Ulkonäkökeskeistä elämää
Hei!
Ajattelin kirjoittaa tänne pitkästä aikaa.
Eli siis, taas kerran. Olen puolessa välissä kolmeakymmentä oleva nuori nainen, jolla on todettu sosiaalisten- ja julkisten tilanteiden pelko, paniikkihäiriö, epätasainen persoonallisuus ja masennus. Välillä oireeni ovat lievempiä, esimerkiksi nyt minulla meni aika pitkään ihan hyvin. Siksi tuntuu ehkä aina niin kamalalta, kun oireet palaavat.
Olen ilmeisesti suhteellisen älykäs ihminen, enkä näytä pahalta. Varmasti ulospäin näyttää siltä, että minulla on kaikki paremmin kuin hyvin. Olen vakaassa parisuhteessa ja raha-asiani ovat niin hyvin kunnossa kuin nyt opiskelijalla voi olla 🙂 Olen luonut itsestäni tietyn kuvan ihmisille ja myönnän, että se kuva ei aina ole niin miellyttävä. Monet varmasti pitävät minua aika itsekkäänä ja omahyväisenä. En pidä kuvasta, jonka annan muille ihmisille, mutta muutakaan en voi. Aina, joka ikinen kerta, kun olen laskenut suojaustani ja näyttänyt, että minullakin on tunteet, joku on satuttanut minua.
Olen siis opiskelija, kuten aiemmin mainitsin ja aloittanut aika vasta uudessa koulussa. Minua on kiusattu koulussa monta vuotta, minut on petetty melkein kaikkien ystävieni taholta ja perhe on minulle vain sana muiden joukossa. Minulla on yksi ainut ihminen kehen luotan sataprosenttisesti ja se on minun kihlattuni. Koulussa olen yksinäinen, koska siellä ei ole yhtään samanhenkistä ihmistä kuin minä. En itse asiassa pääse edes kunnolla tutustumaan uusiin ihmisiin, koska en halua osallistua yhteisiin ryyppäjäisiin, kun en käytä pisaraakaan alkoholia.
Olen erittäin ulkonäkökeskeinen ihminen, myönnän sen. En kuitenkaan vaadi muilta hyvää ulkonäköä, vain itseltäni. Yhtenä keväänä ihoni oli pilalla jonkin aikaa ihotaudin takia ja romahdin ihan täysin. En voinut liikkua ihmisten ilmoilla, häpesin katsoa ihmisiä silmiin ja sain massiivisia paniikkikohtauksia. En voinut ajatella mitään muuta, kuin että olen todella ruma ja epämiellyttävä. Itsetuntoni tippui nollille ja en uskaltanut enään puhua kenellekkään. Naamani parani ajan myötä ja itsetuntoni sitä mukaan. Valheellisesti. Viime aikoina olen tajunnut, että ulkonäön avulla ei saa ystäviä, työpaikkaa tai tule onnelliseksi. En vain osaa päästää irti ulkonäkökeskeisestä ajattelusta. Aina kun puhun jollekkin, ajattelen miltä näytän. Kun olen luokan edessä, mietin miltä näytän. Luin kerran kirjan, jossa tyttö mietti koko ajan, että kamera kuvaa häntä ja hänen pitää näyttää hyvältä jokaisessa kulmassa. Tunnistin siinä itseni.
Olen elänyt niin monta vuotta ylläpitäen tätä ”miltä näytän milloinkin” ajattelutapaa, etten osaa päästää siitä irti. En kykene näkemään ihmisiä, jos näytän rumalta ja itsetuntoni määräytyy sen mukaan, kuinka moni pitää minua kauniina. Kauneus on jotain, jolla olen pärjännyt, kun kaikki muu on mennyt pieleen. Esiintymiskammostanikin olen monesti selvinnyt ajattelemalla, että ainakin näytän paremmalta kuin puolet luokassa istuvista tytöistä.
Olen yrittäny ajatella, että ei minun tarvitse olla kaunis, onhan minulla aivot joilla pärjään, mutta pelkään, että jotain peruuttamattoman kauheaa tapahtuu, jos päästän irti tästä ajattelutavasta.
Kuten alussa sanoin, olin yhdessä vaiheessa jo sitä mieltä, että kaikki tämä mielenterveyden kanssa painiskelu on ohi, mutta nyt masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko, epävarmuus itsestä, omista valinnoista ja tulevaisuudesta sävyttää vahvasti jokaista päivääni. Hikoilen, saan paniikkikohtauksia ja tuntuu, että tästä en selviä ilman osastolla käymistä.
Olen ajatellut viime aikoina paljon lausetta ”pimeintä on aina ennen auringonnousua” ja olen miettinyt, että voisiko tämä sittenkin olla merkki siitä, että jotain on tapahtumassa ja tämä olisi se pimein hetki.
Toivon, että tämä kaikki, mitä tällä hetkellä käyn läpi, on viimeinen askel kohti parantumista.