Unihalvaus vai valveuni vai mitä?

Unihalvaus vai valveuni vai mitä?

Käyttäjä Unetar aloittanut aikaan 27.09.2015 klo 13:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Unetar kirjoittanut 27.09.2015 klo 13:06

Onko kellään kokemuksia näistä?
Itselläni on välillä mielestäni unihalvausta muistuttavia kokemuksia,
mutta erona on se, että koen niitä siinä vaiheessa kun olen vaipumassa uneen.
Unihalvauksen kerrotaan tapahtuvan unen loppuvaiheessa eikä alussa.

Alkuun pelkäsin näitä ja yritin taistella nukahtamista vastaan silloin, kun kun tajusin
vaipuvani sellaiseen halvaantuneeseen tilaan. Nyt en ole enää taistellut vastaan, vaan vain odottanut mitä tapahtuu. Aina tulee tunne, että huoneessa on joku paha olento, ”demoni” tms. Tämä olento halaa minua ja tunnen sen täysin fyysisesti. Siis ihan kuin joku halaisi oikeasti. Se siinä on karmivinta.

Viime yönä koin sen taas. Se olento jopa puhui minulle, mutta en saanut mitään selvää, kun se puhe kuullosti hidastetulta mongerrukselta. Sellaiselta ”paholaisen puheelta”. Kuullostaa varmaan ihan oudolta, mutta en osaa sitä paremmin selittää. En koskaan näe sitä olentoa, vaan vain tunnen sen läsnäolon ja kosketuksen. Ja nyt kuulin äänen. Unihalvaus tai mikä olikaan, karisi lopulta aika pian pois ja pystyin taas liikkumaan. Hetken aikaa ajattelin kyllä ihan tosissani, että mitä jos minua oikeasti kiusaa joku ”demoni” ja voin siksi aina huonosti ja olen masentunut. Nyt se ajatus tuntuu jo ihan hölmöltä, mutta säikähtäneenä sitä ajattelee yhtäkkiä mitä sattuu.

Onneksi näitä ei tapahdu usein.
Kiinnostaisi tietää, on kellään koskaan ollut mitään vastaavaa?

Käyttäjä Jupiteri kirjoittanut 27.09.2015 klo 20:45

Valveunessa kai näkee unta tietäen, että se on unta siinä unessa, ja voi itse kontrolloida itseään siinä unessa. Ne on ihan kivoja unia, semmosia voi kai jotenkin treenata, että niitä näkisi useammin. Joskus olen nähnyt valveunia ja olen hyppinyt vuorien laelta lentää leijuen alas kauniissa maisemissa, hyppinyt puista toisiin puihin kuin apina, loikkien ollen vain tyyliin sata metrisiä ilmassa leijjuen.😀... Joskus olen taas nähnyt unia joissa tuntunut, että olen hereillä ja juurikin halvaantunut siihen paikkaan. Muistan lapsuudesta asti unen, nukuin parvisängyssä ylhäällä, yhtäkkiä huoneestani rupesi kuulua moottorisahan ääni, enkä kyenny liikkumaan sängyssäni ja tuntui että olin hereillä, mutta untahan se oli. En muista heräsinkö siihen vai miten se loppui. Viimeisin minkä muistan on tältä vuodelta kun olin nukkumassa, en muista missävaiheessa unta. Kuitenkin unessa heräsin siihe kun joku painoi nyrkillä rintalastaani painavasti ja olin halvaantuneenä kykenemätön liikkunaan, pystyin huutamaan kuitenkin, mutta sekin oli vaimeaa huutoa, kuin yritystä huutaa lähinnä. Sitten oikeasti heräsin ja tajusin sen olevan unta.
Joskus olen nähnyt unta, että nukuin pommiin tai jotain vastaavaa, ja aamulla herätessä ollut ihan siinä unen ajatuksessa kiireessä lähtemässä, kunnes tajunnut et en mä mitään unohtanutkaan tai myöhstynyt ku se olikin unta.
Usein unissani jos juoksen jotain karkuun tai yriyän puolustautua niin juokseminen on hidasta, raskasta kuin suossa menisin, ja jos vaikka yritän lyödä unessa jotain käteni liikkuu raskaasti ja hitaasti eikä se oikein lyö.
Harvemmin kuitenkin näen omituisia unia, uskoisin että kaikilla on niitä joskus.

Käyttäjä Unetar kirjoittanut 27.09.2015 klo 23:38

Löysin itse artikkelin aiheesta:
http://www.hs.fi/elama/a1344134903844

"Moni kokee pahan läsnäoloa. Jotkut näkevät olemattomia hahmoja tai tuntevat, että heitä kosketetaan."

Juuri tuollaisia ne minulla ovat.

"Unihalvaus tulee yleensä selällään nukkuessa"

Ja tuokin pitää paikkansa, että olen silloin aina nukkunut selälläni.

Artikkeli ei anna vastausta siihen, että miksi näihin halvauksiin
liittyy niin vahva tunne pahan läsnäolosta. Haluaisin myös löytää tietoa siitä, mikä tämän laukaisee. Ehkä joku stressi tms? Olen kyllä ollut pitkään hyvin ahdistunut.

Käyttäjä Jupiteri kirjoittanut 28.09.2015 klo 11:13

Itsekkin tainut selällään nukkua kun ne oudoimmat unet ollut.
Omasta mielestäni stressi, ahdistus..ihan armasti vaikuttaa uniin. Kaikki mitä elämässä koet, tunnet, näät, aistit, päivittäiset asiat vaikuttaa siihen minkälaisia unia näkee. Ehkä aivot käsittelee asioita unien kautta jotenkin? Media vaikuttaa, elokuvat yms. Vaikka nyt lapsi enään ole, niin ykskerta kun kattelin våsyneenä jotain elokuvaa jossa tyypiltä pommi räjäytti jalat irti, näin seuraavana yönä unta jossa tapasin sattumalta yhden vanhan ystävän jota en ole vuosiin nähny, ja hänellä oli molemmissa jaloissa tekojalat. Mielestäni selvä yhteys elokuvan kohtaan jossa tyyppi menetti jalkansa. Vastaavia aikasemminkin nähny missä jonkun asian pystynyt aika helposti yhdistämään uneen.
Sitä en tiiä miks pahan läsnäolo liittyy usein unihalvauksiin. Ei kai sitä halvaantuis ellei se olis jotain pahaa?
Mieti mistä sun ahdistuneisuus voisi johtua ja liittyykö unet jotenki ahdistuksen syihin. Ikävät uutiset maailmalta, yms. Asia kun asia mihin paljon käyttää ajatusta varmaan helpommin tulee uniin. Esim seuraa paljon uutisia jotka nykyään on yleensä 100% negatiivisia, dramaattisia ja kauheita asioita, ne jää ehkä alitajuntaan, negatiiviset asiat = negatiivisia unia. Tässä jotain pohdintaa ja ajatuksia.