Ulosotto…elinikäinen tuomio?

Ulosotto...elinikäinen tuomio?

Käyttäjä Janu aloittanut aikaan 07.09.2008 klo 20:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Janu kirjoittanut 07.09.2008 klo 20:07

Olen 23-vuotias nuori nainen ja muuten tyytyväinen elämään mutta kaikkea varjostaa se tosiasia että olen sotkenut asioitani jo useamman vuoden ajan. Minulla on ulosotossa laskuja eikä minulla ole aavistustakaan kuinka paljon ja miten voin ratkaista tämän asian ja lopettaa iän ikuisen asian murehtimisen.
Tämä kierre alkoi jo kun olin 18 ja muutin pois kotoa. Kotona oli erittäin huonot välit kaikkiin eikä ystäviäkään pahemmin ollut. Lisäksi sokeuduin tuolloin kokonaan joten elämä oli mullinmallin vähän joka suhteessa. En osannut ajatella kovinkaan järkevästi mistään. Tilailin kaikenlaista tavaraa postimyynneistä osamaksukaupalla tai jollain lyhyellä luotolla, otin pikavippejä, kävin baareissa hukuttamassa itsesääliäni, suruani ja rahojani… enkä sitten koskaan maksanut laskujani, en välittänyt, en saanut siihen apua ja olin vain tyytyväinen siitä hetken mielihyvästä jota uudet tavarat tuottivat. Kun sitten huomasin olevani totaalisesti lirissä välitin entistä vähemmän. Olin kai masentunut vaikken sitä myöntänyt enkä koskaa hakenut apua…Alussa myös konkreettisen näköavun puuttuminen oli syynä maksamattomuuteen mutta silti tiedän että voin syyttää kaikesta tästä vain omaa tyhmyyttäni ja ajattelemattomuuttani.
Nyt joka tapauksessa kun elämä on hieman selkeämpää ja ihmissuhteet kunnossa eikä mieltä paina se masennuksen mustapilvi tahdon todellakin saada myös tämän asian järjestykseen mutta minusta tuntuu kuin kärsisin elämääkin pidemmästä tuomiosta oman tyhmyyteni ja virheideni tähden. En yksinkertaisesti tiedä mistä aloittaa, mitä tehdä…Onko olemassa jokin paikka johon voi soittaa ja selvittää näitä ulosotto juttuja? Minulla ei ole mitään papereita tallessa, ei harmainta aavistustakaan mitä laskuja ja minkä arvosta on ulosotossa…Lisäksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja pelkään ettei minua auteta jos soitan velkaneuvontaan, olenko oikeassa?
Oleskelen myös tätä nykyä suurimman osan ajasta ulkomailla kihlattuni luona mutta virallinen asuinpaikkani on silti vielä Suomi…estääkö tämä asioideni hoitoa mikäli ikinä onmahdollista näitä asioita selvittää??
Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä mutta en yksinkertaisesti ymmärrä esim. oikeuslaitoksen ulosotto sivuista yhtään mitään. Miksei missään sanota että soita tähän numeroon jos haluat keskustella asioistasi? Löysin tosin kotipaikkakuntani Ulosottoviraston yhteystiedot mutta en tiedä voinko ottaa sinne yhteyttä tässä asiassa? Auttavatko he siellä vai ajavatko vain velkojan asioita??
Olisin enemmän kuin kiitollinen mikäli joku voisi kertoa minulle vain vaikka sen mihin voin ottaa yhteyttä ja onko tässä maailmassa ketään jolta pyytää apua tässä asiassa…En kestä ajatusta että en saa tätä asiaa koskaan selvitettyä ja sitä että se tulee roikkumaan mustana pilvenä koko elämäni päällä.

Käyttäjä angergo kirjoittanut 16.09.2008 klo 07:48

Kuntasi velkaneuvontaan kannattaa ottaa yhteyttä. Takuu-säätiön sivuilta löytyy ilmainen numero mistä saa neuvoja.
Ulosotosta voin pyytää listan veloistasi.

Tänne ei näköjään saa laitettua linkkejä, googlaa: apua velkaantumisen uhkaamille ja ylivelkaisille, sieltä löytyy paljon tietoa. Onko se sitten virallista tietoa, en tiedä, mutta jotain vinkkejä varmaan löytyy mitä tehdä.

Käyttäjä Oodi kirjoittanut 18.09.2008 klo 11:57

Kyllä useimmat ulosottoihmiset on olleet ihan asiallisia, kun olen kysellyt velkojen perään. Neuvottelu kannattaa aina. Kun soitat ulosottoviranomaiselle, laita vaikka paperille etukäteen ne kysymykset, jotka haluat selvittää - et sitten niin helposti hämmenny puhuessasi vaan voit aina katsoa paperista, että muistat kaiken, mitä halusitkin hoitaa. Eriä voi myös sovitella sopivan kokoisiksi ja vapaakuukausiakin on mahdollista saada eli ei tämä mikään lopullinen tuomio ole mutta jos velkaa on paljon niin kestäähän sen maksaminen. Sitten kun se lopulta on hoidettu niin on hyvä mieli. 🙂🌻

Käyttäjä Paju kirjoittanut 18.09.2008 klo 14:36

Hei!
Ulosoton virallinen systeemi:mikäli henkilöllä on toistuvaistuloa(palkka,eläke)saa suojaosuuden ylimenevästä osasta ulosmitata 2/3 ja tämä suojaosuus(elämiseen jäätävä osa) on 597,00€/kk.

Ellei ole sellaista tuloa,josta ulosmittauksen voi toimittaa,todetaan ulosoton osalta henkilö varattomaksi.

Kuten joku toinenkin neuvoi,sanon minä myös,että Sinun kannattaa varata aika kotipaikkakuntasi velkaneuvojalle,sillä oletan,ettei eläkkeesi ole kovin suuri ja et ulosoton kautta vapaudu veloistasi.

Itse maksoin -90 -99 ulosottoon velkojani ja ne eivät juurikaan lyhentyneet,sillä ulosoton korko&kulut olivat sen verran suuria (korko silloin 16%)ja vihdoin tajusin mennä velkaneuvojalle ja sain apua sekä neuvoja ja vielä senkin,että vuonna -05 olin velaton.

Turhaa taakkaa on muutenkin kannettavana,joten rahalliset asiat voi hoitaa juuri velkaveuvonnan kautta.

Toivotan kaikkea hyvää Sinulle elämääsi🙂👍

Käyttäjä carrot kirjoittanut 27.09.2008 klo 10:39

Paju kirjoitti 18.9.2008 14:36

Hei!
Ulosoton virallinen systeemi:mikäli henkilöllä on toistuvaistuloa(palkka,eläke)saa suojaosuuden ylimenevästä osasta ulosmitata 2/3 ja tämä suojaosuus(elämiseen jäätävä osa) on 597,00€/kk.

Ellei ole sellaista tuloa,josta ulosmittauksen voi toimittaa,todetaan ulosoton osalta henkilö varattomaksi.

Kuten joku toinenkin neuvoi,sanon minä myös,että Sinun kannattaa varata aika kotipaikkakuntasi velkaneuvojalle,sillä oletan,ettei eläkkeesi ole kovin suuri ja et ulosoton kautta vapaudu veloistasi.

Itse maksoin -90 -99 ulosottoon velkojani ja ne eivät juurikaan lyhentyneet,sillä ulosoton korko&kulut olivat sen verran suuria (korko silloin 16%)ja vihdoin tajusin mennä velkaneuvojalle ja sain apua sekä neuvoja ja vielä senkin,että vuonna -05 olin velaton.

Turhaa taakkaa on muutenkin kannettavana,joten rahalliset asiat voi hoitaa juuri velkaveuvonnan kautta.

Toivotan kaikkea hyvää Sinulle elämääsi🙂👍

Hei, täällä on myös kokemuksia velkaneuvonnasta ja ulosotosta. Olin vuonna 2003 pahassa pulassa, oli mennä asunto alta ja kaikki rahat meni velkoihin ja lyhennyksiin . Minulla oli pieni vauva, joten elämiseen sain apua sosiaalitoimistolta. Tiukkaa teki 3 vuotta ja nyt alkaa olla velat maksettu- ulosotossa ei ole mitään ja perintätoimistojen kanssa voi tehdä maksusopimuksen kunhan on itse se aloitteentekijä ja ajoissa!🙂👍, Nyt olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja opiskelija ja kitkuttelen pienillä tuloilla mutta onni tässä on että velat on pian kaikki kuitattu! Lykkyä tykö! Sosiaalityöntekijälle tai alueesi velkaneuvontaan vaan aikaa varaamaan ja lähtee asiat rullaamaan.:🙂