Unettomuus

Unettomuus

Käyttäjä Despered aloittanut aikaan 28.02.2013 klo 01:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Despered kirjoittanut 28.02.2013 klo 01:56

Olen kärsinyt unettomuudesta jo vuosia, ikää 37. Taloushuolia on paljon, yksinäisyyttä, toimimaton suhde ja olemattomat välit omaisiin. Vaikka olisin väsynyt iltaisin ei uni vaan tule, ei edes aina vaikka olisin ottanut opamoxia, ja kipulääkettä kroonisiin kipuihin.
Mielialalääkityksenä on Sepram 40mg, mutta siitä ei ole mitään apua. Tulevaisuus pelottaa kun en tiedä miten selviän…Olen aloittanut psykologilla käynnit mutta en koe siitä olevan apua. Tuntuu että olen niin yksin tämän ongelman ja kaiken muunkin kanssa. mikä tähän voisi auttaa, päivisin en jaksaisi tehdä asioita mutta pakotan itseni siivoamaan ja käymään kaupassa. Iltapäivällä nukun usein päiväunet, en saisi mutta ilman en pysty olemaan, muuten olen kauhean ärtyisä. Onko kohtalotovereita ja mitä tehdä tälle?

Käyttäjä propeli kirjoittanut 28.02.2013 klo 08:08

Hei.Olen itsekkin viettänyt unettomia öitä jo monta vuotta.Kun on huolia niin ei saa oikein unta ja sitten,kun nukahtaa niin herää jossain vaiheessa miettimään asioita.😉kokeilin ruokavaliota ja jätin pois makeat,vehnäjauhot,limut,kahvin,maidon.Lisäsin liikuntaa ja ulkoilua.Näistä sain itse apua.Kun vain jaksaisin noudattaa tätä.🙂Iltaulkoilukin auttaa ennen nukkumaanmenoa minun kohdallani🌻🙂🌻sitten on vielä näitä rentoutus harjoituksia joita voi kanssa kokeilla.😎

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 28.02.2013 klo 17:02

Unettomuus ollut ongelma vuosia. Nytkin useampi yö mennyt heikoilla
unilla. Monenlaista konstia kokeillut ei vain tepsinyt. Jopa yrittäny
olla juomatta kahvia enää illalla sekään auta. Olen niin väsynyt. Ajatus
patkii.Jostain lukenut ellen väärin muista että kamomilla tee auttaisi.
Onko kellään siitä kokemusta?

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 28.02.2013 klo 17:13

Tutkimus: Vähäinen uni muuttaa elimistöä dramaattisesti
* Annemari Anttila * Yle Uutiset

Kun unen määrä väheni tutkimushenkilöillä liki kymmenestä tunnista alle kuuteen tuntiin päivässä, tapahtui satojen geenien aktiivisuudessa muutoksia.

Vähäinen nukkuminen voi muuttaa merkittävästi kehon sisäistä toimintaa, tuore tutkimus kertoo.

Satojen geenien aktiivisuus muuttui, kun ihmisen unen määrää vähennettiin alle kuuteen tuntiin päivässä yhden viikon ajan.

Brittitutkijoiden mukaan tulokset auttoivat selittämään, kuinka heikko uni vahingoittaa terveyttä. Tutkimus julkaistiin PNAS -lehdessä.

Vähäiseen unimäärään tai unen heikkoon laatuun on aiemmin liitetty sydänsairaudet, diabetes, ylipaino sekä aivotoiminnan heikkeneminen.

Brittiläisen Surreyn yliopiston tutkijat analysoivat 26 ihmisen verinäytteitä. Tuloksia analysoitiin sen jälkeen, kun tutkimushenkilöt olivat nukkuneet paljon, liki kymmenen tuntia viikon jokaisena yönä. Näitä tuloksia verrattiin tilanteeseen, kun ihmiset olivat nukkuneet alle kuusi tuntia yössä viikon aikana.

Unen vähentyminen muutti yli 700 geeniä, joista jokainen sisältää ohjeita proteiinin rakentamiseen. Ne geenit, jotka aktivoituivat, tuottivat enemmän proteiinia ja muuttivat kehon kemiallista koostumusta. Myös ihmisen sisäinen kello häiriintyi.

- Monien erilaisten geenien aktiivisuus muuttui melko dramaattisesti. Uni on selvästi ratkaisevaa kehon uudelleenrakentamisen ja sen toimivuuden kannalta, professori Colin Smith sanoi BBC:lle.

Unen väheneminen vaikutti myös immuunijärjestelmään ja siihen, miten keho reagoi vaurioihin ja stressiin.

Smith painottaa, että monet ihmiset saavat selvästi tutkimushenkilöitä vähemmän unta päivittäisessä elämässään. Tämä viittaa siihen, että unenpuutteen aiheuttamat muutokset ovat yleisiä.

Asiantuntija Akhilesh Reddyn mukaan avaintutkimustulokset koskevat vaikutuksia tulehdus- ja immuunijärjestelmään. Niiden ja terveysongelmien, kuten diabeteksen, välillä on mahdollista nähdä yhteys, Reddy sanoo.
Lisää aiheesta
BBC: Bad sleep 'dramatically' alters body

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 28.02.2013 klo 18:03

Kiitokset erakoksiko tuosta uutisesta.

Paljonkohan unenpuute lisää tai muuttaa ihmisen psyykksitä vointia?! Varmaan tosi paljon...

Kun ei saa nukuttua riittävästi, ei ainakaan yli neljää tuntia putkeen, huomaa jo itse ilman tutkimuksia, muutoksia voinnissaan. Voi kun saisi nukuttua kunnnolla!

-J.P.

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 28.02.2013 klo 18:14

Mielialalääkkeesikin voi aiheuttaa unettomuutta sinulla erityisesti ehkä jos sinulla on siihen muutenkin taipumusta. Kannattaisikovkoittaa se vaihtaa varsinkin jos se ei tunnu auttavan.

Käyttäjä Vanki kirjoittanut 28.02.2013 klo 18:35

erakoksiko kirjoitti 28.2.2013 17:13

Tutkimus: Vähäinen uni muuttaa elimistöä dramaattisesti
* Annemari Anttila * Yle Uutiset

Kun unen määrä väheni tutkimushenkilöillä liki kymmenestä tunnista alle kuuteen tuntiin päivässä, tapahtui satojen geenien aktiivisuudessa muutoksia.

Vähäinen nukkuminen voi muuttaa merkittävästi kehon sisäistä toimintaa, tuore tutkimus kertoo.

Satojen geenien aktiivisuus muuttui, kun ihmisen unen määrää vähennettiin alle kuuteen tuntiin päivässä yhden viikon ajan.

Brittitutkijoiden mukaan tulokset auttoivat selittämään, kuinka heikko uni vahingoittaa terveyttä. Tutkimus julkaistiin PNAS -lehdessä.

Vähäiseen unimäärään tai unen heikkoon laatuun on aiemmin liitetty sydänsairaudet, diabetes, ylipaino sekä aivotoiminnan heikkeneminen.

Brittiläisen Surreyn yliopiston tutkijat analysoivat 26 ihmisen verinäytteitä. Tuloksia analysoitiin sen jälkeen, kun tutkimushenkilöt olivat nukkuneet paljon, liki kymmenen tuntia viikon jokaisena yönä. Näitä tuloksia verrattiin tilanteeseen, kun ihmiset olivat nukkuneet alle kuusi tuntia yössä viikon aikana.

Unen vähentyminen muutti yli 700 geeniä, joista jokainen sisältää ohjeita proteiinin rakentamiseen. Ne geenit, jotka aktivoituivat, tuottivat enemmän proteiinia ja muuttivat kehon kemiallista koostumusta. Myös ihmisen sisäinen kello häiriintyi.

- Monien erilaisten geenien aktiivisuus muuttui melko dramaattisesti. Uni on selvästi ratkaisevaa kehon uudelleenrakentamisen ja sen toimivuuden kannalta, professori Colin Smith sanoi BBC:lle.

Unen väheneminen vaikutti myös immuunijärjestelmään ja siihen, miten keho reagoi vaurioihin ja stressiin.

Smith painottaa, että monet ihmiset saavat selvästi tutkimushenkilöitä vähemmän unta päivittäisessä elämässään. Tämä viittaa siihen, että unenpuutteen aiheuttamat muutokset ovat yleisiä.

Asiantuntija Akhilesh Reddyn mukaan avaintutkimustulokset koskevat vaikutuksia tulehdus- ja immuunijärjestelmään. Niiden ja terveysongelmien, kuten diabeteksen, välillä on mahdollista nähdä yhteys, Reddy sanoo.
Lisää aiheesta
BBC: Bad sleep 'dramatically' alters body

Mielenkiintoinen tutkimus. Kaikki tietävät kuinka väsymys heikentää suorituskykyä mutta, että muutokset lähtevät geenitasolta asti oli uutta tietoa minulle. Unettomuuden myötä mie ainaki alan esimerkiksi tupakoimaan enemmän kuin normaalisti ja syömään epäterveellisesti ja -säännöllisesti. Voisi kuvitella, että ainakin osittain, masennuksenikin johtuu tämän yhtälön summasta. Silloin kun mulla on 'hyvä päivä', olen yleensä nukkunu kohtuu hyvin ja saanu syötyä oikein jne.

Lääkäri antoi uniongelmiini melatoniinia mutta se ei sopinu mulle, ei alkuunkaan. Nyt mennään ilman mitään lääkitystä ja uni on kortilla. Liikunta ja oikea ruokavalio taitais mulleki olla ne oikeat eväät, niin kuin propelilla.

Rauhallisia unia kaikille!