Ulkopuolisena kaikkialla
Tänään tuntuu taas korostetun yksinäiseltä ja ulkopuoliselta, vaikka olen viime aikoina yllättänyt itseni useastikin siinä, että kutsun lapselle ystäviä kylään tai ylipäätään lähestyn vieraita äitejä ja pyydän heiltä hetken aikaansa: Saisiko NikoPetteri tulla meille tänään leikkimään? Tai sitten opinnoissa/töissä olen rohkeasti tehnyt tuttavuutta ihmisten kanssa, jotka eivät ole välttämättä halunneet tehdä tuttavuutta minun kanssani. Olen kamalan uupunut…
Mulla on vaan ihan hirveä ulkopuolisuuden ja huonommuuden tunne koko ajan. Välillä tunne on niin voimakas, että haluaisin oksentaa. Miksi yrittää väkisin, kun silti on niin huono olla? Miksi mulla ei ole ketään läheistä? Miksi muille verkostoituminen ja ”klikkaaminen” on niin helppoa ja minulle jää vain yksinäinen olo – aina vain yksinäinen olo. Jos elämässä pitää jokin asia olla huonosti, niin minulla se on tämä. Yksinäisyys.
Pisteenä iin päällä Facebookissa ihmiset hakee kaveriksi toisiaan ja minua ei kukaan. Se oikein alleviivaa sitä, että olen yksinäinen ja outo. Ulkopuolisuuden tunnelukko, tää on varmaan sitä. Olen 97% valveillaoloajastani sitä mieltä, että minusta ei pidä kukaan. Itse asiassa minua varmasti vältellään, olen varma siitä. Juttu ei minun kanssani luista ja sitten liuetaan paikalta vaivihkaa. Muiden kanssa nauretaan vapautuneesti, minun kanssani ei. Alan olla totaalisen rikki. Mietin, mikä minussa voikin olla niin pahasti pielessä… Olenko jotenkin takakireä? Olenko epähuomiossa sanonut ihmisille pahasti tai ollut sanomatta jotain? En tiedä, en tiedä, en oikein jaksaisi enää tätä elämää…
Minua kiusattiin koulussa melkein 10 vuotta. Olin aina se ulkopuolinen ja avoimesti syrjitty. Myöhemmin työelämässä olen myös törmännyt kiusaamiseen. Minussa on näköjään jokin juttu, mikä ei kelpaa. Varmasti on. Täytyy olla. Mitä ihmettä voin tehdä, että elämä tuntuu elämisen arvoiselta? Olen aina ollut liiankin kiltti, kuuntelija, tilaa antava, sovitteleva, taipuva. Ja kärsin siitä herkkyydestä suuresti.
Minusta tuntuu, etten vaan sopeudu tähän kylmään maailmaan. Minusta tuntuu, etten osaa nauraa, en osaa yhtään mitään. Kaikki on niin vaikeaa. Mikä auttaa enää? Alan olla epätoivoinen.
Onko se tämä syksy syy siihen, kun ahdistaa taas niin? Minulle ei mt-lääkkeet sovi, sillä menen niistä ihan tunnottomaksi ja olen kuin elävä kuollut: en välitä mistään. Ja sellainenkaan en haluaisi olla. Jostain luin, että psykoterapia voisi auttaa, mutta pelottaa. Ei minusta taida olla taas lääkärille itkemään. Ja kelpaisinko edes terapiajonoon? Toimin kuitenkin vielä ihan ok. Ei ole varaa lamaantua, kun on lapsia. Pitää skarpata vaan. Lasten neuvolatkin meni nyt alkusyksystä tosi hyvin. En halua mitään keskustelua, kotiavun tyrkytystä ja lässytystä enää sieltä. Se tuntuu vaan pahalta. Ihan kuin en pysty myöntämään itselleni, että olen huono ja tarvitsen apua. Miksi kaikki vaan haluaa nähdä mut huonona ja vajaana? Huoh, olen totaalisen tuuliajolla. Joka paikassa vääränlainen väärään aikaan, erilainen. Liian erilainen.