uupumus vai kolmenkympin kriisi?
Täytän syksyllä pyöreitä ja jotenkin se vaan ahdistaa niin etten henkeä saa. Ehkä siksi että olen epäonnistunut elämässäni ja kohta on liian myöhäistä Yläasteella ajattelin, että ainakin kolmekymppisenä minulla olisi jo aviomies, 4 lasta ja omakotitalo. Toisin kävi 🙄
Opiskelen vielä, opinnot ovat olleet viimeiset 9 kk melkein jäissä koska en saa mitään aikaiseksi. Elän toimeentulotuella, koska opintotukikuukaudet on käytetty. Töitä en saa, viimeisinpään hakemaani paikkaan oli muita hakijoita 150. Seitsemän vuoden parisuhdekin on katkolla. Eikä lapsia!
Lopetin masennuslääkkeet itse vähitellen vähän yli vuosi sitten (niitä olin syönyt paria taukoa lukuunottamatta noin kahdeksan vuotta). Silloin minulla oli vielä selvät sävelet; teen gradun loppuun, valmistun ja saan töitä. Siitä sopivan ajan kuluttua tulen sitten raskaaksi, tästä syystä lopetin masennuslääkkeet (jotta ehtivät poistua elimistöstä ennen raskautta). Oikeastaan minulla oli niinkin hullu ajatus kuin, että saisin ensimmäisen lapseni ennen kuin täytän kolmekymmentä. Melkeinpä joka vuosi olen laittanut mielessäni lapsentekoa vuodella eteenpäin, mutta kolmekymppiä oli ehdoton takarajani.
Miksi sitten en ole hankkinut vielä lapsia? Kauppaopiston jälkeen en saanut oman alan töitä, joten lähdin ammattikorkeakouluun. Korkeakoulun jälkeen laitoin huvikseen paperit hakuun yliopistoon, koska en edelleenkään saanut koulutustani vastaavaa työtä taikka muuta kuin pätkätöitä. Pääsin yliopistoon ja sinne menin, pakkohan minun oli (ensimmäinen meidän suvusta). Mä olen nyt peruskoulun jälkeen opiskellut sellaiset 11 vuotta ja mitä mulla on siitä näyttää! Surkea elämä, isot opintolainat ja valmistuttuani olen ylikoulutettu työtön. Ja muuta en halunnut kuin vakituista työtä, jotta voin perustaa perheen.
En tiedä johtuuko masennuslääkkeiden lopettamisesta vai tulevista kolmekymppisistä, mutta en jaksa yhtään mitään. Gradua en ole juuri saanut tehtyä, ahdistaa lähteä edes kämpästä ulos. Välillä vaan itken monta päivää putkeen, kunnes tulee liian kova nälkä ja on pakko lähteä kauppaan. Toisinaan käyn koululla, mutta sellaiseen aikaan kun tiedän ettei muita siellä ole. Kauheastihan tämä hävettää kun en pysty suoriutumaan niin kuin pitäisi. Kaikilla vanhoilla tutuilla menee niin hyvin ja on jo kaikki mitä pitäisi.
Opiskelupaikkani on tosiaan toisella paikkakunnalla kuin sisarukset ja poikaystävä. Kotikaupungissa minulla on ollut siedettävämpi olo, vaikkakin gradu kummitteli kokoajan ajatuksissa, kunnes poikakaverin kanssa päätimme pitää taukoa jatkuvien erimielisyyksien vuoksi. Nyt olen yksin täällä pienessä opiskelijakämpässä eikä lapsia ole lähimaillakaan tulossa ja mietin että jaksanko enää. Kaikki mitä mä yritän menee kuitenkin päin brinkkalaa. Tuntuu että koko elämä on ollut vastoinkäymisiä toisen perään, ja se sais jo riittää!
Anteeksi tämä vuodatus, kuulostaa varmaan katkeralta tai itsesäälissä rypemiseltä. Tähän ei tarvi vastata ellei välttämättä halua, purkaminen vaan auttaa kun oikein masentaa ja kun ne kaikki elämässä koetut negatiiviset jutut valtaa mielen. Kiitokset teille muille, jotka niin rohkeasti olette viesteissänne avautuneet!