Hei pitkästä aikaa.
Varoituksena kerron, että teksti on pitkä- Kiitos siis jos jaksat lukea sen.
Moni teistä voi tietää jo osan näistä asioista, kun olen täällä niistä maininnut, mutta kirjoitan nyt kaiken tähän vielä. Olen siis pian 23 täyttävä nuorimies, olen seurustellut ( tai en voi sitä siksi kutsua), pian 6 vuotta nykyisen naisen kanssa. Hän on n1,5 vuotta vanhempi kuin minä. Ihan suhteen alussa, kaikki oli hyvin, mutta puolen vuoden jälkeen hän sairastui vakavaan aivosyöpään, jonka jälkeen kaikki muuttui – tai jälkeenpäin ajateltuna, osa piirteistä oli jo olemassa, en vain huomannut niitä lasien läviste. En tiedä kuinka sen sanoisi kauniisti, mutta syöpä vaikutti hänen aivoihinsa niin, että hänet saatetaan määritellä kehitysvammaiseksi. On sellaisessa päivätoimintakeskuksessa ja eläkkeellä. Vaikka kaikki niin sanovat, en vain halua sitä hyväksyä tai nähdä.
Joka tapauksessa hän ei ole enää sama ihminen, hyvine ja huonoine puolineen. Muutos ei ole pahaksi, mutta tässä tapauksessa ehkä liian paljon minulle. Syynä on se että en saa tästä mitään mitä toivoisin, tai mistä olen haaveillut. Sydän itkee hellyyden, läheisyyden ja tunteiden osoittamista. Arjen jakamista ja kysymystä ” mitä kuuluu”. Olen tästä vuosien aikana hänelle kertonut, ja pyytänyt että näitä asioita olisi enemmän, kuin vain omasta aloitteestani, ja aina hän lupaa tehdä niin. Mitään ei kuitenkaan 5 vuoden aikana ole tapahtunut. Välillä musta tuntuu että olen palvelija ja ihminen kenestä ei tarvitse välittää. Tiedän, että hän ei tee sitä tahallaan, siksi tuntuu pahalta hänen puolestaan, kun ei voinut syövälle ja sen vaikutuksille mitään.
Pidän kuitenkin hellyyttä, sanoja, hyviä tekoja ja toisen huomioimista tärkeinä suhteessa, ja en enää ole tämän vuoden aikana jaksanut enää niitä hänelle antaa, sillä tuntuu että ei pidä niistä, vaan puhelin on aina kädessä. Ei kyllä ole mitenkään sitä huomioinut, että olen jättänyt ne pois. Se loukkaa sydänjuuria myöten. Jopa niin, että en tiedä pystynkö uskomaan, että mikä on normaalia suhteissa ja mikä ei. Kun ei ole kokemusta normaalista suhteesta ( sellaisesta miten sen itse kuvittelisin olevan).
En milloinkaan saa halausta, kauniita sanoja enkä suukkoja. Se sattuu. Olenkin tässä pohtinut uskaltaisinko erota, ja jäädä yksin. Suurin syy, miksi en ole näin tehnyt, on yksinäisyyden pelko. Sydäntä särkee nähdä normaaleja perheitä ulkona, siksi en enää käy siellä. Mediassa ja tuttavapiirissä kaikki ikäiseni nuoret miehet on yksin. Media kertoo niistä myös. Esim. yksi uutinen iso osa nuorista miehistä jää yksin. Niiden lukeminen masentaa enemmän ja enemmän.
Onko se minunkin kohtalo? Kelpaako tällainen tavallinen suomalainen nuorimies enää kenellekään? Jäädäkö tähän huonoon tilanneeseen?
Perheeni on vuosia kehottanut, että jättäisin tämän naisen, mutta yksinäisyyden pelon takia en ole saanut lähdettyä etsimään sitä, kuka oikein olen ja mihin olen menossa. Aikaa ja rahaa olisi pieneen matkusteluun, mutta rohkeus elämään puuttuu. Emme ole koskaan asuneet yhdessä, enkä sitä haluaisikaan, sillä tekisin kaiken. Hän ei kotonaan voitele edes leipäänsä itse.( silloin kun olen siellä vierailulla, olen tämän huomannut, sekä silloin kun joskus tavataan ja käydään syömässä, teen sen hänen puolestaan, kun niin pyytää) Asuu vielä kotonaan. Tiedän, että ei tee sitä tahallaan, ei saa käsittää väärin.
En halua syyttää häntä näistä, sillä eihän sille mitään voi. Älkää käsittäkö väärin, hän on aivan ihana ihmisenä, mutta en koe oloani tässä tilanteessa hyväksi. Ahdistus ja suru suurimpana. Myös voimakas myötätunto on häntä kohtaan, koska tiedän että sisimmässään hän on sama kuin ennen, mutta sairaus muutti aivotoimintaa niin paljon. Elämäni suurin unelma on tasavertainen hellyydentäyteinen parisuhde. Enää en vain tiedä kelpaanko ☹️
Tuntuu että tämä on vain kaverisuhde, eikä parisuhde. Eikä ole ollut sitä vuosiin, en vain ole hyväksynyt sitä, vaikka perheeni niin sanoo, en tarkoita että itse olisi syytön, vaikka se siltä tuntuu. Ehkä tämä ajatusmaailma on osa mun kasvuprosessia miehenä?, puran vain tuntojani tänne.
Osaisiko joku auttaa? Olisin niin kiitollinen, jos saisin neuvoja täältä kautta.
Ps. Ahdistusta aiheuttaa myös se, että silloin harvoin kun liikun kaupungilla moni ikäisistäni pareista on niin päin, että on suomalainen nainen ja ulkomaalaistaustainen mies. Nettikeskusteluissakin joita luen, haaveillaan siitä. Mihin minä enää kuulun ☹️ ? Onko mulle paikkaa kenenkään sydämessä? Näitä iltaisin pohdin, kun kokemusta eikä uskoa enää oikein ole. Helpottaa tunnustaa tuo pelko vielä uudelleen tänne.
Anteeksi epäselvä kirjoitus, tarkennan myöhemmin ja vastaan mielelläni kysymyksiin 🙂 Nyt yritän nukkua…
ja tiedän että voin kuulostaa nössöltä tai jotain, olo on vain melko ahdistunut ja sekava, en oikein tiedä miten sen kirjoittaisin ☹️