Hei, Halfa!
Olen elänyt ja asunut monilla eri paikkakunnilla ja minulla on usein ollut samoja tuntemuksia kuin sinulla. Kaikista eniten minua on auttanut se, että ei jää neljän seinän sisään kotia. Ja se ei tarkoita, että etsii väen vängällä seuraa -Se vain ainakin minulla lisää ahdistusta. Voit vaikka ottaa pientä evästä ja hyvän kirjan ja mennä rannalle, metsään tai puistoon rentoutumaan ja vähän seuraamaan muiden ihmisten menoa. Myös kotona tanssiminen, radion kuuntelu ja laulaminen auttavat. Ensin voi tuntua hassulta tanssia, mutta alkuun voi vain nousta ylös ja heiluttaa vähän peppua 🙂. Television katselu saa minut tuntemaan oloni yksinäiseksi - en tiedä minkä vuoksi.
On hienoa, että sinulla on pientä puuhaa sukulaisten kanssa ja jos olette läheisiä niin voisit vaikka kutsua heistä jonkun illanviettoon. Meillä on aina välillä jonkun sisaren kanssa viini ja leffailta. Olisi tärkeää löytää rentouttavaa tekemistä, ettei yksinäisyys täytä koko päätä. Yksi ehdotukseni on, että menet vaikka kirjastoon selailemaan kirjoja ja lehtiä tai luet netistä mokailupalstoja. Tällaiset asiat minua piristävät yksinäisinä hetkinä.
Joskus on myös olo, että kaikki kaatuu ja pää on täynnä ahdistusta, eikä kykene tekemään mitään. Silloin puristan tyynyä ja itken oikein kunnolla. Sen jälkeen olo on usein parempi. Toisten nähden itkeminen on ollut minulle iso opettelun paikka ja vasta tänä vuonna olen ensimmäistä kertaa ikinä itkenyt äitini nähden. Voisit yrittää ottaa asian puheeksi poikaystävän kanssa. Omista tunteista puhuminen auttaa, vaikka aluksi voi olla vaikeaa.
Toiselle paikkakunnalle muutto on iso muutos ja alkuun olisi tärkeää yrittää opetella viihtymään omassa seurassa. Se voi olla hankalaa, mutta pikkuhiljaa olotila paranee. Näin ainakin minulla ja nykyisin en ahdistu suuresti yksin olosta. Sosiaaliset kontaktit ja ystävät ovat tietysti tärkeitä ja toivon, että löydät jonkin yhteisön sieltä Rovaniemeltä johon liittyä. Toivottavasti saat kirjoitusestani jotain apua.
Aurinkoista kesää sinulle Halfa!