Ulkopuolisuus ryhmässä

Ulkopuolisuus ryhmässä

Käyttäjä Eop aloittanut aikaan 15.08.2020 klo 03:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Eop kirjoittanut 15.08.2020 klo 03:48

Vietin suuren osan lapsuudestani vain yhden kaverin kanssa. Olisi kyllä ollut myös muita halukkaita, mutta halusin jostakin syystä valita vain yhden, parhaan seuran. Lopulta molempien perheet muuttivat, ja etäisyys kasvoi moninkertaiseksi. Piti tutustua uusiin kavereihin, mutta se ei sujunutkaan kovin hyvin. Koin syrjimistä ja opin varomaan sanojani. Tilanne parantui vähitellen, mutta tuo kokemus jäi silti vaikuttamaan minuun ja suhteisiini. Nykyään kaikenlainen keskustelu tuo minulle paineita selviytyä siitä hyvin, saa minut jännittyneeseen olotilaan – oli toisena osapuolena sitten joku ventovieras tai oma vanhempani. No, kaksin kommunikointi nyt vielä menee, mutta heti jos on kolmaskin henkilö, niin koen jääväni keskustelusta ulkopuolelle. Olen liian hidas. Mietin, mitä sanoisin ja miten. Jos vihdoin keksin, niin aihe on mennyt jo ohi, eikä sitä enää voi sanoa. Kun näin on käynyt muutaman kerran, olenkin ollut jo niin kauan ihan hiljaa, että jotakin sanominen aiheuttaisi liikaa huomiota. ”Ai sehän puhuu 😲”. Minua harmittaa kovasti, kun en osaa olla osana keskustelua. Koen häpeää hiljaisuudestani. 

Käyttäjä kirjoittanut 15.08.2020 klo 16:26

Hei, joku voi nähdä sinut sellaisena että sanot vaan kun sinua kiinnostaa. Kyllä sullekin sauma tulee sanoa kun annat toisten päällimmäiset pölistä. Rauhallisuus ja luottamus on kuule voima, pääasia että olet sellainen kuin olet. Hitauden voi nähdä hyveenäkin. Se, joka seurassa on hiljaa, antaa tilaa toisille ja se on arvokasta. Jos ne muut siinä seurassa lakkaa puhumasta kokonaan, silloin heillä on 'tenkkapoo'. Me ihmiset ollaan vaan niin erilaisia joiltain osin. Se erilaisuus tekee tästä elämästä just niin rikasta. Olennaista, että on sujut oman itsen kanssa, hyväksyy itsen, vaikka toimisikin jossain kohdin toisella lailla kuin toiset. Liika yrittäminen mukautua muihin voi tehdä sitä salpaa omalle ajatuksenjuoksulle. Eikun tsemp👌