UUPUNUT

UUPUNUT

Käyttäjä jasmine88 aloittanut aikaan 27.08.2013 klo 17:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä jasmine88 kirjoittanut 27.08.2013 klo 17:13

En tiedä mistä alottaisin kun asiaa olisi niin paljon mitkä painavat mieltäni,toivottavasti joku jaksaisi lukea.Olin 18 vuotias kun sain esikoiseni,ihanan tytön,siitä on nyt aikaa viisi vuotta kun esikoisemme syntyi.ensimmäiset 8kk meni hyvin kunnes aloin saada ahdistuneisuuskohtauksia,ja eräänä päivänä en päässyt sohvalta ylös kun jalat olivat niin maitohapoilla,hengästyin pelkästä puhumisesta,silmät kuivasi ja oli mitä oudompia oireita ja niissä oli kestämistä.aloin ravata lääkärissä ja mitään poikkeavaa ei löydetty,esikoisemme otettiin appivanhemmilleni kun en jaksanut hoitaa häntä kun nukuin koko ajan vain,olisin halunnut tehä asioita mutten pystynyt,intoa ja elämänhalua olsi ollut.lääkärit tuputtivat masennus diagnoosia mihin en uskonut enkä usko vieläkään.kunnes aloin odottamaan toista lasta,raskaus meni hyvin,lukuunottamatta sairaanloista uupumusta,synnytyksen jälkeen menin niin heikkoon kuntoon etten jaksanut nousta edes vessaan vaan jouduin konttaamaan vessaan,hiuksia lähti/lähtee,iho kuivaa,silmät kuivaa paino nousee kolesteroli kohoaa maksa arvot on huonontuneet.kunnes aloin lukea kilpirauhasen vajaatoiminnasta,niimpä tajusin että mulla voi olla se koska t4v hormooni arvo oli laskenut koko ajan alas kun sen kuuluu olla yläkolmanneksella.noh,kunnallisen puolen lääkärit ei ota mua vakavasti kun arvot on vielä nipin napin viiterajojen sisäpuolella,mutta monilla vajaatoiminta on vaikka arvot olisikin viitteissä mutta alakantissa.olen hyvin ahdistunut kun en saa diagnoosia vuosia jatkuneeseen sairaanloiseen väsymykseen ja lihasheikkouteen.kärsin myös ahdistuneisuushäiriöstä pelkään kuolemaa kädet hikoaa,olo on levoton ja tuskastunut,huimaa heikottaa jne.olenko ainoo joka kärsii tällaisesta?vuosia jatkunut uupuneisuus on saanut mut masentumaan.kun kukaan lääkäri ei ota todesta..paitsi yksityinen kilpirauhaslääkäri otti ja määräsi koelääkityksen,lääke vauttoi osaan oireisiin muttei kaikkiin.kärsin tästä ja olen tosi epätoivonen,asiaa ei auta etä olen niiiiin ahdistunut ja tuskastunut.☹️

Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 27.08.2013 klo 19:01

Kuulostat mielestäni juurikin täydellisen tyypilliseltä kilpirauhaspotilaalta. Lisäksi sinulla saattaa olla lisämunuaisen uupumus, ja muitakin umpieritysrauhasiin liittyviä vaivoja ehkä. En ole lääkäri vaan jo hoidon alla oleva potilas .
Lueppa kilpirauhasfoorumia ja muitakin on mutten nyt muista. Googlaa lisää. Googlaa myös lisämunuaisen uupumus, tai on muitakin lisämunuaissairauksia. Hoitavia ja tietäviä lääkäreitä on vähän tällä saralla ja hekin ovat pääasiassa yksityisiä. Listoja pätevistä lääkäreistä löytyy myös muistaakseni kilpirauhassivustolta. Tämä on just sellanen olotila mihin tyrkytetään hoidoksi masennuslääkkeitä, mutta itse kun vaan jaksat pikkuhiljaa hakea tietoa lisää niin kaikki on hoidettavissa. Facebookissa on myös kilpirauhashormoonit-ryhmä, eläinperäiset kilpirauhashormoonit-ryhmä ja lisämunuais-ryhmä.
Itse olen kilpparipotilas ja epäilen nyt lisäksi lisämunuaisuupumusta. Tosin sairauslomalla olen siis burnoutin ja vakavan masennuksen vuoksi mutta esim pitkäaikainen stressi johtaa tuohon lisisuupumukseen.
Joo tiedän tästä asiasta enemmän kuin moni muu mutta en jaksa kirjoittaa. Joten aloita vaikka tuolta kilpirauhasfoorumista.

Käyttäjä jasmine88 kirjoittanut 31.08.2013 klo 10:20

moikka kiva kun joku jaksoi vastata viestiini.oon lukenut paljon kilpirauhasenvajaatoiminnasta epäilen että mul on rt3 ongelma ja lisämunuaisten uupumus,muttakun olen työtön ja ei ole rahaa käydä yksityisellä.mulla oli koe lääkitys perus thyroksin mut ei se oikein auttanut mua.ajattelin alkaa säästämään rahaa ja mennä sinne yksityiselle endolle,kun löytys joku hyvä endo joka osais auttaa.mun t4v on laskenut 17 arvosta 10 ja ths on ollut 1 ja kahen välillä.sentraalinen on tutkittu sitä ei oo.

Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 10.09.2013 klo 01:20

Hei, sinähän olet hyvin perillä näistä asioista. Harmi vaan kun perusterveydenhuolto ei tunnusta näitä kilpirauhaseen liittyviä ongelmia. Luultavasti suuri joukko pitkäaikaismasentuneist,ja lyhytaikaisistakin, sekä paniikkioireiset ja kaiken kaikkiaan monenlaiset mielialahäiriöt voitaisiin hoitaa jos nämä sisäeritysrauhasiin liityvät ongelmat tunnustettaisiin.
Tarinasi kuulosti todellakin niin selkeästi kilpirauhas- ja lisämunuaisuupumusongelmalta että kannustan etsimään asiantuntevan lääkärin ja säästämään sitä rahaa. Elämän laatu muuttuu niin radikaaliksi ja palaat omaksi itseksesi kun saat nuo asiat kuntoon. Facebookissa on vertaisryhmiä kilpirauhassairaudet, lisämunuaissairaudet ja eläinperäiset kilpir....no en edes muista tarkkaa muuta kyllä ne sieltä löytyy. Kannattaa liittyä niin saat tukea. Ja sieltä löytyy myös tietoa tätä asiaa hoitavista lääkäreistä. Älä tuhlaa rahojasi väärään lääkäriin.
Tsemppiä, ja jos vaan mitenkään voit niin tee elämästäsi mahdollisimman stressitön (lisämunuaisen tarvii huilia)
😉