Ulosotto...elinikäinen tuomio?
Olen 23-vuotias nuori nainen ja muuten tyytyväinen elämään mutta kaikkea varjostaa se tosiasia että olen sotkenut asioitani jo useamman vuoden ajan. Minulla on ulosotossa laskuja eikä minulla ole aavistustakaan kuinka paljon ja miten voin ratkaista tämän asian ja lopettaa iän ikuisen asian murehtimisen.
Tämä kierre alkoi jo kun olin 18 ja muutin pois kotoa. Kotona oli erittäin huonot välit kaikkiin eikä ystäviäkään pahemmin ollut. Lisäksi sokeuduin tuolloin kokonaan joten elämä oli mullinmallin vähän joka suhteessa. En osannut ajatella kovinkaan järkevästi mistään. Tilailin kaikenlaista tavaraa postimyynneistä osamaksukaupalla tai jollain lyhyellä luotolla, otin pikavippejä, kävin baareissa hukuttamassa itsesääliäni, suruani ja rahojani… enkä sitten koskaan maksanut laskujani, en välittänyt, en saanut siihen apua ja olin vain tyytyväinen siitä hetken mielihyvästä jota uudet tavarat tuottivat. Kun sitten huomasin olevani totaalisesti lirissä välitin entistä vähemmän. Olin kai masentunut vaikken sitä myöntänyt enkä koskaa hakenut apua…Alussa myös konkreettisen näköavun puuttuminen oli syynä maksamattomuuteen mutta silti tiedän että voin syyttää kaikesta tästä vain omaa tyhmyyttäni ja ajattelemattomuuttani.
Nyt joka tapauksessa kun elämä on hieman selkeämpää ja ihmissuhteet kunnossa eikä mieltä paina se masennuksen mustapilvi tahdon todellakin saada myös tämän asian järjestykseen mutta minusta tuntuu kuin kärsisin elämääkin pidemmästä tuomiosta oman tyhmyyteni ja virheideni tähden. En yksinkertaisesti tiedä mistä aloittaa, mitä tehdä…Onko olemassa jokin paikka johon voi soittaa ja selvittää näitä ulosotto juttuja? Minulla ei ole mitään papereita tallessa, ei harmainta aavistustakaan mitä laskuja ja minkä arvosta on ulosotossa…Lisäksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja pelkään ettei minua auteta jos soitan velkaneuvontaan, olenko oikeassa?
Oleskelen myös tätä nykyä suurimman osan ajasta ulkomailla kihlattuni luona mutta virallinen asuinpaikkani on silti vielä Suomi…estääkö tämä asioideni hoitoa mikäli ikinä onmahdollista näitä asioita selvittää??
Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä mutta en yksinkertaisesti ymmärrä esim. oikeuslaitoksen ulosotto sivuista yhtään mitään. Miksei missään sanota että soita tähän numeroon jos haluat keskustella asioistasi? Löysin tosin kotipaikkakuntani Ulosottoviraston yhteystiedot mutta en tiedä voinko ottaa sinne yhteyttä tässä asiassa? Auttavatko he siellä vai ajavatko vain velkojan asioita??
Olisin enemmän kuin kiitollinen mikäli joku voisi kertoa minulle vain vaikka sen mihin voin ottaa yhteyttä ja onko tässä maailmassa ketään jolta pyytää apua tässä asiassa…En kestä ajatusta että en saa tätä asiaa koskaan selvitettyä ja sitä että se tulee roikkumaan mustana pilvenä koko elämäni päällä.