unilääke

unilääke

Käyttäjä timuk aloittanut aikaan 16.06.2011 klo 18:55 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä timuk kirjoittanut 16.06.2011 klo 18:55

olen käyttänyt kauan( vuosia) imovanea nukahtamiseeni…
yöllä herätessäni olen pahalla tuulella suorastaan vihainen ja tuskainen samoin vaikka jos nukun noin suht hyvän ja pitkän yön,,,
olen aamulla tosi äreä en saattaisi kuunnella millään mitään ääntä pitäisi olla aivan hiljastA….menee monta tuntia ennen kuin rauhotun….jos rauhotun?
Sitten sain ihottumaani ataraxia tarvittaessa käyttöön ja voi miten ihanan unen se antoi, en ottanut imovanea ollenkaan….
nukuin rauhallisesti en ollut pahalla päällä yöllä jos eräsin ja aamukin alkoi tosi levollisesti…
Puhuin asiasta terapeutilleni ja hän sanoi että usein unilääkkeet (tai nukahtamislääkkeet)
alkavat pitkässä käytöss’ä käyttäytymään vastaan…
että joku voi saada ihan raivokohtauksiakin….
No ei sitten ihme jos minäkin olin niin pahalla tuulella kun käytin sitä!!
Aloin käyttämään tuota atarxia iltoisin rauhottamaan mieltä ja unta…oli IHANAA sada nukkua rauhallisesti…vuosien jälkeen….
Vihjaisin asiasta myös lääkärille mutta hän oli erimieltä, ja antoi erilääkettä minulle rauhoittamaan ja unta antamaan…🙄
miksi toimitaan näin? miksi potilasta ei kuunnella…..😠

Käyttäjä timuk kirjoittanut 18.06.2011 klo 15:40

eikö muilla ole samanlaisia kokemuksia lainkaan?😐

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 19.06.2011 klo 07:47

Mitä lääkettä sait tilalle? Mietin lähinnä että Atarax on niin vanha lääke että sitä myydään monella muullakin nimellä, jos olet saanut jotakin niistä? Muuten en ymmärrä, miksi sitä ei voisi määrätä. Minulle lääkärit ovat kyllä kertoneet ja perustelleet miksi määräävät jotain muuta, sen jälkeen olen sitten tarvittaessa vielä keskustellut lääkärin kanssa ja hän on saattanut muuttaa kantaansakin.
Kokeile siis sitä saamaasi lääkettä ja jos se ei toimi, soita ja kerro se lääkärillesi.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 19.06.2011 klo 09:38

Mitäs se "erilääke" oli? Minulla on kyllä kokemuksia univaikeuksista. Itsekin olen käyttänyt nukahtamislääkettä, unilääkettä ja jotain muutakin. Parhaimmat unet olen saanut erilaisilla rentouttavilla hoidoilla ja kylmä näyttää olevan myös hyvä rauhoittaja.

Unettomuus voi johtua niin eri asioista ja sen mukaan pitäisi sitten olla hoitokin.

Ei tuo välttämättä sinulla ollut sitä, ettei lääkäri olisi sinua kuunnellut. Tuommoinen allergialääkkeen käyttö ei luultavastikaan ole järkevää jatkuvasti, vaikka hyvät unet nyt sillä olet saanutkin.

Mikäs sinulla aiheuttaa unettomuutta, tai nukahtamattomuutta? Käytkö ylikierroksilla? (aineenvaihdunta) vai mietitkö asioita, vai onko se vaan kierre jostakin, niinkuin usein: kun ei saa unta, alkaa pelkäämään, ettei saa unta ja nukahtamishetkestä tulee jopa stressaava, nukahda siinä nyt sitten.

Nukahtamishetken pitäisi olla huomaamaton vaipuminen. Esim melatoniini toimii toisilla hyvin: lisää uneliaisuutta, mutta ei toimi, jos on yliväsynyt, silloin melkein oksettaa ja lisää vain yliväsymyksen tuskaa.

Käyttäjä timuk kirjoittanut 20.06.2011 klo 21:15

KETIPINOR lääke tuli tilalle.
joka vie tolloksi illasta ja aamusta pitkään ja väsyttää toki...
mutta erilailla tulee sellanen raskas oloa...😠
1 tabletti jo vaikuttaa noin ja annosta pitäs vain lisätä.
En halua kesääni pilata nukkumalla haluan nauttia kesästä ja luonnosta...nukutaan talvella....

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 21.06.2011 klo 12:45

Moi,

Minun tietääkseni Ketipinoria annetaan kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja tiedän että se väsyttää todellakin. Se pitäisi kai ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa ettei aamulla ole ihan "pihalla". Luultavasti sitä määrätään myös unilääkkeenä pieninä annoksina. Minulle määrättiin Ataraxia melko harmittomana lääkkeenä ihmettelinkin miksei sinulla voida sitä jatkaa.

Käyttäjä timuk kirjoittanut 21.06.2011 klo 16:24

😎 niin sanoppas muuta kuin asiaa.
No ehkä tästä ketipinoorista lääkäri saa paremmat provikat..😟
Kentietää...

Käyttäjä Iltasatu kirjoittanut 21.06.2011 klo 23:35

Kokeile kuitenkin sitä ketipinoria. Se vaikuttaa aika tasaisesti pitkin yötä. Itse olen ottanut sitä parhaimmillaan 4 tablettia iltaisin ja sen lisäksi vielä imovanea. En ole kokenut sen väsyttävän seuraavana päivänä, mutta annos on toki yksilöllinen

Käyttäjä Desper kirjoittanut 22.06.2011 klo 00:45

timuk kirjoitti 16.6.2011 18:55
Vihjaisin asiasta myös lääkärille mutta hän oli erimieltä, ja antoi erilääkettä minulle rauhoittamaan ja unta antamaan...
miksi toimitaan näin? miksi potilasta ei kuunnella.....

Kannattaisiko kysyä asianomaiselta lääkäriltä? Hän varmaan tietäisi parhaiten, miksi määräsi lääkettä. Googlaamalla lääkkeitten nimillä voisi myös löytyä tietoja kummastakin lääkkeestä.

Käyttäjä Wilzu-77 kirjoittanut 22.06.2011 klo 01:51

Minua ihmetyttää lääkärisi asenne. Ketiapiini on lääke skitsofreniaan ja bipoon, ja vaikka noista ei olisi kumpaakaan, niin Ketiapiinia määrätään unta antamaan ja tasaamaan. Ensimmäiset pari kuukautta saattaa mennä nukkuessa ja pöllyssä, mutta sen jälkeen pitäisi karista aamupöhnät ja muut silmistä, kun elimistö tottuu kyseisen neuroleptin vaikutukseen. Joillekin ollut todella toimiva lääke, mutta ei se kaikille sovi, ja onhan siinä omat sivuvaikutuksensa.

Se ihmetyttää, ettei suostunut Ataraxia jatkamaan, koska sitähän nimenomaan tarjotaan unilääkkeiden ja rauhottavien tilalle (bentsojen tilalle siis). Vielä siinä määrin, että niitä pitäisi nappailla monta päivässä, kun eivät mukamas koukuta, kuten bentsot. Itse joskus testannut, eikä ollut minulle sopiva lääke ollenkaan, kun ei auttanut mihinkään, pakki vaan meni sekaisin. Kokeile nyt vielä Ketipinoria, jos vaikka tottuisit niihin nopeasti. Mikäli ei homma parane, niin lääkärille vaatimaan Ataraxit takaisin. Atarax tuli suomeen jo muistaakseni 1960-luvulla ja käytetty allergialääkkeenä, ja näköjään relaksanttinakin toisinaan. Tsemiä Sinulle!🙂 Tiedän miten ilkeitä uniongelmat ovat.

Käyttäjä timuk kirjoittanut 22.06.2011 klo 19:28

millaisia muita sivuvaikutuksia teillä ollut, tuon väsyn lisäksi😑❓