Unettomuus ahdistaa
Koin noin 4 vuotta sitten yllättävän traumaattisen tapahtuman, enkä osannut silloin hakea apua. Olin monta kuukautta todella ahdistunut ja vakavasti masentunut enkä saanut juuri ollenkaan unta. Sen jälkeen olen ollut pois työelämästä ja hiljakseen toipunut.
Nyt minua ei enää masenna tai ahdista nuo asiat, mutta näistä tapahtumista on jäänyt sellainen todella ikävä asia jonka vuoksi en saa tarpeeksi nukuttua. Nimittäin tunnen sydämen lyöntini voimakkaina, ihan kun sydän vaivalloisesti yrittäisi pysyä käynnissä. Pulssi on tasainen ja normaali, eikä tutkimuksissa löytynyt mitään fysiologista selitystä.
Tuntuu että tää ajaa minut hulluksi, kun en vaan saa unta tämän asian takia. Usein menee aamuviiteen-kuuteen ja yöunet jäävät tosi vähäisiksi. Viime vuosien tapahtumien takia univaje vaikuttaa minuun tavallista voimakkaammin ja voi jopa viedä toimintakyvyn jos on monta vajaata yötä putkeen.
Sain lääkäriltä tsopiklonia ja se on auttanut nukahtamaan, mutta huomaan että sen vaikutus heikkenee, enkä haluaisi jäädä riippuvaiseksi ja muutenkin lääkkeen pitkäaikaiskäytöllä on haittansa. Mutta en tiedä mitä tekisin.
Onko kenelläkään tai onko ollut samanlaista?
Antaisin melkein mitä vaan, jos vaan saisin nukutuksi yöt hyvin 😴