Uskominen ja uskomattomuus on hieman hankala asia.
Se, onko Raamatun sanoma totta, on hieman hassu ajatus. Lopulta kun kukaan tämän maan päällä elävä ihminen ei tiedä, mitä tapahtuu esim. kuolemassa, miten maailma on syntynyt, mitä on avaruus ja mitä sen rajoilla on. On vaikea edes tietää, mitä on olemassaolo! Sille ei ole selkeää vastausta. Tiedemiehet ja erilaiset uskonnot ovat tuoneet julki oman teoriansa, mutta ne ovat vain teorioita, arvauksia.
Minä uskon aika vakaasti että se ultimaattinen "totuus" on jotakin, mitä ihmismieli ei voi järjellään selittää. Kun alkaa ajatella, on vaikea edes ymmärtää, miten on olemassa tai miksi.
Olen ollut aina sellainen huolehtijamurehtija. Tällaisen huolehtijamurehtijan on vaikea sietää sitä, että jokin asia on tajunnan ja hallinnan ulkopuolella (kiitos sinä Tukinet-tukihenkilö joka sanoitit ongelmani päivystyksessä!). Aika monen ihmisen on vaikea hallita sitä ajatusta, että loppujen lopuksi emme tiedä lainkaan siitä, mistä luulemme tietävämme kaiken.
Toimin työssäni uskon kanssa ja eri uskontojen, erityisesti niiden historian tutkiminen on ehkä kaikista ihaninta, mitä tiedän. Kun miettii sitä faktaa, että eri puolilla maailmaa on suhteellisen samaan aikaan syntynyt melko samanlaisia uskontoja ja usko on ollut ihmisen kehityksessä mukana "aina", niin jotenkin sitä miettii että on pakko olla jokin. Se, että onko se sitten muinaisten kansojen luonnonjumala, meidän tuntemamme pyhä kolmiyhteinen Herra vai Allah, ei voi kuitenkaan tietää. Tai sitten se on yksinkertaisesti sekoitus noita kaikkia - uskonnothan ovat vain erilaisia tulkintoja maailman tarkoituksesta, synnystä, kuolemasta, lopusta ja arvoista.
Olen kristitty ja uskon Jumalaan. Mutta koska Jumala ei ole näyttänyt minulle kasvojaan, pidän mahdollisena että hän on erilainen kuin millaisena minä hänet näen. Minusta hän ei ole ihminen, ei aave, ei partaukkeli, ei enkeli, hän on jotain mitä mieleni ei voi ymmärtää koska hänellä ei ole kroppaa. Kaikki kristinuskon ajatukset eivät kohtaa minun ajatuksiani Jumalasta. Minusta on täysin mahdollista, että vaikkapa muslimit ovat enemmän oikeassa Jumalan suhteen. Tai pidän jopa mahdollisena, että meidän Jumalamme onkin Äiti Maa ja asuu jokaisessa elollisessa olennossa.
Olen myös miettinyt ajatusta, että ehkä häntä ei sittenkään ole. Tai hän onkin sitten vain sattuma, kohtalo.
Kuolemasta ajattelen sen verran, etten aio pelätä sitä ennen kuin varmasti tiedän, mitä se on. Jos taivaan portit aukenevat, olen toivottavasti elänyt sellaista elämää, että voin kävellä niistä sisään selkä suorana. Jos jatkan seuraavassa elämässä, toivon että saan silti säilyttää ihanat muistot. Jos tipun kadotukseen, hyvä - en voi silloin surkutella taivaankaipuutani.
Lopulta nämä asiat eivät selviä kovinkaan helposti, joten niillä ei kannata liiaksi vaivata päätään. Iltarukouksen lausun sille Jumalalle, oli hän sitten kohtalo tai kolmiyhteinen pyhyys. Pyydän voimaa ja kiitän kaikesta mitä minulla on.