt jo yli vuoden ajan hiukan vaihdellen mutta pääasiassa tää uupumus on ihan joka päivä ollut.
Oon niin väsynyt henkisestikkin tähän jo että ihan itkettää joskus kun olo on henkisestikkin niin voimaton kun fyysisesti ei jaksa mitään.kirjotankin hiukan oireitani mitä mulla on.

-unelias,tokkurainen olo
-hengästyminen pienistäkin askareista
-tuskanhiki/ei aina
-lihastenheikotus/vaihtelevasti
-sekava olo päässä/ei kuitenkaan aina
-vapina
-raskaat raajat
-todella voimakas uupumuksen tunne
-hengen ahdistus
-palan tunne kurkussa joskus
-silmien kuivuus
-ärtyisyys
-epätoivo
-itkuisuus
-mielialan heittelyt/vaihtelevasti joskus olen kyllä tosi tasapainonen
-ajatuksia että miten jaksan tämän uupumuksen kanssa
-kasvojen pistely
-kasvojen hiki
-kun ajan pyörällä jalat on heikot ja voimattomat.

pääasiassa on tämä tosi rankka fyysinen uupumus mikä ei lähe vaik nukun.
miten jaksan tän kans?onko kellään muulla tällasta??

Käyttäjä Susufami kirjoittanut 25.04.2010 klo 16:38

Syötkö lisäravinteita? Hivenaineilla on meidän jaksamiseen uskomaton vaikutus. Vaikutus ei ala heti, 2-3kk saattaa mennä.

Mulla henkinen uupumus heijastuu fyysiseen jaksamiseen, mutta pumppaan itseeni tosiaankin lisäravinteita, niin olen huomannut jaksavani vähän paremmin.

Turhauttavaa varmasti, jos mitään "järkevää" syytä ei oloosi ole löytynyt.

Käyttäjä Hibernative kirjoittanut 26.04.2010 klo 00:01

Kuulostaa tutulta. Olisiko rentoutumisharjoituksista tai vaikkapa joogasta apua? Harrastatko liikuntaa tai kädentaitoja? Harrastatko ylipäänsä mitään sellaista, joka auttaisi hetkeksi vapautumaan kehää kiertävistä ajatuksista, saisi mielen lepäämään ja voisit rentoutua?

Käyttäjä Satakieli kirjoittanut 26.04.2010 klo 09:37

Hei,

et ole ainoa näistä oireista kärsivä. Jokainen kuvailemasi oire tuntuu omakohtaisestikin tutulta, ja tiedän, että moni on uupunut, vaikka ei sitä näytä ulospäin.

Mielialan vaihtelut, lyhytjänteisyys, ja ennen kaikkea pohjaton, kaikennielevä väsymys ja halu vain loputtomasti nukkua ovat minun kohdallani olleet pahimmillaan kovan stressin ja muutosten aikoina. Olen silloin halunnut "paeta" maailmalta, enkä ole tuntenut sopivani sen mihinkään koloon. Tällöin työ on tuntunut ylitsepääsemättömän vaikealta ja vastenmieliseltä, ja on vaikuttanut siltä, että kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, mitä teen. Ystävät ovat kaikonneet, tai en itse ole pitänyt heihin yhteyttä. Tekeminen ei ole enää tuntunut merkitykselliseltä, enkä ole voinut nähdä kokonaiskuvaa elämästäni.

Asioissa kannattaa edetä yksi kerrallaan, eikä asettaa liikaa paineita itselleen. Sinulla on varmasti merkitystä läheisille ihmisille, sellaisillekin, joita et ajattele. Pääasia olisi, että et jäisi yksin, vaan voisit tuntea kuuluvasi johonkin porukkaan, olipa se sitten miten pieni hyvänsä. Kun on aamuisin joku syy nousta ylös, niin jaksaakin paremmin. Yksinhän kukaan ei jaksa puurtaa. Ajatus siitä, että omalla ololla ja teoilla on merkitystä toisten ihmisten kannalta kantaa eteen päin, ja silloin menneisyyden tapahtumat tai muut kehää kiertävät ajatuksetkaan eivät tunnu enää niin häiritseviltä, vaan asettuvat "paikoilleen". Kevät voi olla hyvääkin aikaa pyrkiä takaisin "tavalliseen" elämään pienine juttuineen.

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 26.04.2010 klo 19:56

Tuttua juttua.... Pahin väsymys on mulla ohi, kun vaihdoin lääkettä. Vieläkin iskee uupumus silloin tällöin kesken kävelyn. Kävin pahimman väsymyksen aikaan unitutkimuksissa ja ainut löydös oli kevyt katkeileva uni. Tieto helpotti paljon. Vaikka nukuin 12 tuntia, olin herätessäni väsynyt. Aikaisemmin herääminen väkisin ei auttanut, koska uni oli kertakaikkiaan pinnallista.

Sinun tarvitsee mielestäni vain ja ainoastaan levätä. Keho on aika viisas. Väsymys johtuu levon tarpeesta. Niin ainakin minulla. Kyllähän sitä väitetään, että masennuksen yksi oire on väsymys... Toisaalta myös vähäunisuus voi kuulua masennukseen. Minä uskon oman kokemukseni perusteella, että sille väsymykselle on luonnollisena selityksenä juuri tuo pinnallinen uni. Melatoniini on auttanut siihen vain vähän.

Ruokavalio on tärkeä osa ollut minulla väsymyksen kanssa taistellessa. Suklaalla ja pullalla väsymys helpotti vähäksi aikaa ja paheni sitten. Täysjyvää, kasviksia ja säännöllisesti ruokaa. Sitä suosittelen kaikille. Eipähän verensokerien heittely enää pahenna tilannetta.

Tärkeintä nyt on se, että lepäät vaikka vuoden! Voimien palautuminen ei tapahdu hetkessä, jos romahdusta on edeltänyt pitkään rajoilla sinnittely!🙂👍

Käyttäjä Ei voi ymmärtää.... kirjoittanut 03.05.2010 klo 21:44

Hei!
Tuli tässä vaan mieleen,kun laitoit,että verikokeita on otettu.
Onko sinulta otettu kilpirauhaskokeet? Minulla on kilpirauhasen liikatoiminta ja moni noista sinun oireista kuuluu siihen,myös vajaatoiminnan oireita sinulla voisi olla.
Voihan se olla ihan muutenkin uupumusta yms..mutta kannattaa tarkistaa asia.
Minulla oli liikatoiminta vuoden hoitamattomana,kun arvauskeskus teki hoitovirheen.
Sen vuoden aikana yleiskunto romahti,laihduin paljon,väsyin,tuli hengenahdistusta, sydämen tykytyksiä,käsien vapinaa,hikoilua ja silmäoireet,juuri kuivat silmät sekä loppujen lopuksi silmät alkoivat pullistumaan päästä eli siitä tuli sitten basedowin-tauti, siihen kuuluu silmien pullistuminen. Ja lisäksi lihasten kuihtuminen,välillä meinas jalat lähteä alta ja en tarkoita pyörtymistä,oli ihan kamala tunne.
Kaikkea hyvää sinulle ja Voimia 🙂🌻