Unettomuus ahdistaa

Unettomuus ahdistaa

Käyttäjä Savi aloittanut aikaan 22.12.2017 klo 01:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Savi kirjoittanut 22.12.2017 klo 01:47

Koin noin 4 vuotta sitten yllättävän traumaattisen tapahtuman, enkä osannut silloin hakea apua. Olin monta kuukautta todella ahdistunut ja vakavasti masentunut enkä saanut juuri ollenkaan unta. Sen jälkeen olen ollut pois työelämästä ja hiljakseen toipunut.

Nyt minua ei enää masenna tai ahdista nuo asiat, mutta näistä tapahtumista on jäänyt sellainen todella ikävä asia jonka vuoksi en saa tarpeeksi nukuttua. Nimittäin tunnen sydämen lyöntini voimakkaina, ihan kun sydän vaivalloisesti yrittäisi pysyä käynnissä. Pulssi on tasainen ja normaali, eikä tutkimuksissa löytynyt mitään fysiologista selitystä.

Tuntuu että tää ajaa minut hulluksi, kun en vaan saa unta tämän asian takia. Usein menee aamuviiteen-kuuteen ja yöunet jäävät tosi vähäisiksi. Viime vuosien tapahtumien takia univaje vaikuttaa minuun tavallista voimakkaammin ja voi jopa viedä toimintakyvyn jos on monta vajaata yötä putkeen.

Sain lääkäriltä tsopiklonia ja se on auttanut nukahtamaan, mutta huomaan että sen vaikutus heikkenee, enkä haluaisi jäädä riippuvaiseksi ja muutenkin lääkkeen pitkäaikaiskäytöllä on haittansa. Mutta en tiedä mitä tekisin.

Onko kenelläkään tai onko ollut samanlaista?

Antaisin melkein mitä vaan, jos vaan saisin nukutuksi yöt hyvin 😴

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 23.12.2017 klo 06:22

Onpa hankalaa! Mulla ei ole ollut tuollaista sydämentykytykseen liittyvää unettomuutta, eikä kokemusta siitä lääkkeestä mitä sulle kokeillaan, niin mitään kovin konkreettista tai hyödyllistä en osaa sanoa :/ Meneekö sulla joka yö viiteen tai kuuteen asti valvoessa vai onko sulla edes silloin tällöin paremmin nukuttuja öitä?

Mä syön melatoniinia tarpeen mukaan (usein työviikon ajan), mut lomilla yritän mennä oman rytmin mukaan. Välillä herättää painajaiset, välillä herään ja mielessä alkaa pyörimään asiat tai huolet joille en silloin voi tehdä mitään mutta jotka kuitenkin stressaavat sen verran että nukahtaminen on vaikeaa.

Liittyykö sulla mitään erityisiä tunteita/ajatuksia siihen kun sydän pompottaa ja et nukahda? Joka tapauksessa, tsemppiä sulle unettomuuden kanssa kamppailuun 🙂

Käyttäjä Arthur kirjoittanut 23.12.2017 klo 08:50

En minäkään osaa auttaa, mutta tiedän sen inhottavan tunteen, kun sydän jyskyttää ilman järkevää syytä. Minulla se oli kuitenkin helpompaa, tarvitsi vain nukkua aina oikealla kyljellä. Se liittyi rytmihäiriöön ja minulle auttoi yksinkertaisesti beetasalpaaja. Koska sinulla ei ole rytmihäiriön oireita, sen kyllä tunnistaisi varmasti, niin et valitettavasti voi kokeilla näin yksinkertaista keinoa.

Huonosti nukut yöt ovat myös tuttuja. Siihenkään en osaa antaa mitään niksiä. Jos osaisin, kokeilisin itse ensimmäisenä. Lääkkeet, kirkasvalolamppu, ravinto, liikunta, erilaiset rentoutusharjoitukset,... auttavat vähän, mutta eivät poista ongelmaa.