Uni ja sen puute

Uni ja sen puute

Käyttäjä Oryx aloittanut aikaan 13.03.2010 klo 20:42 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Oryx kirjoittanut 13.03.2010 klo 20:42

Millaisia kokemuksia täällä on ihmisillä unta parantavista/uni/nukahtamislääkkeistä? Saatteko niillä nukuttua vai nouseeko toleranssi käytön myötä? Itse saan sekä bentsoja että aika kasan neurolepteja iltaisin nukkumista varten. Annostus on tällä hetkellä 950mg Seroquelia ja 40mg Tenoxia. Olen pienikokoinen naisihminen joten pelkästään tuon Seroquel-määrän pitäisi kolauttaa minulta taju pois noin 10-12 tunniksi. Kuitenkin riippuen siitä miten aikaisin olen mennyt nukkumaan, herään joko kolmelta, neljältä, viideltä tai kuudelta. En siis nuku tuolla annoksella muutamaa tuntia enempää. 3-5 tuntia tuntuu olevan se raja.

Seroquelia ei tuosta voi juuri enää nostaakaan, ja olen kokeillut käsittääkseni lähes jokaista markkinoilla olevaa uni- ja nukahtamislääkettä Dormicum mukaan lukien, ilman tehoa. Minä en vain yksinkertaisesti nuku. Päivät kuluvat ihan tokkurassa, tuntuu että mitään ei pysty tekemään kun on niin väsynyt. Päivisin sitten usein vaivunkin uneen lyhyiksi tai joskus pidemmiksikin pätkiksi ilman mitään lääkeapua. Tuntuu että nukun silloin huomattavasti paremmin ja herään virkeämpänä – aamuisin herätessä Seroquel-kooma kun jatkuu vielä useita tunteja.

Öisin en kuitenkaan saa nukuttua ilman kemikaaleja – en ole nukkunut yöllä luonnonunta sen jälkeen kun minulle 10 vuotta sitten ensimmäisellä sairaalareissullani tyrkättiin joka ilta unilääkkeitä, vaikkei minulla ollut koskaan ollut mitään vaikeuksia nukkumiseni kanssa. Tuntuu että sieltä käsin minut ajettiin lääkekierteeseen jota en alunperinkään tarvinnut. Annetaanko sairaalassa automaattisesti unilääkkeet kaikille? Muutamassa muussakin tuntemassani tapauksessa näin on käynyt.

Käyttäjä rsnn kirjoittanut 14.03.2010 klo 00:32

Hei,

Itse henkilökohtasesti en ole tarvinnut kovia lääkkeitä unensaamiseen. Yli vuosi sitten ensimmäistä kertaan kun minulle määrättiin unen saamiseen tenoxia, 20 mg. Se riitti nukahtamiseen hyvin, mutta ei pitänyt heräilyä oisin poissa. Käytin sitä tarvittaessa noin kuukauden pari silloin, kunnes sain unirytmin jonkinlaiseen kuntoon.
Nyt sain uudestaan unilääkkeitä. Lääkäri määräsi Ketipinoria (En ole nyt täysin varma onko se sama kun tuo sinun lääkityksesi, seroquel), 25 mg, mutta käski aloittaa yhdellä tabletilla ja jos annos ei tunnu tehoavan otan useamman tabletin. Lääke on tarkoitettu oman lääkkeeni rinnalla käytettäväksi, enkä vielä ole kyllä huomannut vaikutusta. Lääkkeen pitäisi pitää öisin uni kokonaisena ilman katkoksia, mutta ei oikeen ole pitänyt. :s

Itse kun jouduin sairaalaan, en saanut unilääkettä automaattisesti. Jouduin pyytämään sitä erikseen. Mutta toisaalta huomasin, että unilääkkeiden määräys kaikilla potilailla oli aika henkilökohtaista. Jotkut saivat sen jo iltalääkkeen kanssa, jotkut joutuivat pyytämäät sitä.

Käyttäjä Palmu kirjoittanut 15.03.2010 klo 05:35

Minulla menee tällä hetkellä Tenox 20 mg unta antamaan. Ongelma vain on se, että unet jäävät vähän lyhyiksi, eli herään jo kolmen aikaan. Nukahdan kyllä yleensä nopeasti otettuani unilääkkeen.

Muu lääkitys on Truxal 100 mg ja Solazin 30 mg sekä Topimax 25 mg aamuin illoin. Lisäksi menee Diapamia tarvittaessa. Truxalin ja Solazinin pitäisi antaa unta ja välillä olenkin nukahtanut ilman unilääkettä, mutta nukkunut vain kolmeen asti.

On kokeiltu myös unta antamaan Circadinia eli pitkävaikutteista melatoniinilääkettä. Sekin antoi alussa unta tuonne viiteen / puoli viiteen, mutta sitten aloin taas heräämään kolmelta.

Saatan myös nukahtaa vielä uudestaan joksikin aikaa kolmelta heräämisen jälkeen.

Olen pysytynyt ottamaan päiväunet toisinaan silloin, kun ei ole muita menoja iltapäivällä ja se vähän helpottaa univajetta yöllä.

Tapaan pian psykiatrini ja hän saa keksiä taas jotain uutta ratkaisua lyhyisiin uniini.🙂🌻

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 15.03.2010 klo 12:31

Kylläpä Sinulla Oryx on ollut huono onni! Henkilökuntapulassa sairaalat turvautuvat usein unilääkkeisiin, ja niihinhän jää helposti koukkuun. Lääkevieroitustakin on kuulemma olemassa, mutta ehkä se on omin päin vaikeaa. Mielestäni Sinun pitäisi kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen tässä asiassa.

Minäkin olen käyttänyt Tenoxia ja Stilnoctia, mutta olen sittemmin vaihtanut Triptyliin, joka on enemmän mieliala- kuin nukahtamislääke. Nykyään elämäntilanteeni on helpottunut ja nukun yleensä sikeästi ja hyvin. Ymmärtääkseni unihäiriöt ovat sidoksissa ihmisen kokonaistilanteeseen eikä niitä voi hoitaa erikseen, ainakaan tehokkaasti. Eräs ystävänikin on saanut avun Triptylistä, hänen annoksensa on tosin kolminkertainen omaani (20 mg) verrattuna.

On olemassa myös sairaala- ja polikliinistä hoitoa unihäiriöistä kärsiville, mutta eiväthän niihin kaikki pääse. Unilääkkeiden käyttö on ymmärtääkseni aika tavallista Suomessa, mutta niihin liittyy juuri vahva riippuvuusriski. Harva julkisen puolen lääkäri ehtii ja jaksaa paneutua potilaan ongelmiin kovin perusteellisesti. Yksityisellä puolella hoito on parempaa, mutta maksaa tietysti enemmän.

Jos itse kärsisin unettomuudesta, panisin kyllä likoon viimeiset killinkini ja menisin yksityiselle. Eiköhän vähitellen apua alkaisi tulla. Tsemppiä Sinulle!🙂👍

Käyttäjä Neferet kirjoittanut 15.03.2010 klo 17:48

Etsijä kirjoitti 15.3.2010 12:31

Henkilökuntapulassa sairaalat turvautuvat usein unilääkkeisiin, ja niihinhän jää helposti koukkuun.

Anteeksi nyt vain kaikilta, mutta pakko hieman puolustaa omaa ammattikuntaansa. Ainakaan omassa työpaikassani ei turvauduta unilääkkeisiin, kuin erittäin harvoin ja tämäkin vasta sitten kun muut keinot on käytetty. Ja silloinkin turvaudutaan unihormoniin eli melotoniiniin. Tietenkin voin olla väärässäkin, enhän voi kaikkien sairaaloiden toiminta tapoja tuntea. 😴

Ja sitten niistä unilääkkeistä... Oletko kokeillut Melatoninia? Unihormoni, eli siis hieman erilainen lääke univaikeuksiin. Vaikutus ei ole aivan yhtä tyrmäävä kuin esim. Tenoxilla, mutta oma kehon unihormonin vastike ei aiheuta samanlaista riippuvuutta.

Toivottavasti saat tästä apua. Tsemppiä! 🌻🙂🌻

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 17.03.2010 klo 16:13

Tulisin hulluksi, jos en saisi unta ilman lääkkeitä! Ainahan minä pyörin jonkin aikaa ennen kuin uni tulee, mutta ei se minua ahdista. Tulee se uni sitten aikanaan.

Ekan kerran kun olin sairaalassa, minulle annettiin toista masennuslääkettä kun käytin. Se oli niin uusi, ettei sairaalassa ollut vielä sitä. Kukaan ei vaivautunut kertomaan, että se väsyttää. Puoli tuntia lääkkeen saamisen jälkeen aloin olla väsynyt ja mennessäni vessaan harjaamaan hampaita jouduin hoipertelemaan ja ottamaan tukea seinästä matkalla. Takaisin sänkyyn pääsin hädintuskin. Nöyryyttävää!!!! Täysin tarpeetonta myöskin. Silkkaa ammattitaidon puutetta.

Myöhemminkin on aina muistettu kysyä, tarvitsenko lääkettä nukahtamiseen. Ainoa lääke, mitä sairaalassa tyrkytetään. Kun sanoin, että pää on kipeä, kukaan ei tarjonnut särkylääkettä.

Käyttäjä Oryx kirjoittanut 17.03.2010 klo 20:16

Ensinnäkin, kiitos kaikille vastauksista. Hyvä kuulla muiden kokemuksia ja tietää sekin, että joka sairaalassa ei automaattisesti sisäänkirjoituksen yhteydessä määrätä joka potilaalle kunnon unilääkeannosta. Sitten, tämä jäi kiinnostamaan, jos nyt osaan käyttää tuota lainaus-toimintoa...

Neferet kirjoitti 15.3.2010 17:48

Ja sitten niistä unilääkkeistä... Oletko kokeillut Melatoninia? Unihormoni, eli siis hieman erilainen lääke univaikeuksiin. Vaikutus ei ole aivan yhtä tyrmäävä kuin esim. Tenoxilla, mutta oma kehon unihormonin vastike ei aiheuta samanlaista riippuvuutta.

En ole tosiaan tuollaisesta kuullutkaan, mutta minut pistää epäilemään tuon vaikutusta se, että vertaat Tenoxia siihen "tyrmäävänä". En minä nimittäin millään Tenoxilla yksistään nuku, vaan siihen vaaditaan yhteisvaikutuksena se melkein 1000mg Seroquelia vaivuttamaan minut uneen. Voisin kyllä kysyä lääkäriltäni voisiko hänen mielestään ko. valmisteesta olla minulle apua.

Tämä päivä on taas mennyt lähes kokonaan nukkuessa 😴 Ja yöllä en taaskaan nukkunut kuin neljä tuntia. En ymmärrä tuon Seroquelin vaikutusta. Miten se voi pitää ihan zombina koko päivän, ja silti antaa yöunta vain noin vähän?

Käyttäjä joude kirjoittanut 17.03.2010 klo 22:00

Moe! Meikäläinenkin vähä kirjoittaa. Itselläni on ollut jo 5 vuotta uniongelmia, työuupumusta,ihmis-suhdeongelmia, ja viimeksi menetin vaimoni syövälle.
kävin tuskaisen tien, ja kokeilin monenlaisia lääkkeitä, nykyään syön triptyyliä ja tenoksia, sekä paroxetinia, nukkuminen on välttävää, tosin olen nähnyt uniakin välillä, että kai se syvääkin unta on ollut, jos 6 tuntia nukun , se on jo aika hyvä.Triptyyliä otan 2x10mg ennen nukkumaan menoa,ja yhen tenoxin, on aika hyvä annos, tosin yleensä ainakin kerran yössä herään, mutta ilman lääkettä nukun tosi huonosti, joten olen kai koukussa, kun en ilman pärjää, töissäkin olen jaksanut käydä, oikeastaan saan olla kiitollinen, että olen jaksanut elää, vähemmästäkin ihmiset päättää päivänsä, mutta niin kauan kuin on elämää, on toivoa,suurin kiitos kuuluu Jumalalle, olen tutustunut Jeesukseen, ja olen saanut huomata, että Herra on heikoissa väkevä. Siunausta teille kaikille.!

Käyttäjä pomegranate kirjoittanut 18.03.2010 klo 09:42

Omat kokemukset ovat oikeastaan vain huonoja unilääkkeistä. Paras unilääke on ollut minulle pyöräily, pyöräilin ja lenkkeilin öisin 10-15 kilometriä sellaisella tahdilla, että tulin kotiin ja kaaduin sänkyyn. Se auttoi muutamien tuntien uneen toisinaan, toisinaan ihan koko yönkin uniin. Mutta sitten katkesi lenkkeily jatkuviin flunssiin ja se viimeinenkin uni katosi.

Ensin sain Mirtazapiinia vai mitä lie, se tainnutti, mutta ei nukuttanut. Mielen rattaat jylläsi koko yön apua huutaen ja keho ei toiminut. Se pahensi oireilua ja aiheutti unihalvauksia päivisin.

Sain Stellat katkaisemaan unettomuuden, mutta se vain tainnutti ja herätti muutaman tunnin kuluttua. Oli kuin lääke olisi sammuttanut mielen, mutta ei varsinaisesti nukuttanut, koska lääkkeen vaikutuksen lakattua olin hereillä ja valvoin loppuyön. Mikä tuntui vielä pahemmalta ja epätoivoisemmalta, kun olisi tahtonut nukkua!

Viimeinen yritys oli lääkärin toimesta kirjoittaa Doxalia, etten tulisi riippuvaiseksi noista bentsoista. Söin sitä ilman vaikutusta. Siellä minä törötin sängyssä hereillä. Lopputulos on, että usko omalla kohdallani unilääkkeiden hyödyn olevan kovin suuri unirytmin kohenemisen suhteen, unettomuuden katkaisuun, unen laadun parantamiseen tai edes siinä pysymiseen. Mutta olen aina ollut huononukkuja, kävelen unissani toisinaan, saan unihalvauksia jne. Ehkä silläkin on jotain tekemistä kehoni tapaan reagoida näihin lääkkeisiin. Yritän sinnitellä niillä unilla, joita minulla on.

Käyttäjä Dnana kirjoittanut 18.03.2010 klo 13:36

Hakekaa hyvät ihmiset apua!

Ihminen ei pärjää ilman unta, se on niin monta kertaa todettu!

On olemassa muitakin vaihtoehtoja kun bentsot ja nämä unilääkkeet. Itse olen aikasemmin syönyt Mirtazapiinia pieninä annoksina. Psykiatri määräsi minulle 15mg joka jaetaan kahdeksaan osaan ja otetaan siitä kahdeksasta osasta vain yksi yötä kohti.

Siitä oli apua. Mutta päätin jossain vaiheessa jättää Mitazapiinin pois kokonaan niinpä lähti unetkin menemään kun kankkulankaivoon! 😞

Nyt menin eilen 17.3. päivystävälle lääkärille joka kehdotti ottamaan tästä 15mg Mirtazapiini annoksesta puolet ja sen pitäisi auttaa. Niinpä otin kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa annoksen ja nukuin suhteellisen hyvin. Uni oli rauhallista, eikä ollut mitään levottomuuksia.

Itselläni on siis liian kevyt uni ja levoton diagnoosina.

Koittakaa jaksaa! Kyllä se elämä hymyilee risukasaankin! Jos olet jo jaksanut tämän päivän niin jaksat varmasti huomisen.

Ja muista, et ole yksin.🙂👍

Käyttäjä meebu kirjoittanut 19.03.2010 klo 03:08

Hei Oryx,
Mielestäni sinun tulisi varata aika lääkärillesi ja pyytää vähentämään tuota seroquelia. ja miksi söisit tenoxia,jos siitä ei oo apua?
Melatoniini, josta täällä on puhuttukin, on ihmisen oma "unihormoni". sitä saa apteekista. Tosin jotkut lääkärit on nihkeitä kirjoittamaan reseptiä melatoniiniin. Minusta ainakin tuntuu,et mulle lääkärit haluaa tunkea kaiken maailman unilääkkeitä, neuroleptejä yms unettomuuteen. Lopulta päätin,etttä en enää kinua melatoniini-reseptia, vaan tilasin melatoniinia ulkomailta (joissa sitä myydään luontaistuotteena ruokakaupoissa).
Nykyään sitä saa kyllä suomestakin luontaistuotekaupoista. On myös monia luontaistuotekauppoja,joilta voi tilata netistäkin. Luontaistuoteliikkeissä melatoniinia on ainakin nimellä "Sininen Uni".

Mun oma kokemukseni on siis se,et olin jo kokeillut niin monia lääkkeitä unettomuuteen, etten enää jaksanut lähteä uusiin lääkekokeiluihin. Siskollani oli ollut saman tyyppisiä uniongelmia ja hän kehui melatoniinia. Silloin innostuin kokeilemaan. Voin sanoa,et paras mitä oon tähän mennessä kokeillut. Nukun sen avulla hyvin 7 tuntia,joskus enemmänkin.

Luontaistuotteista voi löytyä myös muita tehokkaita apuja unettomuuteen. Kannatttaa tutustua ja kokeilla rohkeasti. Se on niin hieno tunne,kun huomaa nukkuneensa hyvin ja heränneensä pirteänä... varsinkin kun sitä ennen oli monta vuotta uniongelmia.

Voimia sinulle Oryx, toivottavasti saat asiasi kuntoon ja nukut vielä yösi paremmin